motorrevisie of niet?
Geplaatst: zo 15 jun 2003, 17:53
Ik probeer een diagnose te stellen van de oorzaak van aanhoudende motorlekkages. Ik heb de symptomen op een rijtje gezet, mischien dat een van jullie de oorzaak ziet.
-LR 110 mariniers, bj '90, km 140.000 (nog maar...)
-de motor lekt de laatste weken meer olie en lekt nu op de volgende punten:
- De al twee keer vervangen krukaspoelie lekt vrijwel gelijk
- bij verhoogd toerental sputtert olie uit de peilstokpijp (als de peilstok eruit is)
- bij de bevestigingsbout van de oliepeilstok lekt olie (ietsje)
- bij een sensor vlak onder de brandstofpomp lekt olie (niet het filter, ook niet het sensortje bij het filter, maar een (zelfde) sensor dichter tegen 't blok)
-De karterpan is flink nat, komt volgens mij niet van de drainplug..
- De motor lijkt wat ruwer te klinken, vooral bij stationair toeren te voelen aan meer trilling op versnellingspook (in z'n vrij)
- Bij een warme motor komt er vrij veel grijze rook via de karterontluchting vrij.
-Met de hand op de karterontluchting voel je geen druk, ook niet bij de peilstok, het waait er meer uit...
En dan nog iets: Bij de eerste vervanging van de krukaskeerring heeft de garage met hak en breekwerk het distributietandwiel verwijderd omdat die niet los wilde. Nu zie ik dat bij stationair toeren de krukaspoeli en de schijf daarachter niet in balans zijn en schudden. Kan het zijn dat de krukas niet helemaal recht is en daardoor de keerring lekt?
Zou een compressie en lektest antwoord geven op de vraag: Motorrevisie nodig? Of kan ik daar op een andere manier achter komen. Ik heb geen zin om voor jan joker een reviesie uit te voeren
Ik hoop dat jullie me weer wat verder op weg helpen...
Chris Visser
-LR 110 mariniers, bj '90, km 140.000 (nog maar...)
-de motor lekt de laatste weken meer olie en lekt nu op de volgende punten:
- De al twee keer vervangen krukaspoelie lekt vrijwel gelijk
- bij verhoogd toerental sputtert olie uit de peilstokpijp (als de peilstok eruit is)
- bij de bevestigingsbout van de oliepeilstok lekt olie (ietsje)
- bij een sensor vlak onder de brandstofpomp lekt olie (niet het filter, ook niet het sensortje bij het filter, maar een (zelfde) sensor dichter tegen 't blok)
-De karterpan is flink nat, komt volgens mij niet van de drainplug..
- De motor lijkt wat ruwer te klinken, vooral bij stationair toeren te voelen aan meer trilling op versnellingspook (in z'n vrij)
- Bij een warme motor komt er vrij veel grijze rook via de karterontluchting vrij.
-Met de hand op de karterontluchting voel je geen druk, ook niet bij de peilstok, het waait er meer uit...
En dan nog iets: Bij de eerste vervanging van de krukaskeerring heeft de garage met hak en breekwerk het distributietandwiel verwijderd omdat die niet los wilde. Nu zie ik dat bij stationair toeren de krukaspoeli en de schijf daarachter niet in balans zijn en schudden. Kan het zijn dat de krukas niet helemaal recht is en daardoor de keerring lekt?
Zou een compressie en lektest antwoord geven op de vraag: Motorrevisie nodig? Of kan ik daar op een andere manier achter komen. Ik heb geen zin om voor jan joker een reviesie uit te voeren
Ik hoop dat jullie me weer wat verder op weg helpen...
Chris Visser