Pagina 1 van 1
geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 19:57
door Yvette
Een vraag,
Ik heb een freelander td4, wordt normaal onderhouden. Ga jaarlijks met groot genoegen voor een paar maanden met caravan op pad. Medio maart gaan we weer weg naar het zuiden. Eergisteren de (lege) caravan weer opgehaald uit de stalling en zo.n 25 km gereden. Tijdens het rijden geen probleem, maar bij het stoppen een vreemd geurtje in huis. Temperatuur oke, geen overmatige druk op het expansievat.... is zeg maar wat en geen slippende koppeling. Eerst dacht ik, misschien de handrem op de caravan laten zitten .... of zo., dus harder werken voor mijn freelander. Na een nachtje slapeloosheid vandaag weer de caravan weer aangekoppeld. De wielen van de caravan had ik al nagekenen, draaien allemaal prima en remmen goed. Nu wederom tijdens het rijden geen probleem, geen hoge temperatuur..... maar toch dat vreemde geurtje. Kan het zijn dat de koppelingsplaten nu wat harder moeten werken.... (ik zeg maar wat) en dat dat even ""gezet"" moet worden.
Kunnen de platen getest worden en./of worden gesteld .
Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn om wat te horen
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 20:08
door LaRobbie
Hoi Yvette,
Je kunt zelf testen of je koppeling slipt door hem op de handrem te zetten en de koppeling rustig op te laten komen. als de motor echt gesmoord wordt en afslaat dan kan je er van uitgaan dat hij niet slipt.
merk je dat hij een beetje toch doorlaat en het geurtje komt terug dan slipt de plaat waarschijnlijk.
Ik weet niet of bij een freelander de handrem om de wielen zit of net als bij een defender op de aandrijfas. Anders gewoon goed het rempedaal inhouden ipv handrem.
succes
LaRobbie
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 21:14
door Yvette
Stel dat hij een beetje slipt, is dat dan nog te stellen ??? En kan het gebeuren als je 8 maanden ""gewoon"" rijd en dan voor het eerste met belasting dat het toch een beetje geurt.
Trouwens, bedankt voor je snelle reactie.
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 21:21
door LaRobbie
als hij een beetje slipt is het zaak om dit zo snel mogelijk te laten verhelpen. soms kan hij gesteld worden maar als hij bij een goede dealer in onderhoud is moet dit altijd gecontroleerd zijn. Uh maar rij jij wel eens met je voet op de koppeling een tijdje????
en nee hij mag door belasting niet ineens een geurtje krijgen of de katylisator zou ineens vreemt moeten gaan doen, ruikt een beetje naar rotte eieren.
als het echt een brandlucht is, zou ik er zeker even snel naar laten kijken.
succes
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 21:31
door Yvette
Ik ga het eens uitproberen.
Hij is in onderhoud bij Vis Schevenigen. Met voet op de koppeling rij ik niet.
Maare... wanneer hij vervangen moet worden....... is dat dan duur. We hebben hem net maar heeft 180 000 gelopen.
Is er ergens een klub in nlwaar je dat ""goed "" kan laten controleren en/of laten repareren.
mvg Yvette
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 21:54
door LaRobbie
Hoi Yvette,
Ik denk dat er best wel een prikker bij je in de buurt woont die dit kan beoordelen voor je.
Ik woon zelf 'helaas' op Bonaire, dus beetje te ver om dit te doen voor je.
Ik heb mijn Land Rover bij Knook in Breda vandaan en ben heel erg tevreden over hun kwaliteiten.
Helaas moet ik zeggen dat het vervangen van de koppeling geen goedkoop grapje is.
succes
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 22:26
door Yvette
Jemig, wat lekker. Leuk dat je zo actief reageerd op mijn vraag. Hartelijk dank hiervoor. Ik ga eens op zoek naar een actief iemand in Noord Holland wa ar ik sinds kort woon.
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 22:30
door LaRobbie
graag gedaan. zal nog even je ogen uitsteken. ga nog ff lekker naar het strand, tis hier 30º en het bier staat koud. vanavond weer lekker in de open lucht naar een paar leuke bands luisteren. leven is zwaar hier.
ik heb begrepen dat noord holland toch bonaire erbij wil hebben als gemeente. worden we buren
groetjes
Rob
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 22:54
door Yvette
Het is hier niet slecht, maar we willen toch richting het zuiden voor een paar maanden. Maar goed, proost Rob, en geniet er van.
yvette
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 23:11
door Dennis101
Onze TD4 had vorige maand voor het eerst in z'n leven een aanhanger getrokken (autoambulance met een Land Rover 90" erop) en ik heb geen klachten gehoord over een vreemd geurtje van de chauffeur (had de TD4 even uitgeleend, vandaar).
Je zou hier in Noord Holland eens bij AutoRega noord in De Goorn of bij British 4x4 in Wervershoof langs kunnen gaan om e.e.a. na te laten kijken.
Dennis B.
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 23:22
door Yvette
Hij heeft al eerder een caravan getrokken, alleen nu na 50 km (lege caravan 700kg uit de stalling) . Maar bedankt Dennis.
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 23:39
door Dennis101
Ik bedoelde ermee dat je de koppeling niet zou moeten ruiken als hij weer een aanhanger moet trekken, zelfs niet als het een hele zware is.
Misschien toch verstandig om een van bovengenoemde bedrijven eens te laten kijken/ruiken.
Dennis B.
Re: geurtje
Geplaatst: za 03 mar 2007, 23:49
door Yvette
Ga ik doen, maar "dit prikbord is toch wel fantastisch zoveel reacties, geweldig !!
Re: geurtje
Geplaatst: zo 04 mar 2007, 12:03
door Theo Bouwman
Ken wel een geval van een vast zittende remklauw die ook vreemde luchtjes verspreid, bij het rijden niet eens zo merkbaar, maar wel de blokken totaal weg gesleten en de schijf lichtelijk gegroeft. Kijk eens voor de aardigheid ook je remmen na. (IS volgens mij niet het sterkste punt bij een freelander)!!
Re: geurtje
Geplaatst: zo 04 mar 2007, 15:58
door Yvette
Zal het gelijk even checken !
Re: geurtje
Geplaatst: ma 05 mar 2007, 22:26
door wilberth
overrigens is het niet ongebruikelijk dat de koppeling wat ruikt als je 1 keer wat al te langzaam inkoppelt. Of als je bij een wat minder overzichtelijke kuising een keer of 6 aanmoet zetten voor je de weg op kunt.
Das niet goed, das oververhit, maar niets meer aan te doen en verder niet direct reden om actie te ondernemen. Als de voornoemde punten dus niets opleveren (remmen met name, even goed de temp. van de wielen in de gaten houden na een ritje kan je veel inzicht geven) en je het luchtje niet meer ruikt dus niets om je ongerust over te maken.
180.000 km is overigens een nette stand om je eerste koppelingsplaten versleten te hebben, dus het zou kunnen. Plaat kost geen drol, maar dat werk hè.
Groet, Wilberth