Pagina 1 van 1

Roken 300TDI

Geplaatst: di 24 jun 2003, 18:55
door Mike

Hoi,
Ik heb een Defender 300TDI. Wanneer ik hier overdag mee rijd zie ik alleen bij ver doortrekken wel eens een zwart pluimpje uit de uitlaat komen.
Rijd ik nou in het donker met koplamper achter mij en ik accelereer schrik ik elke keer weer hoeveel rook ik dan plotseling zie. Het olieverbruik valt mee, ongeveer 1,5 - 2 liter op 10.000 km. (10.000 dus)

Heeft iedereen met een 300TDI motor deze ervaring?
Zo niet kan iemand mij vertellen wat ik zie?

Alvast bedankt.

Mike

Re: Roken 300TDI

Geplaatst: di 24 jun 2003, 18:58
door johan - LaRo graveyard
ah... was weer eens te vlug, sorry

Re: Roken 300TDI

Geplaatst: di 24 jun 2003, 21:04
door Bob
Mike,

Bij alle diesels is dit het geval, kijk bij een dikke benz of Golf tdi maar eens als deze wegtrekken, ook een grote walm.
Als de rook wit of blauw wordt dan moet je je zorgen gaan maken.

ALOHA Bob

Re: Roken 300TDI

Geplaatst: wo 25 jun 2003, 12:47
door Herman
Naast een Land Rover 109 rijdt ik een Golf Tdi. Zoals al gezegd hebben die Tdietjes last vast behoorlijk roken tijdens gasgeven/optrekken. De oorzaak van dit roken schijnt te liggen in het zogenaamde EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation). Tijdens het normaal rijden (dus niet bij stationair of volgas) wordt in het inlaatspruitstuk een kleine hoeveelheid uitlaatgas ingelaten middels een vacuum-bediende klep. Reden voor deze uitlaatgas toevoeging is de reductie van de uitstoot van NOx in de uitlaatgassen. Het nadeel is echter dat de verbranding door de toevoeging van uitlaatgas niet helemaal optimaal verloopt dus rookt de motor iets meer. Verder wordt het inlaatspruitstuk behoorlijk vervuild.
De oplossing van het 'rookprobleem' is het afsluiten van de vacuumleiding die de EGR-klep bedient. Voordelen zijn: betere verbranding dus minder rook (roetuitstoot), iets meer vermogen en minder brandstofverbruik.

Dit geldt voor een VW Tdi. Ik weet niet of een Land Rover Tdi ook is uitgerust met een EGR-systeem dus misschien is bovenstaande oplossing niet toepasbaar.