Pagina 1 van 1

propshaft smeren

Geplaatst: za 31 mar 2007, 17:31
door LaroFly
Het smeren van de kruisjes vandaag voor het eerst gedaan. Op de as zit ook een nippel. Hoeveel vet moet daarin?

Re: propshaft smeren

Geplaatst: za 31 mar 2007, 17:41
door Jan Aart
Ik doe meestal 2 slagen met de vetspuit, je moet namelijk niet overdrijven met het smeren van deze nippel.

gr.


Jan Aart

Re: propshaft smeren

Geplaatst: ma 02 apr 2007, 16:08
door Neo Ten V8
Hoe gaat dat smeren van de kruisjes eigenlijk?

Re: propshaft smeren

Geplaatst: ma 02 apr 2007, 17:49
door Gert
Nou,

Op de kruisjes zie je nippeltjes zitten. Als je de as zo draait (door de auto te rollen) dat het nippeltje naar een voor jou gemakkelijke kant wijst, dan zet je daar de vetspuit op. Als het goed is knettert het vet er met een paar slagen tussen uit. Als het vet er uit komt, is het goed.

De propshaft zelf moet ook gesmeerd worden, omdat er een schuivend deel in zit. Als je er teveel vet in doet, is het mogelijk dat bij een sterke uitslag van de achteras de ring er uit geblazen word. Deze ring zorgt dat de as niet uit elkaar kan. Vet is niet comprimeerbaar, lucht wel. Als je dus iets lucht er in laat, is dat de demping die je op dat moment zoek.

Groeten,

Gert

Re: propshaft smeren

Geplaatst: di 03 apr 2007, 11:34
door Neo Ten V8
Ah. Dank voor de uitgebreide uitleg. Misschien dat de ratel daarvandaan komt.. Ga vanavond maar even aan de slag!

Groet,

Raymond

Re: propshaft smeren

Geplaatst: di 03 apr 2007, 21:03
door Gert
Het proberen waard ! Voor het smeren van de kruisjes staat volgens mij 5000 km, maar 1500 kan ook.

Het voordeel van kruisjes die je kunt smeren, is dat het tegelijk de speling een beetje wegneemt. De APK keurmeester pompt er dan ook vaak wat vet in, in plaats van meteen afkeuren.

Een 'ratel' krijg je volgens mij niet van versleten kruisjes. Komt het daar wel vandaan denk je ?

Re: propshaft smeren

Geplaatst: wo 04 apr 2007, 11:17
door Neo Ten V8
Ik heb het vermoeden dat de kruisjes van mijn 110 zo'n 23 jaar geleden voor het laatst zijn gesmeerd..

Het geluid, ik meen linksachter, is bij het wegrijden alsof het wiel aanloopt, maar is weg als ik de koppeling intrap. Dit geluid wordt bij harder rijden overstemd door een soort brom.

Ik hoop dat het met het smeren van de kruizen en assen een beetje te verhelpen is. Het wordt zo snel wat duurder dan alleen vet hè:-)

Voor andere ideeën wat het zou kunnen zijn hou ik me trouwens van harte aanbevolen!!

Groet,

Raymond

Re: propshaft smeren

Geplaatst: wo 04 apr 2007, 17:32
door Gert
Als het het vet van het kruisje niet is, dan zou ik de rest van de oliepeilen controleren. Als die in orde zijn, moet je je gewoon weer melden op het prikbord :-)
Olie verversen is trouwens ook nooit overbodig.