Pagina 1 van 1
2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 19:20
door chris
Ik worstel nog steeds met het wel of niet (en hoe dan?) reviseren van mijn 2,5 na dieselblok in mijn ex-mariniers 110 uit '90 (140.000km).
Ik dacht het meest gunstuig uit te zijn als ik dit blok zou reviseren, maar krijg nu weer te horen dat het normaal is dat die blokken iedere 60-100.000km aan revisie toe zijn, en dat ik veel beter kan investeren in een 200TDi-blok, omdat die rustig 250-300.000 km lopen voor ze aan de eerste revisie toe zijn.
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? (oftewel wanneer was jou 2,5na of 200tdi aan revisie toe?)
gr. Chris
Re: 2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 20:23
door Anton90/110
Helemaal niet waar natuurlijk, je hebt je gewoon verkeerd voor laten lichten.
Juist de oude 2,5 liter (beter nog: de 2,25 liter) laten zich graag gedurende lange tijd mishandelen. door dat alle onderdelen zo overbemeten zijn moet er echt veel gebeuren wil het de geest geven. Enkel de 2,5 turbo diesel moet je in de gaten houden, die willen nog wel is problemen geven bij verkeerd gebruik. (lees misbruik.)
door hoge temperaturen begeeft de cilinderkop het.
Wel is het zo dat je die oude motors met een zeker eerbied moet gebruiken, zo zijn langdurige langeritten voltoeren uit den boze. (ook weer hitte.) Wil je een daglang 120 km per uur kruisen, koop dan een 200TDi.
Anton
Re: 2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: di 24 jun 2003, 00:48
door 110
Het lijkt me dat je gaat reviseren als een motor "daar aan toe" is.
Ofwel als je veel carterdruk hebt, veel olie verbruikt en andere op het versleten zijn van je blok wijzende dingen.
Het al dan niet reviseren bepaal je niet (alleen) aan de hand van de kilometerstand.
De 2.5 N/A motoren kunnen, mist niet teveel mishandeld, zeker 300.000 kilometer mee. Aangaande de mishandelingen van de leger (mariniers) 110's verwijs ik je graag door naar de specialisten onder ons.
Groet
Re: 2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: di 24 jun 2003, 01:04
door Chris
Karterduk heeft die wel, de afvoer op de karterventilatie lijkt meer op een uitlaat, en als je de oliepeilstok eruit haalt spettert de olie eruit. Verder lekt de krukaskeerring nog steeds (2 keer vervangen), aan de basis van de oliepeilstok (ondanks goed aandraaien van de moer), her en der een sensortje, volgens mij ook de karterpan, en ook de klepdekselpakking lekt voor de zoveelste keer.....Op basis van de uitslag van een compressie en lektest zal ik bepalen of de motor aan revisie toe is (nee, ik ben nog niet helemaal overtuigt)
Re: 2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: di 24 jun 2003, 02:10
door 110
Ja, die kleppendeksel pakkingen.....
Een beetje "zweten" is niet vreemd.
Maar het lijkt dat de carterdruk toch wel erg hoog is, weet je hoe de staat is van de afdichtingen van de klepgeleiders ?
Ik zou zeker een compressie test overwegen, en bedenk dat een 2.5 N/A makkelijk te reviseren is.
Succes
Re: 2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: wo 25 jun 2003, 10:12
door Chris
Als uit de compressietest blijkt dat hij echt op is (ook iemand bekend met een Leakdown test?, de garage zij dat je op de cylinders alleen een compressietest kunt doen) wil ik hem zelf, met assistentie van Get Visual Landrovers in Amersfoort gaan reviseren (zelf er uit halen, grote revisiewerk laten doen, basis montage ook laten doen, en dan zelf er weer in zetten)
gr.
Re: 2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: wo 25 jun 2003, 11:13
door 110
Je zou ook kunnen kijken of een al gereviseerd blok niet een betaalbare optie is.
In Engeland zitten nogal wat bedrijven die gereviseerde blokken aanbieden. (zoek eens via google)
Succes
Re: 2,5na sneller aan revisie toe dan 200TDi?
Geplaatst: wo 25 jun 2003, 11:17
door 110
Bij voorbeeld:
[www.turner-engineering.co.uk]