Pagina 1 van 1

koppelingscylinder ellende

Geplaatst: za 14 jun 2003, 13:57
door Frank
Ik heb sinds een tijdje erge problemen met lekkende master koppelingscylinders bij mijn 110 200tdi. De vorige hield het 5000 km uit en de laatste slechts 1000 km. Ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van de cylinders zo slechts is dus ben ik aan het nadenken over andere oorzaken. Een paar vragen:

Zou het kunnen dat het pedaal op het scharnierpunt teveel speling heeft waardoor het asje wat de cylinder indrukt een verkeerde hoek heeft wat overmatige slijtage veroorzaakt?

Zou het kunnen dat het busje waar het asje meevast zit aan het pedaal te veel speling heeft? Kan dit lekkage veroorzaken?

Kan een verkeerde afstelling van het pedaal zulke problemen verzoorzaken?

Zijn de busjes waarop het pedaal draait en het asje draait vervangbaar?

Zo niet (koppelingshuis is 1 geheel) is het duur om deze unit te vervangen? Heeft het uberhaupt zin om het te vervangen?

Iemand vergelijkbare koppelings problemen gehad?

Alle adviezen zijn meer dan welkom!

Bedankt

Frank

defender 110 200tdi

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: za 14 jun 2003, 15:17
door Louis
Frank,
Heb je een Genuine koppelingscilinder gebruikt? of imitatie?
Wat is de kleur van de koppelingsvloeistof (zwart/grijs met alluminiumschilvers misschien)
Gebuik je DOT 3/4 koppelingsvloeistof.
Dit komt me bekent voor.
gr Louis

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: za 14 jun 2003, 17:30
door kees
Problemen met hoofdkoppelingscylinders zoals gebruikt in een 110 is meestal terug te voeren op verkeerde remvloeistof. Sommige merken remvloeistof (ook DOT3 of DOT4) zijn te agressief voor de in LandRovers gebruikte koppelings en remcylinders. Een klant van ons kocht onlangs remvloeistof bij een grote bouwmarkt. Resultaat: lekkende hoofd- en koppelingscylinder.

Mbt de altijd weer terugkerende vraag: imitatie of genuine is maar een antwoord mogelijk: wiel en koppelingscylinders kunnen zowel genuine als replacement gekocht worden. Kwaliteit van de replacement cylinders die wij verkopen is zeer goed, zo niet beter als de OEM cylinders. De procentuele uitval van OEM cylinders ligt hoger.

Bij het vervangen van een van de beide cylinders verdient het aanbeveling de remvloeistof in het gehele systeem te vervangen.

Groeten,

Kees de Jong
BUDGET PARTS.

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: za 14 jun 2003, 18:50
door Coen Caminada
Ben ik ook mee bezig. Als je hoofdcylinder goed is en je slave niet, dan kan de rottigheid van de een de ander binnen zeer korte tijd om zeep worden geholpen.
Ene tis mooi weer om te sleutelen ;-)

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: zo 15 jun 2003, 01:28
door Dennis101
Ik blijf bij de genuine rem/koppelings cylinders (op de voorremcylinders van de 101 na), iedereen die de afgelopen 15 jaar bij mij zijn geweest met problemen bleken imitatie te hebben (diverse leveranciers/merken), na montage van genuine waren de problemen opgelost. Maar wie de gok wil wagen houdt ik zeker niet tegen.

Dennis B.

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: zo 15 jun 2003, 17:31
door Frank
ik weet eerlijk gezegd niet of het een originele of een imitatie is. is bij jansen rr parts gemonteerd dus ik denk haast immitatie. kan ook net ff kijken want lr staat in stallling.

koppelingsvloeistof is grijs dus ik denk van alu schilfers.

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: zo 15 jun 2003, 17:34
door Frank
ik ga maar eens informeren wat er voor cylinder onder zit en wat voor vloeistof.

maar ik lees uit alle reactie dat het niet aan de speling van het pedaal in het huis kan liggen?

mvg

Frank

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: zo 15 jun 2003, 20:23
door Frank
welke remvloeistof adviseer je dan? is in jou mening het speling verhaal dan onzin? imitatie of origineel, uitval na 5000 km en dan na 1000 km kan daar toch niet aan liggen?

is het koppelingshuis waar het pedaal in zit 1 unit of kunnen de busje vervangen worden? wat zou een complete unit met pedaal kosten bij jullie?

mvg

Frank

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: zo 15 jun 2003, 21:04
door Louis
Frank,
Als je de koppelingscilinder bij J@nsen hebt gekocht is de kans groot dat je imitatie zooi heb gekregen. (prijs 25 euro). Yuri heeft in een paar maanden tijd daar tot 3 keer toe imitatie cilinders gekocht. Binnen een paar weken lekten die en moesten worden vervangen.
Uiteindelijk heeft hij Genuine gekocht (prijs 50 euro) en daarmee is het probleem opgelost. Het is een hoop werk een koppelings cilinder te vervangen; dus doe het dan meteen goed. Het werk blijft hetzelfde.
Louis

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: zo 15 jun 2003, 22:58
door 110
Die speling kan/moet je stellen.
Als de speling zo groot zou wordden dat je de push-rod niet in het midden van de cylinder zou drukken, maar aan de zijkant. Dan zou dat slijtage/lekkage in de hand kunnen werken.
Maar ik weet niet of dan (met zoveel speling) de koppeling uberhaupt nog wel werkt.

Succes

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: ma 16 jun 2003, 00:03
door Frank
hij koppelt in principe prima. speling in het pedaal (links-rechts horizontaal) is schat ik rond de 1 cm. ik heb kapje van huis losgehaald en asje lijkt niet extreem te bewegen maar dat is moelijk in te schatten.

ik denk dat ik het eens ga proberen met een originele cylinder en ga proberen of ik de busjes waarop het pedaal scharniert en het asje loopt te vervangen. ik weet niet of dit mogelijk is (hele unit misschien?) maar we zien het wel. ook kritisch naar de afstelling dan kijken natuurlijk.

hoop dat het het probleem oplost want 3 koppelingscylinders in 9000 km is belachelijk! (

bedankt

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: ma 16 jun 2003, 01:01
door 110
De Pivot Pin is "gewoon" los te bestellen.

Maar ik vraag me af of dit de zuiger kan laten kantelen. (als dit al de bron van de ellende is).


Succes

Re: pedaal en koppelingscylinder

Geplaatst: ma 16 jun 2003, 09:59
door Aad Koene
Frank, 110,

Horizontale speling op de pedaal is te verhelpen met een nieuwe pivotpin en heeft normaal gesproken geen effect op de slijtage van de mastercilinder.
Verticale speling is af te stellen door de twee moeren op de masterstift te verstellen, de pedaalgang wordt afgestelt door de vangbout buitenop de masterkast.
De hele masterunit is demontabel en alle onderdelen zijn te vervangen.
Als je de mastercilinder vervangt is het beter om de slave en de remolie ook te vervangen.
Monteer eerst de mastercilinder en laat er een beetje nieuwe remvloeistof inlopen.(reservoir vol)
Pomp vervolgens met de pedaal de olie de leiding in en vang het aan de onderkant op (remolie niet hergebruiken), de nieuwe remolie zal de achtergebleven vuilresten en oude remolie mee door de leiding nemen zodat de leidingen nu schoon zijn. (nooit remmenreiniger of andere reinigingsmiddellen gebruiken om de remleidingen mee schoon te maken)
Monteer daarna de slavecilinder en sluit alles aan.
Vullen met remolie (dot4), ontluchten en rijden maar.

Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: koppelingscylinder ellende

Geplaatst: ma 16 jun 2003, 19:36
door Frank
ik ga die pen dan voor de zekerheid vervangen. hoop dat cylinder weer onder
garantie vervangen wordt dan laat ik dat er metteen bij doen.

bedankt voor je hulp

Re: pedaal en koppelingscylinder

Geplaatst: ma 16 jun 2003, 19:39
door Frank
bedankt

hoop dat cylinder onder garantie weer kan wordeb vervangen. laat nu originele plaatsen tesamen met nieuwe pivot pin.

bedankt voor je hulp