Pagina 1 van 1

Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: za 17 feb 2007, 18:47
door Benno
Hallo prikkers,

ik heb een dieselvraagjes voor de liefhebbers. een kennis van mij heeft een LW88 2,25 diesel. Deze begon onregelmatig te lopen en te roken dus heeft hij de verstuivers vervangen voor 4 nieuwe exemplaren, de oude exemplaren waren eigenlijk allemaal niet best meer. Na alles goed ontlucht te hebben beginnen we langzaam radeloos te worden. Als de motor stationair draait rookt hij grijs/wit. Zodra je gas geeft verdwijnt de rook en alleen bij ineens op de gas stampen komt er even een puf rook uit. Bij gas loslaten is de auto eerst rookloos en na een paar seconden begint hij weer te roken. Bij het rijden is auto nagenoeg rookloos. Stationair is het echter een drama. Auto rookt en loopt niet echt mooi stationair rond. Het lijkt een beetje op de pomp stationair teveel diesel levert maar daar hebben we niet aangezeten.

Is er iemand die me op weg kan helpen. Ik ben alleen thuis in de V8'en en TDI blokken maar zo'n oude motor weet ik ook niet alteveel vanaf.

Wat hebben we geprobeerd:

Meerdere keren ontlucht
Spelingen gaskabel en luchtschuif goed afgesteld
Met of zonder luchtfilter om te kijken of hier invloeden uitkwamen
Dieselfilter is schoon en volgens mij goed ontlucht.
Met het handje pompen op de opvoerpomp levert voldoende diesel op.

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: za 17 feb 2007, 18:55
door Gert
Als ik het zo lees, komt het ongeveer overeen met wat er bij mij aan de hand was.

Bij mij was het zo dat de pomp te laat stond. Stationair kwamen er pluimen uit, die in het leger vast diende voor dekking. Toen ik het niet meer wist, was er een man van het revisiebedrijf die wel even wilde komen kijken, want hij zat zelf vroeger ook in zulke auto's in zijn diensttijd. Na lang wikken en wegen belde hij de volgende dag op, met dat het waarschijnlijk een te laat inspuitmoment was. Overigens praat je bij te laat over een verdraaiing met hoekverplaatsing van 1.5 linksom(= vroeger zetten meen ik). Je kunt alles laten afstellen, maar in mijn geval heb ik het zelf geprobeert, en dat lukte prima. De roetmeting zakte van 8.5 naar 2.5 De symptomen komen goed overeen, dus ik denk dat het je pomp is.

Oh, als je besluit aan je pomp te draaien;
Let op de merktekens op de pomp, er zit een plaatje met een pijltje op.
Draai voor het verdraaien eerste de aansluitwartels van de brandstofleiding een slag los. En, met beleid, soms is een halve milimeter al voldoende.

Groeten,

Gert

Die nu zo goed als rookloos rijd.

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: za 17 feb 2007, 20:27
door Landterfanter (l.w.diesel)
Misschien dat het slecht stationair lopen te maken heeft met een verkeerd ingestelde werkdruk van de nieuwe verstuivers.

Daar heb ik in 't verleden ook ervaring mee. Als ze een laksealtje (blauw of geel)
is het vaak wel in orde, hebben ze dat niet dan is de kans groot dat ze niet gecontroleerd zijn. Met als gevolg dat de werkdruk af- fabriek willekeurig is ingesteld.

Ze laten testen bracht mij uitkomst.

succes, Dirk.

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: za 17 feb 2007, 21:52
door keteldriver
Hallo Dirk,

Een lakseal zegt niets over het wel of niet afgesteld zijn van de verstuivers. (defensie verstuivers werden nooit afgelakt). Ik test ze persoonlijk op verstuiverbeeld
en op werkdruk en lak ze af met een witte lak.
het probleem wat hiervoor beschreven wordt zit hem eerder in het langer worden van de distributieketting en het inspuitmoment verlaat dan. Of de pomp is aan revisie toe. Hierover kan je me altijd mailen. Er zijn gewoon heel veel factoren die deze klacht kunnen veroorzaken en een voor een elimineren is de enige oplossing.


groet Robert

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: za 17 feb 2007, 23:47
door Niet meer zo Lightweight
Een verkeerd afgestelde vacuumklep kan heel goed deze problemen opleveren.

Kees

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: zo 18 feb 2007, 00:04
door paulus
kees,

dan zou dit rookbeeld bij mij niet aanwezig mogen zijn,,,,,,,
het tegendeel is echter waar.
het is exact wat er bij mij ook aan de hand is, dus ik denk toch ook echt aan de pomptiming.
Voor de rest vdraaid hij prima, alleen stationair en s,morgens als ik vertrek is het een rook gordijn.

groet paul

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: zo 18 feb 2007, 00:12
door leo peters
heb hetzelfde gehad
ben ten einde raad naar een dieselspecialist gegaan die voor mij alles heeft afgesregeld voor een schijntje. er meosten wel nieuwe nozzels in en de pomp is schoongemaakt, de luxhtklep op tijd gezet en hij loopt al 30.000 km zonder rookpluim. voorheen leek het of ik hout stookte
suk6
stofwolk

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: zo 18 feb 2007, 00:58
door paulus
wie is die reddende engel?

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: zo 18 feb 2007, 01:04
door Benno
Weet er iemand wat de voorgeschreven afstelling voor de vacuumklep is? Moet deze helemaal dicht zijn en direct openen bij gas intrappen VOOR de pomp of doe ik het dan verkeerd.

Daarnaast wil ik best voorzichtig proberen de pomp te verdraaien maar wat is vroeger en wat is later in dat geval. Linksomdraaien is later denk ik ?

Groet en bij voorbaat dank,

Benno

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: zo 18 feb 2007, 18:23
door leo peters
reddende engel vergt wel een prijskaartje van 375 euri
maar dan heb je ook wat
het is een professionele revisieman die dit voor de lol erbij deed
hij reviseert dieselblokken van vrachtwagens en personenauto's voor garagebedrijven.
Hij wilde dit doen omdat hij er vroeger zelf mee had gereden in dienst.
dus..............
ga ook op zoek naar zo iemand
suk6
ik kwam met hem per toeval in kontakt
via via

Re: Lightweight met rookproblemen

Geplaatst: zo 18 feb 2007, 21:44
door paulus
ok dan trek ik mijn plan.