Pagina 1 van 1

Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: wo 18 jun 2003, 00:13
door Serious IIa
Hoi Medeprikkers,

Sinds kort heb ik vribratie in mijn aandrijflijn. Volgens mij komt het van achter (alleen in 2WD getest....) Het is er vanaf een km of 50 (in zijn 3 van 1500 tot 4000 rpm ongeveer) tot 70 km/u het vindt alleen plaats bij het gasgeven. en boven de 70 wordt het weer veel minder maar blijft het wel een beetje hoorbaar. Als ik het gas loslaat is het weg. Bij 80 a 100 is er wel een schurend geluid hoorbaar uit de bak of aandrijfas (als ik het gas loslaat) beetje van GRrrr GRrrrr Grrrrr (moeilijk geluidjes nadoen op de pc )

Het kan mijn inziend in 2 zaken zitten: De aandrijfas, of de tussenbak (uitgaande as) (of kan het ook in de achteras zitten? Salisbury....

Volgens mij is het niet de aandrijfas (kruiskoppelingen goed en aandrijfhoek net niet te groot ) Ook staan de 2 delen goed tegenover elkaar.

Dus ik vrees dat het in de uitgaande as van de tussenbak zit. Nou moet ik daar toch de oliekeerring vervangen dus geen punt, maar hoe kom ik erachter of de lagervoorspanning daar nog goed is? En als dat niet goed is kan ik dan beter de andere tussenbak die ik nog heb montern of hem repareren?

Groetjes Bowy

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: wo 18 jun 2003, 04:31
door Edgar
Hoi Bowy,

Ik heb dit zelfde probleem gehad, dit zat bij mij in het achter diff, ingaande lager.
Het verhaal begon met een heel klein beetje speling.

Succes

Groeten
Edgar 109V8

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: wo 18 jun 2003, 09:00
door Serious IIa
Hoi Edgar,

Kun je dat stellen ofzo? (Salisbury....)

Groetjes Bowy

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: wo 18 jun 2003, 09:32
door The_Dude
Wat ook nog kan is dat je je banden in je haast verkeerd om hebt gemonteerd,
dus linkerband rechts en rechterband links.
Kan ook nog :+

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: wo 18 jun 2003, 09:35
door Serious IIa
Nee hoor want ik dan rijd mijn auto toch ook achteruit?

Groetjes Bowy

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: wo 18 jun 2003, 09:45
door The_Dude
Het is nog vroeg en dan krijg je van die wazige zinnen
Ik geef het op

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: wo 18 jun 2003, 23:57
door Dennis101
Bowy,

De lager voorspanning van de achterste uitgaande as wordt officieel gemeten door een draad om de selectorgroef van het lage versnellings tandwiel te draaien, en met een unster de preload te meten (0,9-1,8 kg).
Dit is nogal omslachtig, dus een gemakkelijke manier is om de draad om de uitgaande flens te winden, en hier de preload te meten (tussenbak in vrij).
Verreken wel het verschil in diameter van de flens, en de selectorgroef.
De preload verhoog je met de shims tussen het snelheidsmeterhuis, en het tussenbak huis.
De voorspanning van een Salisbury diff moet 17,2-34,5 kgm bedragen, dit wordt bereikt met de flensmoer.
Achter de flensmoer zit nl een samendrukbare ring, deze ring veert niet meer terug, dus als de max preload overschreden is moet de ring worden vervangen.
LET OP! de preload wordt gemeten zonder gemonteerd kroonwiel.
Om toch een indicatie te krijgen kun je de flensmoer eerst losdraaien, zodat de preload 0 kgm is (lager iets speling), de koppel op de flens te meten, de flensmoer weer op exact dezelfde positie aan te draaien, en nu weer het koppel te meten.
Het gemeten koppel moet nu binnen de waarden preload+koppel(bij lagerspeling) bedragen. Het is van zeer groot belang dat de flensmoer weer op zijn oorspronkelijke positie zit (dus merken voor demontage).
Kijk ook de propshaft na op speling op de splines (<0,1mm), ze mogen ook absoluut niet "knikken" op de spline vertanding, laat eventueel ook meten of de as krom is.

Dennis B.

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: do 19 jun 2003, 00:38
door Serious IIa
Dennis101 schreef:
>
> Bowy,
>
> De lager voorspanning van de achterste uitgaande as wordt
> officieel gemeten door een draad om de selectorgroef van het
> lage versnellings tandwiel te draaien, en met een unster de
> preload te meten (0,9-1,8 kg).
> Dit is nogal omslachtig, dus een gemakkelijke manier is om de
> draad om de uitgaande flens te winden, en hier de preload te
> meten (tussenbak in vrij).
> Verreken wel het verschil in diameter van de flens, en de
> selectorgroef.
> De preload verhoog je met de shims tussen het
> snelheidsmeterhuis, en het tussenbak huis.
> De voorspanning van een Salisbury diff moet 17,2-34,5 kgm
> bedragen, dit wordt bereikt met de flensmoer.
> Achter de flensmoer zit nl een samendrukbare ring, deze ring
> veert niet meer terug, dus als de max preload overschreden is
> moet de ring worden vervangen.
> LET OP! de preload wordt gemeten zonder gemonteerd kroonwiel.
> Om toch een indicatie te krijgen kun je de flensmoer eerst
> losdraaien, zodat de preload 0 kgm is (lager iets speling),
> de koppel op de flens te meten, de flensmoer weer op exact
> dezelfde positie aan te draaien, en nu weer het koppel te
> meten.
> Het gemeten koppel moet nu binnen de waarden
> preload+koppel(bij lagerspeling) bedragen. Het is van zeer
> groot belang dat de flensmoer weer op zijn oorspronkelijke
> positie zit (dus merken voor demontage).
> Kijk ook de propshaft na op speling op de splines (<0,1mm),
> ze mogen ook absoluut niet "knikken" op de spline vertanding,
> laat eventueel ook meten of de as krom is.
>
> Dennis B.

Hoi Dennis bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord! klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld (voor mij als hamer breekijzer sleutelaar ) Ik ga geloof ik eerst maar eens kijken naar de uitgaande as of ik er visueel of gevoelsmatig wat kan vinden (is dit eigenlijk mogelijk??) en dan maar de nieuwe aandrijfas in engeland bestellen 350!!! euro! en als het dan nog niet goed is dan maar de salisbury bekijken (volgens mij kan het daar bijna niet aan liggen die zijn nl zo onverwoestbaar.....

Groetjes BOwy

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: vr 20 jun 2003, 00:46
door Maarten B

Bowy,

Wat jou laatste opmerking betreft heb ik dan waarschijnlijk meer vertrouwen in jou dan jijzelf. Sommige mensen krijgen alles kapot!!

Greetz, Maarten

Re: Vibraties in aandrijflijn.......

Geplaatst: vr 20 jun 2003, 12:45
door Serious IIa
Ik niet hoor! Mijn stuur is nog origineel, achterbak, voorruit en voetenbak, remsysteem (nog wel ) en verder ach eigenlijk niet zo veel meer!

Groetjes Bowy

ps nu nog door de APK over 14 dagen