Pagina 1 van 1
governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 01:45
door paulus
in een originele series III folder staat dat de 2,25 diesels standaard handgas en een governer hebben.
ik weet dat in sommige amerikaanse automaten en overdrives een governer zit.
in een dieselblok kan ik het niet helemaal plaatsen.
ze halen het aan ivm de pto aansluitingen.
wie weet wat ze bedoelen en waar zit dat ding.
paul
Re: governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 02:09
door Dennis101
Bij de series diesels wordt de taak door de (all-speed) regelateur in de verdelerpomp op zich genomen, deze tracht namelijk om bij een elke stand van de regelstang (stand gaspedaal of handgas) het bijbehorende toerental vast te houden onafhankelijk van de belasting.
Binnen de normale belastinggrenzen lukt dit ook. De dieselmotor is hier ook toerengeregeld en daardoor bij uitstek geschikt om via een pto een werktuig aan te drijven die een constant toerental vereist.
Een benzinemotor uit de series is hier standaard niet zo geschikt voor omdat de carburateur hier slechts de brandstofhoeveelheid regelt en geen terugmelding krijgt van het actuele toerental. Bij een wisselende belasting zal daardoor het toerental ook sterk wisselen en moet dit telkens bijgeregeld worden. Voor de benzinemotoren was overigens een externe regelaar als optie verkrijgbaar voor dergelijk pto gebruik.
Dennis B.
Re: governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 08:10
door paulus
ok dennis,
die governer zit dus in de brandstofpomp.
en vandaar dat als je op handgas bijvoorbeeld op een zandpad rijd, het allemaal zo mooi loopt.
bedankt voor je antwoord.
grtn paul
Re: governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 19:50
door Tullamore
Dus als je flink wind tegen hebt en je blijft plankgas geven dan ben je eigenlijk brandstof naar zee aan het dragen. Je kan dan dus beter gas terug nemen tot net voor het moment dat het toerental weer terugloopt. Begrijp ik dat goed?
Re: governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 19:56
door paulus
tullamore dat idee had ik ook al.
feit is wel dat als je vol gas tegen de wind in gaat en je neemt even gas terug lijkt het of je zelfs iets versnelt.
mijn vraag over waar dat ding zit ging puur om het feit om te weten of het electrish of mechanisch is
erg leuk zo,n prikbord
groet paul
Re: governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 22:28
door Dennis101
Dat klopt, zo rij je op z'n zuinigst.
Vandaar dat reductie in het motortoerental (overdrive) niet zondermeer betekent dat je dan zuiniger rijdt.
Dennis B.
Re: governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 22:32
door paulus
dennis,
ik heb dat net weer geprobeerd en het lijkt er ook op dat het torretje zich bij dat toerental het beste voelt.
nogmaals dank voor je info.
groet paul
Re: governer series III diesel
Geplaatst: di 06 mar 2007, 23:41
door Arnoud 109 seriesIII 2.25d
De (race)fietsers onder ons kennen dit fenomeen maar als te goed: schakelen.>>!!!!! >
Re: governer series III diesel
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 00:05
door paulus
vraag ik me af hoe jij op topsnelheid nog een keer wil schakelen!!!!
Re: governer series III diesel
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 00:06
door paulus
van 4 naar 3 is geen optie in deze!!!!!