Pagina 1 van 1
hulstuurhuis - kwaliteiten?
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 14:26
door Laurens-LaroChunky
Een afkeurpunt van m'n auto was te grote stuurspeling. Ik ga checken:
- Stelbout stuurhuis
- Stuurkogels
- Armen op hulpstuurhuis (losse bouten)
- Hulpstuurhuis zelf.
(archief geraadpleegd)
Nu is het ook nog zo dat m'n stuur in rechtuitrijstand iets scheef staat. Op zich is het stuur wel rond, alleen met het teruggaan van de richtingaanwijzer is het niet helemaal jofel. Links prima, rechts even helpen...
Nu kan ik niet bij mijn auto dus ga ik maar wat vooronderzoek doen. Het hulpstuurhuis blijkt vaak een probleem te zijn.
Bij eventueel vervangen van hulpstuurhuis het volgende: Een nieuw hulstuurhuis kost bij verschillende aanbieders:
Landro: ?55,00 incl. BTW
Paddock: ?54,70 incl. BTW, omgerekend
John Craddock ?54,70 incl. BTW, omgerekend
Jansen: ?208,25 incl. BTW
Dat is een groot verschil!
Nu ben ik op zich voorstander van goed spullen in m'n auto maar kan iemand dit reuzeverschil verklaren? Is er verschil in kwaliteiten? Of is dit enkel het verschil tussen Origineel en 'Aftermarket'?
Tweede vraag: hoe krijg ik het voor elkaar dat m'n stuur weer netjes recht staat? Ben ik dan ook de sporing kwijt of kan ik gewoon van de spoorstang afblijven en alleen rommelen met de stuurstang?
Ik hoop op wat reacties, dan weet ik weer wat mij te doen staat vrijdagochtend
Dank!
groet,
Laurens
Re: hulstuurhuis - kwaliteiten?
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 15:32
door Willem
Zelf heb ik ook net mijn hulpstuurhuis vernieuwd en heb een nieuwe bij Ron Bolleboom gehaald voor als ik het goed heb 70 euries incl.
Dat je stuur scheef staat kan veel oorzaken hebben als je recht uit rijd en je laat je stuur los moet de wagen gewoon recht door blijven rijden mocht je stuur dan scheef staan zou ik gewoon mijn stuur er afhalen en wat verstellen maar kijk wel even of je sporing goed staat en je banden spanning het zelfde is.
Ook heb ik geprobeerd om mijn speling uit mijn stuur weg te stellen met de stelbout op het stuur huis ,wilde niet echt lukken.
Ten einde raad een ander stuurhuis gekocht maar wat blijkt nu de moer van mijn pitmanarm welke naar beneden staat en waar de stuurstang onder de motor kap aan vast zit zat gewoon los.
Dus daar kwam mijn speling vandaan ,het hulp stuurhuis liep wel een beetje zwaar maar is nog wel goed denk ik echter om dat de boel nu toch open ligt maar een nieuwe erin gezet.
Waar die prijsverschillen vandaan komen weet ik ook niet maar enkele lijken mij zwaar overdreven.
Mocht toch je stuurhuis verrot zijn heb ik er nog 1 liggen.
gr Willem
Re: hulstuurhuis - kwaliteiten?
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 15:42
door Laurens-LaroChunky
Naar wat ik gelezen heb kan dat hulpstuurhuis eruit krijgen nogal tegenvallen...
Ik ga er zoiezo van het weekend even naar kijken.
Mag ook nog een weekendje naar Maastricht. Tijd kan je maar eenmaal besteden en das soms best jammer...
groet,
Laurens
Re: hulstuurhuis - kwaliteiten?
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 15:43
door harr0
Niet je stuurwiel loshalen, gewoon met de stuurstang de boel recht zetten. Helemaal officieel zou je eerst de 'middenstand' van je stuurhuis moeten bepalen, het kan zijn dat het stuurwiel ooit eerder 'rechtgezet' is en dan moet je dat eerst corrigeren.
Het kan zijn dat je hulpstuurhuis eerst een hele tijd op een dieet van WD40 moet voordat 'ie loskomt. Niet gaan proberen hem met grof geweld uit de chassibalk te halen, een krik eronder schijnt voldoende (te moeten) zijn
Re: hulstuurhuis - kwaliteiten?
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 15:57
door Willem
Ja zo als harry schrijft eerst flink met kruipolie inspuiten en dan de auto opkrikken onder het stuurhuis stuk hardhout tussen hulpstuurhuis en krik dan een paar dagen laten staan met het gewicht van de auto op het stuurhuis.
Omdat ik ook de radiateur met grill er af had kon ik er mooi bij toen een paar rake klappen op een houten blok en een hele zware bankhamer en loswassie.
Wel even de onderste ring loshalen.
Stuurhuis zit maar voor plm 5 cm vast in het chassis.SUK6
Re: hulstuurhuis - kwaliteiten?
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 19:57
door Kaneel
Volgens welingelichte kringen in mijn omgeving bestaan originele hulpstuurhuizen voor de Series niet meer. Alle aangeboden exemplaren zijn aftermarket. In Nederland zijn ze zelfs nog goedkoper te vinden dan Paddock.
Re: hulstuurhuis - kwaliteiten?
Geplaatst: za 10 mar 2007, 12:23
door nico balder
Hallo,ik heb een landrover stage one v8 1982 met speling op het hulpstuurhuis.
Met zegt dat een hulpstuurhuis van een v8 anders is dan van een gewone serie 3.
Weet iemand of dit inderdaad zo is?
Ik heb niet zozeer speling op het draaimoment maar als ik aan het stuur draai
zie ik de as aan de onderant van het stuurhuis iets heen en weer gaan.
Zou ik hier iets aan kunnen doen terwijl het stuurhuis op zijn plaats blijft?
Het stuurhuis eraf halen is volgens diverse forums geen pretje.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden en suggesties.
Nico BalderWillem schreef:
>
> Ja zo als harry schrijft eerst flink met kruipolie inspuiten
> en dan de auto opkrikken onder het stuurhuis stuk hardhout
> tussen hulpstuurhuis en krik dan een paar dagen laten staan
> met het gewicht van de auto op het stuurhuis.
> Omdat ik ook de radiateur met grill er af had kon ik er mooi
> bij toen een paar rake klappen op een houten blok en een hele
> zware bankhamer en loswassie.
> Wel even de onderste ring loshalen.
> Stuurhuis zit maar voor plm 5 cm vast in het chassis.SUK6