Remmen probleem deel 2

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
John van Zon

Remmen probleem deel 2

Bericht door John van Zon »

Een paar dagen geleden een posting geplaatst over het ontluchten van de remmen van mijn 109 SIII.
Na wat tips van Hedrik, Paulus en Frans dus vandaag de remmen opnieuw ontlucht met de trommels eraf, alles helemaal teruggesteld, zelfs een grote lijmklem over de schoenen, echt gecheckt of de cylinders echt niet meer naar binnen gingen en daarna ontlucht.
Kwam inderdaad nog wat lucht mee.

Ik gelukkig want dat zou het probleem dus oplossen, maar helaas weer na 1 slag pas een hard pedaal.
Toen de tip van Frans geprobeerd om het hoofdremcylinder opnieuw te stellen want die had ik al een tijd geleden vervangen.
Het werkplaatshandboek hielp niet veel want volgens dat boek moest de stelschoef bij het kantelsysteem zitten maar daar was niets te stellen.
Ik heb hiervoor een dekseltje los moeten maken waarop een soort schakelaar zit met 2 draden, waar dient dat contact eigenlijk voor ????

Ik kon de hoofdremcylinder stellen door die eraf te halen en het asje langer (of korter) te maken door het boutje wat erin zit.
Ik dus een paar goed slagen naar buiten gezet en ik had opeen een keihard pedaal, zo hard dat de remmen aanlopen en niet meer helemaal terug komen.
Na eindeloos gestel en geprobeer lopen de remmen niet helemaal meer aan maar helemaal tevreden ben ik niet.
Als ik het werkplaatshandboek erop nakijk dan moet er een speling zijn van 1,5 mm tussen het einde van het asje en de hoofdremcylinder.
Maar hoe in krijg je dit voor elkaar, hoe meet je dat. ?
Wat is de goede volgorde als je de hoofdremcylinder gaat stellen mbt tot de wielremcylinders en dergelijke ??
Weet iemand een goede en makkelijke werkwijze ?

Gr
John
Andrew V8 RRC

Re: Remmen probleem deel 2

Bericht door Andrew V8 RRC »

dat contaktje met twee (dacht) groene draden is je remlicht schakelaar!!! wel terug zetten dus....

die trommel remmen zijn altijd lastig, ik heb laatst met (Cees88) ook een avondje aan de remmen van een 109 gewerkt.

Na divese pogingen om de remmen op de voor as te ontluchten bleef bij ons ook pas de twede rem beweging druk onder het pedaal.

We hebben uiteindelijk met gedemonterde trommels de bovenste cilinders op de voor as naar buiten gepompt tot ze er net niet uit vielen, ik hield het pedaal op zijn plek & Cees duwde de cilinder terug op het moment dat zijn broer de ontluchtings nippel onder open draaide , hiermee was de lucht voledig uit de voor remmen en kon achter ook vrij gemakkelijk ontlucht worden.

als het goed is staat hoe je de (vrije slag) van de rempedaal naar cilinder exact af moet stellen, uit mijn hoofd weet ik het niet.

Suc6 Andrew.
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Het afstellen van die vrije slag heb ik eigenlijk gewoon op gevoel gedaan. Je kan ook iets nemen met een dikte van 1.5 mm als "meetinstrument".
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een speling van 1,5mm op de cilinder is gelijk aan 6mm vrije slag op het pedaal.

Dennis B.
Plaats reactie