Pagina 1 van 1
vliegwiel verkeerd gemonteerd
Geplaatst: do 15 feb 2007, 22:15
door leo
Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van een 110 station v8.
Lang gezocht toch een hele leuke gevonden.
Alleen hij loopt belabbert.
ben vandaag op onderzoek geweest, afstelling ontsteking stond niet goed.
Alles volgens het boekje uitgevoerd, ging alleen maar slechter lopen.
Bij nader onderzoek bleek dat b.d.p. van cilinder 1 zeker 30 graden afweek van de merktekens op het vliegwiel.
Hoe kan dit?
Hij loopt op lpg, wie kan mij vertellen hoeveel extra voorontsteking een v8 ongeveer moet hebben?
En dat leuke schroefje op de verdeler, waarmee je de tijd (sterkte?) van de vonk afstel,
(denk ik), hoe stel ik deze optiemaal in?
Hij loopt inmiddels stukken beter, maar wellicht kan het nog beter.
wie heeft er nog goede adviezen?
b.v.d. Leo
Re: vliegwiel verkeerd gemonteerd
Geplaatst: do 15 feb 2007, 22:28
door arthur verhalle
Vliegwielen kunnen inderdaad versprongen gemonteerd worden. Het is daarom altijd van belang te verifieren of de stand van het vliegwiel overeenkomt met de stand die je nodig hebt voor je afstelling, bijvoorbeeld door te kijken naar de stand van je kleppen.
Arthur
Re: vliegwiel verkeerd gemonteerd
Geplaatst: do 15 feb 2007, 23:29
door Henk Bossinade
Ik heb ook een V8.Bij deze kan het vliegwiel maar op 1 manier gemonteerd worden en hierop staan ook geen afsteltekens,deze staan op de poelie.Dus mischien heeft de vorige eigenaar de ontsteking er een keer uit gehad en verkeerd terug gemonteerd,dwz een tand verkeerd in het nokkenas tandwiel.Vr gr Henk B.
Re: vliegwiel verkeerd gemonteerd
Geplaatst: vr 16 feb 2007, 10:29
door Sybren
Heb je wel de "goede" nr 1 cilinder, dit is als je er voor staat de rechtse bij de radiator.
Het ontstekings merkteken staat op de krukas pouly.
Dat leuke schroefje, daar verstel je de kontakthoek mee (puntjes afstand).
Extra voorontsteking lpg 3 graden.
Sybren
Re: vliegwiel verkeerd gemonteerd
Geplaatst: vr 16 feb 2007, 14:11
door Dennis101
Het gaat ongetwijfeld over de merktekens op de poelie Henk, er zit inderdaad geen zichtbare indicatie op het vliegwiel.
De V8 is in diverse auto's gemonteerd geweest en daarbij zijn ook verschillende aanwijzers gebruikt voor de timing en hier gaat het waarschijnlijk mis.
Een aantal modellen had de aanwijzer precies boven de poelie (demper) en een aantal hadden hem een stuk verschoven hiervan omdat de schaalverdeling anders niet zichtbaar was.
Als de aanwijzer op een andere plaats zit moeten de streepjes op de poelie ook op een andere plaats zitten, anders komen ze niet meer overeen.
Waarschijnlijk is bij de V8 van Leo de verkeerde poelie (demper) gebruikt in combinatie met de aanwijzer. De 30 graden komt aardig overeen met het verschil tussen een V8 uit een vroege RR en een 110V8.
Dennis B.
Re: vliegwiel verkeerd gemonteerd
Geplaatst: vr 16 feb 2007, 14:20
door arthur verhalle
Henk,
het vliegwiel kan normaal gesproken inderdaad maar op 1 manier worden gemonteerd, daartoe zit er een "dowel" aan de kruk-as die maar op 1 plek in een gaatje in het vliegwiel valt. Het is echter mogelijk die dowel op meerdere plaatsen erin te stoppen. Op die manier kun je het vliegwiel dus anders monteren dan de bedoeling was.
Nu maakt dat voor een V8 niet zoveel uit, aangezien je geen relevante informatie voor het aftsellen van de vliegwiel kunt halen. Maar in eerdere posting inzake tdi motoren maakt het wel degelijk uit en kun je dus aardig in de problemen komen. Ik heb dit voor een 300tdi helemaal uitgezocht en kwam erachter dat men in engeland helemaal niet kijkt naar het vliegwiel en dus die dowel naar believen overal inpropt.......
Arthur