Pagina 1 van 1
zwarte rook
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 01:07
door Phillip
Beste mensen,
Ik heb een series III ambulance diesel. Ik wil over drie weken op vakantie naar Polen. Hij loopt prima maar bij accelereren blaast hij zwarte rook en op de snelweg meen ik zo af en toe ook wat rook te zien. Er zitten nieuwe verstuivers in. Verbruik rond de 1 op 8.
Vraag:
-Is het het beste de verstuivers te laten afstellen en zo ja waar kan ik dat het beste laten doen (omgeving Rotterdam)?
-moet ik iets anders doen met de motor zoals iets doen met de luchtinlaatklep?
-is het geen probleem en zo op vakantie gaan?
Ik heb geen ervaring met dieselmotoren.
Phillip.
Re: zwarte rook
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 01:10
door Aad Koene
Phillip,
er zijn twee dingen die je kunt doen om het blaken (zwart roken) te verminderen:
- de timing van je dieselpomp verstellen waardoor het inspuitmoment iets veranderd
- nakijken of de luchtklep op je inlaat wel optijd opengaat.
Succes,
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: zwarte rook
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 01:49
door Disco
In de buurt van Rotterdam Ron Bolleboom in Berkel en Roderijs zal je zeker kunnen helpen
alvast een fijne vakantie
Groeten Theo Kaufmann/Disco(vanuit Rotterdam)
Re: zwarte rook
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 10:52
door Phillip
Hallo Aad,
Bedankt voor de reactie. Maar de verstuivers dan? Die twee dingen die je noemt kan ik zelf doen maar de verstuivers moeten toch ook gesteld worden. Dat gebeurt met een pompapparaat of zoiets?
Groet Phillip.
Re: zwarte rook
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 11:44
door Aad Koene
Phillip,
als er nieuwe verstuivers inzitten kan het daar niet aan liggen (ze worden vooraf getest en afgesteld) tenzij je er verkeerde verstuivers in hebt zitten maar die kans lijkt me erg klein.
De timing van je dieselpomp kan in deze de zwakke schakel zijn.
Als de oude verstuivers slecht waren en de dieselpomp daarop is afgesteld staat die nu met goede verstuivers van tijd af en moet dus opnieuw getimed worden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: zwarte rook
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 17:49
door Victor Rutten
Hoi Phillip,
Een verbruik van 1 op 8 is normaal voor een Ambulance, de mijn verbruikte bij stadsverkeer ongeveer 1 op 7 bij normaal gebruik ongeveer 1 op 8 en bij constant 80 (handgas) op de snelweg ongeveer 1 op 8,5.
Zoals Aad al zei waarschijnlijk zit het in de luchtklep of de afstelling van de pomp.
Mijn verstuiver waren recentelijk getest en het enige wat je dan doet is kijken bij welke druk ze beginnen te spuiten, en of ze na-lekken.
Overweeg eventueel om in de toekomst een losse vacuumpomp te monteren i.p.v. de luchtklep.
Groeten, Victor
Re: zwarte rook
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 19:13
door chris
Als je blok veel overdruk heeft kan hij ook olie meeverbranden, evt via de karterontluchting naar het luchtfilter
Re: zwarte rook
Geplaatst: di 24 jun 2003, 00:36
door Phillip
Bedankt voor de reacties. Heeft er nog iemand tips hoe je de luchtklep en de dieselpomp moet afstellen? Ik heb al een beetje aan die luchtklep zitten draaien maar begrijp niet helemaal goed hoe hij moet staan. Met een dieselpomp heb ik nog nooit van doen gehad maar ik heb wel een beetje in de handleiding zitten lezen. Moet op 13 graden staan of zoiets.
Phillip.
Blauwe rook
Geplaatst: di 24 jun 2003, 02:58
door Aad Koene
Chris,
Als er carterdruk wordt opgebouwd waardoor er olie verbrand wordt is de rook blauw.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: zwarte rook
Geplaatst: di 24 jun 2003, 03:02
door Aad Koene
Phillip,
De klep hoort dicht te staan bij stationair en direct open te gaan bij gas geven.
Afstellen kun je door de kabel strakker te zetten of juist meer speling te geven.
Dieselpomptiming afstellen: aan de voet van de dieselpomp zitten drie moeren.
Los draaien en de pomp met draaiende motor verstellen.
Met de klok mee of tegen de klok in.
Blauwe rook is te laat, zwarte rook is te vroeg.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Witte rook
Geplaatst: di 24 jun 2003, 13:24
door Steven
En bij witte rook is er een nieuwe Paus gekozen.
Re: zwarte rook
Geplaatst: di 24 jun 2003, 20:20
door Phillip
Bedankt, volgens mij staat in ieder geval die kabel van de gasklep te los. Met draaiende motor? O.k. ik ga het proberen. Lijkt me niet meer zo ingewikkeld. Leuk en nuttig, dit prikbord.