Pagina 1 van 1
Baalluh ! ! !
Geplaatst: za 24 mar 2007, 13:32
door Orri
Gloeiende gloeiende gloeiende ...
Vanochtend voor dag en dauw het bed uit om naar het Prikkersweekend te rijden. Honden chagerijnig; worden niet graag zo vroeg wakker gemaakt. Maar goed rond half acht vol goede moed vertrokken. Ter hoogte van Boxtel plotseling achtervolgd door een lichtblauwe 109 stawag. Leuk toch nog een colonne.
Bij 'de Lucht' even een stop voor diesel en een plasje. Zeg maar gerust een flinke plas... olie onder het achterdiff. @!#^%*^@!$*
Diff kletsnat en ook flink wat spatten onder de tank.Gezien de nog te rijden afstand, maar besloten om vervroegd terug te keren. Dus helaas geen prikkersweekend voor ons (nou was het toch al ingekort tot 1 dag, maar goed)
Ook thuis gekomen weer een kletsnat diff. Het ziet ernaar uit dat de lekkage van de deksel pakking komt (109 Series III Ex-Def: Salisbury diff). Kan ik die deksel er zo afpakken om de pakking te vervangen?
Marco
Re: Baalluh ! ! !
Geplaatst: za 24 mar 2007, 14:35
door Anton
Als het een sallisbury as betreft kan de achterplaat (pan) van de as af.
Maar controleer eerst of het inderdaad de pan is die lekt.
Het lijkt me waarschijnlijker, dan wel gewoon mogelijk dat de lekage veroorzaakt word door een lekkende keering aan de voorkant van de as, daar waar de aandrijfas zit.
Mocht toch de diffpan lekken, dan op zoek naar de pltselinge oorzaak. Je kan hem lek gereden hebben tegen een paaltje, maar ook een verstopte asontluchter kan zorgen voor overdruk en lekkage in de as.
Anton
Re: Baalluh ! ! !
Geplaatst: za 24 mar 2007, 15:56
door Orri
Hoi Anton,
Ik ben er vrij zeker van dat het de pakking van de pan is. De voorkant bij de aandrijfas is mooi droog. Voor zover ik kan zien wordt het er aan de zijkant van de pan uitgeperst. Als ik rechts op de zijkant tussen de 2 bouten op de rand van de pan druk zie ik er heel iets nattigheid uitkomen. Nu de olie afgekoeld is, is het minimaal. De asontluchter heb ik een week of 2 geleden al gecontroleerd. Hij lekte namelijk al wel een enkel druppeltje na wat langer stilstaan, maar niet zo veel. Dus echt plotseling is het niet. Ik kon alleen niet eerder ontdekken waar. Na zo'n 80 km snelweg, waar we normaal eigenlijk zelden opkomen met deze, zal de olie wat warmer geweest zijn dan ie meestal wordt en er dus makkelijker uitlopen.
Maar ik sleutel nog niet zo lang aan LandRovers, en om te voorkomen dat er van alles om mijn oren vliegt als ik die pan losdraai....
Gaat die pakking er trouwens zo tussen, of is het wijs om er wat vloeibare pakking tussen te doen?
Groeten,
Marco
Re: Baalluh ! ! !
Geplaatst: za 24 mar 2007, 16:53
door Ton en Daniëlla
Nou zeg zeker shit voor jullie, ik hoop dat je het probleem makkelijk en snel kunt verhelpen.
Mijn vacuumpomp op de laro werkt heb hem zonet nog getest.
gr Ton
Re: Baalluh ! ! !
Geplaatst: za 24 mar 2007, 22:47
door Orri
Hoi Ton,
Zo te zien is er niet zoveel aan de hand en is het zo verholpen. Alleen jammer dat we daardoor moesten omkeren en Biddinghuizen niet hebben gehaald. Ik had wel wat olie bij, maar ik had geen idee hoeveel we verloren waren en wilde het risico niet lopen dat'ie droog liep.
Mooi dat je vacuumpomp erop zit, dat schiet dus ook lekker op zo.
GUUS,
Marco
Re: Baalluh ! ! !
Geplaatst: za 24 mar 2007, 23:23
door macweekers110hcpu
klinkt idd als een verstopte as ontluchting...
als jer er morgen toch weer onder licht deze even schoonmaken of vervangen, kan er gewoon worden uitgeschroefd (let wel op dat er geen rotzooi in het gaatje valt...)
daarna heeft het pas zin om een nieuwe pakking op het dif te leggen, anders gebeurt het meteen weer...
Re: Baalluh ! ! !
Geplaatst: zo 25 mar 2007, 14:02
door Orri
Bedankt voor de tip. Had de ontluchter er 14 dagen geleden al afgehad, en die kan ik zonder moeite doorblazen (zit een breather kit op). Dus ik denk dat het echt de pakking is. Maar dat zal niet voor vandaag zijn. We staan op het punt om naar Indoor Brabant te vertrekken. Bijna net zo leuk als aan LandRovers sleutelen.
Groeten Marco