Pagina 1 van 1
lagerspeling en lekken
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 23:31
door Geert
Hallo,
mijn Lightweight '77 lekt olie aan het linkervoorwiel, dit wiel heeft ook wat veel speling in de lagers. Kan door de speling een olie lekkage ontstaan, zo nee kan iemand mij zeggen wat ik aan pakkingen nodig heb om de zaak weer "droog" te krijgen. De rem linksvoor loopt ook enigszins aan, hoe kan dit zijn ontstaan, er is sinds pakweg een jaar geleden niets meer aan de remmen gebeurd. Aan de achterkant van de ankerplaat zie ik slechts 1 afstelmogelijkheid voor de remspeling, ik dacht steeds dat er daarvoor 2 afstelmogelijkheden moesten zijn, 1 per remschoen. Kan iemand mij zeggen hoe dit zit?
Dank voor de antwoorden, Geert,
Re: lagerspeling en lekken
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 23:58
door the_dude
Je hebt in ieder geval een nieuwe pakking nodig voor je wielnaaf.
Want die moet in ieder geval los, dan zal je waarschijnlijk constateren dat de kering lek is bij de binnenste lager.
Of dit kan komen door een lager met speling durf ik niet te zeggen.
het klopt dat de remschoenen met 1 moer worden afgesteld, kan je mooi zien en ervaren als de trommel eraf is.
De rest van het verhaal of fouten word vast wel aangevult door de rest van de prikkers.
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Re: lagerspeling en lekken
Geplaatst: di 24 jun 2003, 00:05
door Serious IIa
Laat ik dan maar aanvullen
Remtrommels op een 88 zijn 10 inch en hebben maar 1 stelschroef en 1 cilinder. Op een 109 zijn ze 11 inch en hebben ze achter 2 stelschroeven maar maar 1 cilinder en voor 2 stelschroeven en 2 cilinders.......... ( Bij latere 88's zijn ook 11 inch trommels gemonteerd..)
Keerring van hub vervangen is uurtje werk (onervaren). Controleer meteen even of je asontluchting nog open is anders klapt hij er zo weer uit door druk opbouw binnen in de as.
Of hij door de lagerspeling is lek gegaan kan , maar kan ook niet.... dusss..... gewoon lager opstellen keerring vervangen en gaan!
Succes ermee
Groetjes Bowy
Re: lagerspeling en lekken
Geplaatst: di 24 jun 2003, 00:28
door menno van Woerkom
hoe kun je het lager afstellen als je vrijloop naven hebt ? moet je dan dat potje er afhalen? dat zit bij met hele kleine imbusjes vast en ze zitten zo vast als een huis.
Re: lagerspeling en lekken
Geplaatst: di 24 jun 2003, 00:37
door Serious IIa
Die inbusjes zul je inderdaad los moeten halen, beste methode heel goed schoonmaken zodat je inbus er ver in kan en dan rustig losdraaien. Als je hem dan rond trekt kun je altijd nog proberen 1 maatje groter torx erin te rammen met een hamer.... Tot op heden kwamen ze bij mij dan los......
Dan kan je vrijloopnaaf eraf en dan kun zo je lager opstellen!
Groetjes Bowy
Re: lagerspeling en lekken
Geplaatst: di 24 jun 2003, 00:38
door Henk
Boutje moet eruit.
Hieronder zit een plastic ringetje waar aan de linkerkant een lipje aanzit van ongeveer 15 cm die het potje vasthoudt.
Trek het ringetje aan de rechterkant iets omhoog en naar rechts eruit trekken
Het dopje komt er dan af en je kunt de rest van de bouten los draaien
Henk
Re: lagerspeling en lekken
Geplaatst: di 24 jun 2003, 02:37
door Dennis101
Henk,
Ik denk dat Menno AVM of Superwinch vrijloopnaven heeft, en hierbij zit de kap met schroeven vast (oudere kruiskop, nieuwere inbus).
Jouw beschrijving is van Fairey vrijloopnaven.
Even voor Geert: Als je de naafkeerring vervangt kijk dan ook of het loopvlak op de asstomp nog goed is.
Zo niet, dan moet er afhankelijk van het bouwjaar een nieuwe ring op gekrompen worden, of een andere asstomp in.
Alleen overmatige lagerspeling zou de keerring kunnen beschadigen, als de axiale speling binnen de norm blijft (0,05-0,1mm) heeft dit zeker geen gevolgen.
Bij deze lagerspeling voel je het wiel duidelijk bewegen als het aan de omtrek heen en weer beweegt (rond de 1mm ruimte), laat je dus niet misleiden.
Dennis B.