Hoi Geert,
Wat je presies bedoeld met gebruikte ppo is mij niet helemaal duidelijk (verschillende soorten of PPO als afvalproduct). Waar je in iedere geval rekening mee moet houden is met het water wat in PPO kan zitten.
Als je de officiele PPO tankt, in Nederland, is dit een gecontroleerde lage hoeveelheid. Als je jou PPO bij de Lidl of de Aldi tankt (of de flesje uit de keuken pakt die over de datum zijn

) dan is de hoeveelheid water aanzienlijk meer.
Het water is opgelost in de olie zodat dit niet zichtbaar is. Zowel de Lucas als de Bosch pomp vinden water verschrikkelijk en zullen daardoor een kortere levensduur hebben.
Voor je inspuitpomp zit nog een pomp. Deze pomp heeft een rubber memebraam. Nu heeft rubber de neiging om langzam week te worden door PPO. Zorg ervoor dat je een vervangend membraam hebt voordat je serieus gaat testen.
Behalve een kleine hoeveelheid aceton die je aan je brandstof kunt toevoegen zijn er verder geen geur verlagende middelen bij mij bekend.
Zelf vind ik de geur wel mee vallen, maar smaken verschillen.
Een collega stapte een keer om 09:00 uur bij mij uit de auto en verbaasde zich er over dat er mensen als zo vroeg aan het BBQen waren
:-)Kenners en kundigen corrigeer mij (ik leer daar graag van):-)
Roetfilters zullen er vast wel zijn voor de nieuwste Landrovers. Echter omdat 75% van alle gemaakte Landrovers nog rijd zullen de meeste zonder roetfilter rond rijden.
Roetfilters doen inderdaad wat ze zeggen, ze filteren het roet. Als er verder niets zou gebeuren, dan zou het snel vol zitten.
Door de positie van het filter wordt de temperatuur in het filter zo hoog dat de roet op een schone manier kan verbranden (lijkt op afterburner, maar dan zonder brandstof). Dit voorkomt verstopping.
Als je een koude motor start, verzameld het filter het roet en als de motor (uitlaat) goed op temperatuur komt wordt dit verbrand.
Als je echter een aantal malen maar kleine stukje rijd komt je filter vol te zitten. Moderne auto's hebben elektronica die er voor kan zorgen dat ook na direct start de uitlaat heet gestookt kan worden als he filter verstopt kan raken.
Niet alleen ontbreekt bij oude motoren de elektronica, maar door de constructie van de motor stoten deze meer roet uit, ook tijdens het rijden.
Roet en roet is niet altijd hetzelfde.
Bij oude diesels ontstaat vaak het bekende zwarte pluimpje als ze flink belast worden. Moderne diesels zijn zo afgeregeld dat dit niet (zo snel) gebeurd.
Niet te zien betekend niet automatisch dat het er niet is.
De ouderwetse zwarte pluim is roet wat een relatief grote korrel heeft. Dit slaat neer op gebouwen, wegen, monumenten, enz. Doordat de korrel relatef groot is wordt dit bij mens en dier grotendeels door de luchtwegen gefilterd net als stof en bijvoorbeeld zaagsel.
De moderne auto's stoten gassen uit met veel kleinere korrels, fijnstof. Door de kleinere korrel is dit minder waarneembaar, maar des te gevaarlijker voor mens en dier. Fijnstof kan veel eenvoudiger binnendringen in onze longen omdat de filters in onze luchtwegen daar niet op gemaakt zijn.
Dit hele stuk over roet en roet is volgens mij door TNO onderzocht.
Nu is de vraag: waar ben je beter mee af: roet of fijnstof.
Een alternatief om diesel motoren schoner te laten verbranden is aanwezig, LPG.
Door tijdens het rijden een deel van de diesel te vervangen door LPG (nee niet door het zelfde slangetje, maar netjes met een verdamper) wordt de diesel motor stukken schoner. De inspuiting van de diesel wordt gebruikt als vonk en de main fuel is LPG.
Door gebruik te maken van dit afval product wordt het rijden op diesel schoner en krijg je meer power.
Echter het rijden op twee soorten brandstof tegelijk (dual fuel) is in Nederland verboden. Het is een beetje hetzelfde als met een aantal andere millieu ontziende zaken in Nederland (zonnepanelen, windturbines, enz). Later we er zeker geen geld in steken, en als het even kan verbieden.
Omringende landen zijn (gelukkig) al een andere weg in geslagen.
Pff wat een verhaal is het weer geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mocht je serieus op PPO willen rijden, zorg er dan wel voor dat je deze eerst tot een graad of 60 verhit voordat het je inspuitpomp in gaat. Dit ivbm met de viscositeit.
Meer info over PPO kan je lezen op het forum:
www.ppo.nu
Mochten er nog zaken onduidelijk zijn, stuur mij even een mailtje of reageer op dit bericht.
Apke
apke@larrie.nl