Pagina 1 van 1

Probleem met V8

Geplaatst: wo 09 jul 2003, 15:38
door RonaldS
Op weg naar onze vakantie bestemming in Zwitserland begint de V8 (3.5 carburatie) van de Range Rover te stoteren en komt het toerental niet hoger dan 3000 t/min. In de buurt van Maastricht even gestopt om te controleren of alles nog op zijn plaats zat. Bij het starten gebeurt er uiteindelijk helemaal niks meer, de startmotor heeft het ook nog eens begeven. Een vriendelijke man uit Luxemburg heeft de Range aangetrokken en zijn wij al hortend en stoterend maar naar huis gereden. De volgende dag zijn wij noodgedwongen met een ander auto op vakantie gegaan.

Nu net terug van vakantie (uitgerust en weer voldoende moed verzameld) wil ik het probleem van de Range gaan verhelpen. Heeft iemand enig idee waar ik het betreffende euvel in moet of kan zoeken.

Groetjes,

Ronald

Re: Probleem met V8

Geplaatst: wo 09 jul 2003, 16:07
door Frank D
Kijk de brandstofpomp eerst even na , veel kans dat deze de geest heeft gegeven

succes Frank

Re: Probleem met V8

Geplaatst: wo 09 jul 2003, 17:06
door Remco Vegting
Juist, eerst kijken naar de brandstofpomp (contact aan, gaat ie tikken of niet)

Voor de startmotor kun je kijken of het startrelais nog werkt

Verder voor het stotteren (als de brandstofpomp werkt):
brandstoffilter vervuild?
nog olie in de carburateurs?
luchtfilter nog goed?

In welke regio woon je?

Groetjes,

Remco

www.little-landies.com
www.henryv8.tk

Re: Probleem met V8

Geplaatst: wo 09 jul 2003, 19:39
door RonaldS
Beste Frank en Remco,

Bedankt voor de tips.

De brandstofpomp tikt inderdaad na het aanzetten van het contact. Alle filters zijn net voor mijn vakantie vervangen en het oliepeil in de carburateurs is op niveau.

Ik woon in Hilversum, de wagen staat momenteel in Buren (bij Tiel).

Waar vind ik trouwens het startrelais bij de Range (bouwjaar 1985).

Groetjes,

Ronald

Re: Probleem met V8

Geplaatst: do 10 jul 2003, 01:42
door Danny van Leeuwen
Startrelais zit gewoon bovenop de startmotor.
Om verder proberen te denken: hoeveel km. heeft de V8 er ongeveer op staan?

Groeten,
Danny.

Re: Probleem met V8

Geplaatst: do 10 jul 2003, 01:57
door Dennis101
Nog een paar mogelijkheden:

Membranen van de Strombergs nog heel, en blijft er geen zuigertje hangen?
Zijn alle vacuum slangen nog heel/aangesloten?

Dennis B.

Re: Probleem met V8

Geplaatst: do 10 jul 2003, 11:58
door RonaldS
Beste Danny en Dennis,

De V8 heeft inmiddels volgens de teller 350.000 km gelopen. De diverse slangen zijn zo te zien in orde en aangesloten. De membramen van de carburateurs zijn in orde en de zuiger functioneren volgens mij goed.

De motor maakt bij hogere toeren (4000 t/pm, hoger lukt niet) ook een tikkend geluid en ik krijg het gevoel dat er dan één (of meer) cilinders uitvallen.

Groetjes,

Ronald

Re: Probleem met V8

Geplaatst: do 10 jul 2003, 13:54
door Danny van Leeuwen
Ronald, bij die km-stand is het verstandig om nokkenas en distributie te gaan vervangen. Het tikkend geluid komt van de versleten nokkenas, het slecht en onregelmatig lopen komt doordat de distributieketting te veel is uitgerekt. De ontsteking kan dan van tijd af gaan, net wanneer-ie zin heeft. Heb deze klus net afgelopen weekend bij mijn eigen RR gedaan, en je weet niet wat je meemaakt. De RR van mijn vader heeft precies de zelfde klachten als jij hebt, die hebben we op dit moment stil gezet, omdat er niet meer mee te rijden valt. Volgende week nemen we daarvoor uit Billing ook een nieuwe set mee. Kost ± GBP 120,-- Als je dat gaat doen, zet er dan gelijk een nokkenas van een 3,9 in, krijg je wat extra PK's.

Groeten en succes ermee,
Danny.

Re: Probleem met V8

Geplaatst: do 10 jul 2003, 15:09
door RonaldS
Danny,

Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoeveel tijd neemt deze klus (revisie) inbeslag.

Groet,

Ronald

Re: Probleem met V8

Geplaatst: do 10 jul 2003, 15:39
door RonaldS
Oh ja,

Hoe kan ik controleren of de distributieketting en nokkenas zijn versleten.

Groetjes,

Ronald

Re: Probleem met V8

Geplaatst: vr 11 jul 2003, 14:17
door Danny van Leeuwen
Echt controleren zonder het los te halen kun je zoiets niet. Als je je inlaatspruitsuk eraf haalt, kun je wel je nokkenas zien zitten. Als je hem dan rond draait, zou je slijtage moeten kunnen zien. Je kan ook eens compressie meten, al hoef je het daar niet altijd aan te merken. Ik weet niet hoelang jij de auto al hebt, en hoeveel kilometers je er zelf mee gereden hebt, maar in de tijd dat dit soort dingen veel voor ging komen, gaf Landrover zelf als norm dat de nokkenas bij ± 100.000 km. vervangen moest worden. Die van mij had er ruim 200.000 op staan, en er waren in elk geval 2 nokken helemaal verdwenen, terwijl de rest ook niet best meer was.
Vervangen op zich is best wel te doen, zeker bij een carburateurmotor (2x woordwaarde?) Bij mijn injectiemotor heeft het 2 1/2 dag geduurd, omdat ook de halve electronica los moet en het injectieblok. Als jij je inlaatspruitstuk los haalt, komen de carburateurs al mee. En dan uiteraard de voorkant, dus ontsteking, distributie e.d. Moet volgens mij in een weekend wel te doen zijn.
Je mag me trouwens ook best wel eens bellen: 06-55997433

Groeten,
Danny.

Re: Probleem met V8

Geplaatst: vr 11 jul 2003, 14:49
door RonaldS
Danny,

Bedankt voor de informatie en van je aanbod ga ik zeker gebruik maken. Waarschijnlijk al vanavond aangezien ik morgen aan de Range wil gaan werken (reeds het één en ander demonteren).

Groetjes,

Ronald