Binnenkort een trapje nodig....
Geplaatst: wo 04 apr 2007, 22:28
Vandaag begonnen met het aanpassen van het chassis voor de Forrest of Swamp Rover.
De achteras ophanging voor de 101FWC as is totaal anders dan een 88 of 109. Eerst een nieuwe achterbalk op het chassis geplaatst, die vervolgens in breedte wordt ingekort op de breedte van de hoofdbalken van het chassis.
Vervolgens alle tankoutriggers verwijderd. En de voorste bevestiging voor de achterveren verwijderd. Hiervoor in de plaats is een dikke kokerbalk gekomen om aan de breedte te komen. De verwijderde bevestigingspunten komen aardig overeen met die op de voorpoten voor de voorveren, alleen zijn de lippen langer. Dat komt goed uit, want hiermee kan ik de voorveren aan de voorkant lager laten aangrijpen, waardoor het diff iets kantelt in de richting van de tussenbak (zelfde effect als bij de 1-ton voorpoot).
Verder aangepaste 109 springoutriggers geplaatst in de omgekeerde volgorde: namelijk de voorste achter en op zijn kop en de achterste op de nieuwe kokerbalk. Brackets hiervoor losgeslepen en omgewisseld.
En de wielbasis is nog steeds 88 inch. Maar het chassis is 6 inch omhoog gekomen doordat de veren nu boven de assen zitten ipv onder. Dit is standaard bij 101. Daarom ook gekozen voor de brede achteras ophanging voor voldoende stabiliteit. Eens kijken of we volgende week het chassis rollend krijgen.
Ik zoek alleen nog Unimog velgen met een paar leuke grote tractorbanden. 14.5x20 of zo. Dit ligt vaak onder de Unimog. Ik houd mij aanbevolen indien iemand nog iets weet.
De achteras ophanging voor de 101FWC as is totaal anders dan een 88 of 109. Eerst een nieuwe achterbalk op het chassis geplaatst, die vervolgens in breedte wordt ingekort op de breedte van de hoofdbalken van het chassis.
Vervolgens alle tankoutriggers verwijderd. En de voorste bevestiging voor de achterveren verwijderd. Hiervoor in de plaats is een dikke kokerbalk gekomen om aan de breedte te komen. De verwijderde bevestigingspunten komen aardig overeen met die op de voorpoten voor de voorveren, alleen zijn de lippen langer. Dat komt goed uit, want hiermee kan ik de voorveren aan de voorkant lager laten aangrijpen, waardoor het diff iets kantelt in de richting van de tussenbak (zelfde effect als bij de 1-ton voorpoot).
Verder aangepaste 109 springoutriggers geplaatst in de omgekeerde volgorde: namelijk de voorste achter en op zijn kop en de achterste op de nieuwe kokerbalk. Brackets hiervoor losgeslepen en omgewisseld.
En de wielbasis is nog steeds 88 inch. Maar het chassis is 6 inch omhoog gekomen doordat de veren nu boven de assen zitten ipv onder. Dit is standaard bij 101. Daarom ook gekozen voor de brede achteras ophanging voor voldoende stabiliteit. Eens kijken of we volgende week het chassis rollend krijgen.
Ik zoek alleen nog Unimog velgen met een paar leuke grote tractorbanden. 14.5x20 of zo. Dit ligt vaak onder de Unimog. Ik houd mij aanbevolen indien iemand nog iets weet.