Pagina 1 van 1
ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: zo 04 mar 2007, 21:35
door Constantijn
Wie kan me vertellen wat het juiste ontstekingstijdstip is voor een Range V8 3.9EFI (op LPG), en welke voor een Range V8 3.5 carb (op LPG)high compression blok?
BVD, Constantijn
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: zo 04 mar 2007, 23:10
door Rangie
volgens het boekje 6 a 7 graden, maar mijn 3.9 op lpg stond altijd op 2 a 3 graden, en bleef daardoor wat koeler in het terrein.
Groeten Rangie
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: ma 05 mar 2007, 00:15
door Andrew V8 RRC
ik heb mijn 3.5 EFI op lpg op 12 graden voor ontsteking staan loop stationaer wat onruistig , voor de rest rijdt hij prima ondanks 285/75-16 banden.
Groet Andrew.
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: ma 05 mar 2007, 08:49
door fred101
Ik heb mijn low compression op 6 graden staan maar volgens een kennis die auto's tuned op een vermogensbank mag dat veel vroeger. LPG pingelt toch niet. Hij had het over een graad of 12. Overigens is dat stationair gebeuren bijzaak. Je moet zorgen dat hij op toeren zijn maximale rendement haalt en dat kun je alleen meten. Als hij stionair dan nog een beetje behoorlijk staat heb je geluk. Starten doet hij toch wel. Mijn 101 op lpg start bij 28 graden voorontsteking nog steeds makkelijk en loopt nog steeds stationair. (niet dat hij daar op staat maar daar was hij door een "specialist" op afgesteld. Toen trok ie helemaal niet meer.
Fred101
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: ma 05 mar 2007, 13:15
door Constantijn
Ik heb hier ook een instruktieboekje van een 3.5 ingezien, en hier zag ik dat voor de EFI motor gewoon TDC +/- 1 graad aangehouden kan worden, zonder expliciet een toerental erbij vermeld. En voor een carb versie 6 graden voor TDC bij 750 rpm...
Heb nu mijn 3.9 EFI op plm. 7 graden staan, en denk eigenlijk dus dat het misschien wat teveel is. Hij start in één klik, en loopt verder prima hoor, ook geen temperatuurprobleem ofzo, maar soms heb ik de indruk dat hij (vooral koud??) wat een tikkend bijgeluid heeft. (hetgeen soms ook wel gewoon niet aanwezig is)
Verder staat de Range 3.5 high compression carb. van mijn broer op zo'n 12 graden voorontsteking, en deze slaat gewoon slecht aan. Hij loopt echter als hij gestart is, wél weer superrustig stationair, écht een wereld van verschil met die van mij.
Iemand suggesties? Allebei iets minder vroeg misschien?
Of gewoon bij zo'n 2500 rpm op TDC zetten?
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: ma 05 mar 2007, 21:54
door fred101
Ik denk dat je eens naar je oliedruk of hydraulische klepstotertjes moet kijken. Dat zal eerder het tikken en slecht stationair lopen veroorzaken als je ontsteking. Vooral als hij niet heet loopt en niet te veel verbruikt. LPG pingelt niet en pingelen gebeurt zowiezo bij een te hete motor. Oook kan je ontsteking niet zo fris meer zijn (dansende streep) of je nokkenas.
Fred101
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: di 06 mar 2007, 08:52
door Constantijn
Hij wordt inderdaad niet heet, temperatuur blijft constant, en hij verbruikt tussen de 1 op 4 en 1 op 8.
Hij loopt niet slecht stationair, maar hij maakt gewoon een razend geluid vergeleken met de Range van mijn broer. Bij hem moet je -met de motorkap open- goed luisteren om te horen of hij wel loopt, en bij mij kun je er amper met je hoofd boven hangen...
Verder tikt hij de ene keer wel, en de andere keer niet, en lijkt het tikken enkel van de kant van de bestuurderszijde te komen. Maar, eerder bij een koude motor dan bij een warme motor.
Dus toch oliedruk?
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: di 06 mar 2007, 21:09
door RoLandrover
Of een lekke uitlaat pakking,....?
Grtn,
Roland
<b>The Ran-ge R-over Project .
*
</b> <a href="[rolandrover.nl] src="[www.rolandrover.nl]; alt="LOVE,PEACE'N'AXLEGREASE."></a>
[www.rolandrover.nl]
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: di 06 mar 2007, 21:24
door Constantijn
Zou dat het kunnen zijn Roland?
Ik heb daar namelijk ook al aan zitten denken, vooral vanwege de klank van het geluid.
Als ie warm is, zet eea wat uit, en zal hij wellicht afdichten (sprak hij hoopvol).
Ik kom er wel achter hoor, maar moet er even rustig de tijd voor hebben.
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 00:40
door fred101
bij de 101 willen de uitlaatspruitstukken nogal eens scheuren. Maar tikken is meestal de hydraulische stoter. Zodra er voldoende druk (dus direct bij starten al) is vullen ze zich en vullen zo de speling uit. Als ze defect zijn niet meer en als de oliedruk te laag is (zeker bij koude motor) kunnen ze ook tikken. Bij mij zat in de oliepomp het zuigertje vast. Het blok tikte toen ook. De oliepomp kun je nameten maar dan moet hij eraf, kan je hem gelijk lekker schoonmaken.. Dat is niet veel werk maar daarna moet hij weer aanzuigen en dat is meer werk. (vullen met vaseline of aandrijven met boormachine en hulpstuk)
Fred101
Re: ontstekingstijdstip V8
Geplaatst: wo 07 mar 2007, 13:15
door Constantijn
Okay,
Die oliepomp demonteren is niet zo'n groot probleem, heb ik ervaring mee, en ik weet (vraag me niet waarom ik dat weet) dat er wél weer een pakking gemonteerd moet worden bij het terugplaatsen..
Ik wilde sowieso nog mijn (mogelijk inferieure?)olie vervangen door bijv. Castrol High Mileage ofzo, dus zal dan tóch moeten primen.
Maar, hoe meet ik die oliepomp na? Ik kan wél zien of hij slijtage vertoond, maar om nu te kunnen beoordelen wat toelaatbaar is?
En, mochten het uiteindelijk de hydraulische klepstoters zijn, zijn deze ook eenvoudig te vervangen?