Pagina 1 van 1

110 defensie

Geplaatst: do 19 jun 2003, 10:20
door Paul K.
Beste lezer,
Heeft iemand ervaring met het aanschaffen van een 110 uit het nederlandse leger. Deze wagen heeft in Noorwegen rondgereden. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele adviezen. Zijn er mensen die deze wagen zelf door de RDW keuring hebben geloodsd Zo ja, wat is jullie ervaring.
Dank!!

Re: 110 defensie

Geplaatst: do 19 jun 2003, 11:47
door The_Dude
Staan erom bekent dat ze flink misbruikt zijn in noorwegen door defensie.
Volgens mij was er deze week nog een posting over een 110 van defensie.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: 110 defensie

Geplaatst: do 19 jun 2003, 19:47
door Sunraymajor
Ik heb zelf dit jaar ook een 110 van de Nederlandse Luchtmacht gekocht (bij van Dam). De wagen is ook meerdere malen in Noorwegen geweest voor oefeningen en in de eerste Golf oorlog ook in Turkije. Het is een 2,5 liter Turbo Diesel uit 1988 93.000 km (op de teller).

Er zat en softop op, ik heb een hardtop geplaatst, tussenschotje erin, nieuwe schokbrekers achter. Daarn heb ik heb geschuurd, in originle kleur legergroen gerold en weer voorzien van alle stickers, onderdeel aanduiding etc. De oorlogsverlichting heb ik even verwijdert tot na de keuring. Toen glansrijk door de RDW (Waddinxveen) keuring, geen enkel probleem. Ik had wat documentatie meegenomen over Chassinummer versus type bouwjaar etc. Ze deden absoluut niet moeilijk!!!

Re: 110 defensie

Geplaatst: vr 20 jun 2003, 01:04
door 110
Ik heb zelf een 110 die van de mariniers geweest is.
Mijn auto is vorig jaar bij Domeinen gekocht en in ruim twee maanden klaar gemaakt voor dagelijks gebruik en de RDW-keuring.

Mijn 110 was/is in prima staat, het chassis heeft alleen op de (beruchte) achter-dwars-balk wat roest.

Motorisch gezien was er niet veel mis (er ontbrak een startmotor en dynamo), en voor de roetmeting heb ik alle filters vervangen en de verstuivers laten afpersen (twee nieuwe tips geplaatst).

Mijn ervaring is dat je prima een auto via Domeinen kan kopen, je moet echter wel wat verstand van de zwakke plekken van een 110 hebben EN een dosis geluk aangezien je de motor niet mag laten lopen voor je bieding (maar goed kijken in koelvloeistof en olie en het met de hand rondtornen van de motor zegt al iets).

Ik heb de afgelopen maanden al 20.000 kilometer gereden, met een tocht door Polen (in de sneeuw, lang leve de standkachel !) als hoogtepunt.

De afgelopen maanden heb ik niet veel meer dan wat klein werk hoeven verrichten:
Nieuwe werk cylinder voor de koppeling, nieuwe distibutie snaar en nieuwe leidingen naar de oliekoeler.

Natuurlijk zijn de auto's stevig gebruikt, maar daarnaast ook goed onderhouden.

Ik zal je zeker niet afraden om een auto via Domeinen te kopen, maar verdiep je wel eerst gedegen in alle sterke en zwakke punten van de 110.

Als je nog vragen hebt, dan lees ik die graag.


Succes.

Re: 110 defensie

Geplaatst: vr 20 jun 2003, 03:11
door Dennis - RNLMC
Hallo
Over het gebruik van 110''s in noorwegen dat valt altijd wel mee
het meerendeel wat wij rijden met het korps mariniers in noorwegen
is namelijk met de BV dit is een rupsvoertuig wat wij gebruiken voor in de sneeuw
komt eigenlijk omdat we met bv's op plaatsen kunnen komen waar 110's niet kunnen komen (ja ja die zijn er echt)
en we gebruiken wel 110's in noorwegen maar daar gebeurt niet veel meer mee dan dat we die in nederland zouden gebruiken.
Ik denk zelfs dat een laro het zwaarder heeft in nederland ( op een tankbaan)
Maar waar de oude 110's het meest last van zullen hebben is van de uitzendingen naar oa cambodja, bosnie, haiti etc etc, en niet te vergeten de bergtrainingen in schotland, wales etc etc
omdat ze daar echt tot het uiterste gaan
het onderhoud aan de 110's is geduurende hun diensttijd erg goed al zie je wel hoe ouder ze worden dat het onderhoud minder regelmatig is dan met hun nieuwe opvolgers de defender wolf xd
groetjes dennis (korporaal vb bij het korps mariniers)

Re: 110 defensie

Geplaatst: vr 20 jun 2003, 10:48
door Paul K
Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan deze info goed gebruiken!!!

Re: 110 defensie

Geplaatst: zo 22 jun 2003, 20:24
door Chris
Hoi Paul,

Ik heb een 110 ex mariniers uit '90. De vorige eigenaar heeft hem bij Van Dam in Zeist gekocht (die hem bij domeinen heeft gehaald). De auto heeft ook voor de NV gedient.

Verschillende gadgets maken de auto aantrekkelijker dan de civiele variant:
- standkachel
-extra verwarmingsradiator binnen
- snorkel
- behandels chassis (volgens mij)
- evt steeringguard.

Bij aanschaf was een naafkeerring lek, en ik denk dat ik inmiddels de meeste naafkeerringen en rubber ringetjes wel heb vervangen (allemaal uitgehard). Het enige probleem wat ik nu ondervindt is de motor. Het is een 2,5 na Diesel, met nu 140.000km. Bij aanschaf (130.000) had hij een beetje karterdruk waardoor het luchtfilter vet werd (olie via overdrukslang). Inmiddels is de druk zo groot dat de olie er bijna uitspuit, en blijft de (al 2keer vervangen) krukaskeerring lekken.

Iemand vertelde mij dat de lage temperaturen in scandinavie ervoor zouden kunnen zorgen dat rubbers sneller uitharden, en dat door zwaar gebruik in het leger het blok nu al aan een volledige revisie toe is...

Houdt hier rekening mee, en geniet van een machtige wagen..

Chris
www.opwielen.nl