Pagina 1 van 1
Ampere en oliedrukmeter
Geplaatst: za 21 jun 2003, 20:13
door Peter
Hoi,
Tijdens mijn vorige reis heb ik twee meters gemist in mijn LaRo, namelijk een amperemeter en een oliedrukmeter. Gelukkig is destijds alles goed gegaan maar voor komende reizen heb ik besloten om toch deze twee meters in te gaan bouwen. De reden is dat je zo sneller voortijdig problemen kunt constateren met laadstroom en andere enge motorproblemen voordat het "definitieve" oliedruk en laadstroom lampje gaan branden.
In de reguliere handel zijn dergelijke meters te krijgen maar deze zijn voor 12 voltscircuits en mijn ex-militair werkt op 24 volts. Daarnaast zijn de doorsnee amperemeters veelal tot maar 40 ampere. De giga-dynamo van een Nederlandse mili-LaRo levert zeker 60 ampere.
Nu is mijn vraag; weet iemand waar ik dit soort spul kan krijgen? Of is het bij een amperemeter niet relevant of het 12 of 24 volts is.?
Nu ik toch bezig ben...Zet je zo'n oliedrukmeter in plaats van de huidige druksensor die alleen het "enge" groene lichtje regelt?
groeten,
Peter
SIII 109
Re: Ampere en oliedrukmeter
Geplaatst: za 21 jun 2003, 20:28
door Jurjen
In de Conrad catalogus staan diverse meters, de inbouwmaat klopt..
De amperemeter gaat tot 50 A
Voltmeter 9-17 V
Dus die kun je voor een ex militaire niet gebruiken
Oliedruk en water/olietemp uiteraard wel. Trouwens geen idee wat voor schroefdraad in een Laro zit, bij de meters zit een 1/8-27 NPTF. Er zijn verschillende verlopen verkrijgbaar.
Jurjen
Re: Ampere en oliedrukmeter
Geplaatst: za 21 jun 2003, 21:21
door 110
Zat er in je auto geen ampere-meter ?
In mijn leger 110 (24 volt, FFR) zat een aparte meter voor de radio accu's, die is natuurlijk prima te gebruiken voor je gewone accu-set.
Ik zou zelf echter afzien van die extra meters, tenminste van de oliedruk meter.
Het kan alleen maar stuk, geeft niets nauwkeurig genoeg aan, en je kan er toch niet de hele weg op kijken. Als waarschuwing voor het wegvallen van oliedruk kan je lijkt mij beter een zoemer monteren, juist als je intensief aan het rijden bent (terrein) heb je vaak geen tijd om op het dashboard te kijken.
Ampere meter kan handig zijn als je, met draaiende motor, veel electrisch vermogen trekt. Maar dat moet toch wel erg veel zijn wil je er een aparte meter voor nodig hebben.
Ik heb overigens nog wel een oliedruk meter die mechanisch is en een aansluiting heeft voor een Land Rover blok.
Succes
Re: Ampere en oliedrukmeter
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 00:00
door Tom MWL
peter,
iedere boschdienst kan deze meters leveren in zowel 24 al 12 volt(bij amperemeter heb je niets met voltage te maken)
heb daar zelf een oliedrukmeter en watertemp.meter gekocht van VDO en die werken perfect(echt heel veel verschillende maten en soorten leverbaar,wijzertje boven of onder scharnierend of links,van onder naar boven,meterjes met chroomrand of zwarte rand,noem maar op...).
bij een amperemeter heb je wel wat (dikke!) kabels te verleggen want de volledige laadstroom moet vanaf de dynamo/regelaar via kabels naar de plek in/op het dashbord waar je de meter plaats en dan van daar terug naar waar ie normaal ook aangesloten zit.hij komt er dus "tussen" kortom een hoop gedoe en ik zou mezelf het werk besparen...
oliedrukmeter kan wel nuttig zijn.deze kun je ook van VDO kopen en daar moet je dus wel op voltage letten.het zendertje wat de meter aanstuurt heeft weer niets met voltage te maken (voor 12 en 24 volt gelijk)en de boschdienst weet aan de hand van boeken welk zendertje bij welke meter hoort.er zijn ook combinatierzendertjes waarbij je aan de ene kant je oude controlelampje aaansluit en aan het andere "pennetje" je nieuwe meter. meter is heel simpel aan te sluiten er zitten 3 contacten achter aan.een voor massa ,een voor +,en een voor "G'". G betekent "geber" das duits voor gever/zendertje.
er zijn verschillende schroefdraadsoorten leverbaar.draai het oliezendertje op het filterhuis er maar eens uit,is dat heel fijne draad en een relatief klein gat (vergelijkbaar met ongeveer 7a8 mm doorsnee) dan is het 1/8 'gasdraad' .is het een groter gat van ongeveer 10 mm doorsnee met grove draad dan is het waarschijnlijk 1/4 'kwarts' draad. verloopstukjes kun je trouwens bij ieder installatiebedrijf/cv-boer kopen
succes,tom
Re: Ampere en oliedrukmeter
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 01:31
door 110
Voor de ampere meter kan je ook een uitvoering kiezen met een externe shunt,
dan hoef je niet de (relatief) dikke kabel van je dynamo te verleggen maar heb je twee (relatief) dunne kabels naar je meter.
Succes
Re: Ampere en oliedrukmeter
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 19:54
door reetje
Kijk eens bij:
[www.egauges.com]
en
[www.caigauges.com]
Bij Egauges => CDO heb er al een zien staan tot 150 Ampere. Lijkt me wel voldoende.
Re: Ampere en oliedrukmeter
Geplaatst: ma 23 jun 2003, 20:09
door musketier
bij een amperemeter heb je wel te maken met 12 V en 24 V. Waarom ? omdat het verlichtingslampje daarop werkt. Dus zorg dan wel voor een 24 V lampje in de meter.