Pagina 1 van 1
Zware drinker
Geplaatst: vr 02 feb 2007, 17:11
door Arjen en Rick
M'n TD5 110 begint steeds meer te verbruiken. Dat is waarschijnlijk ten dele te wijten aan het volgende; 6" verhoogd, grotere banden en een rolkooi. Voor de modificaties was het verbruik 1:9, vrij redelijk dus. Na de modificaties heb ik een tijdje met nog grotere banden rondgereden (Simex 36x12,5) en lag het verbruik rond de 1:6,5. Nu er echter weer wat kleinere banden op liggen (Maxxis Buckshot Mudder 315x75) heb ik het verbruik nog eens gecontroleerd en ligt de dorst op ongeveer 1:5,5.
Bij het verbruik heb ik rekening gehouden met de correctie voor de grotere banden, en het is gemeten op snelwegritten waarbij ik meestal 110 kmh aan houdt.
Wie heeft er suggesties???
Re: Zware drinker
Geplaatst: vr 02 feb 2007, 18:14
door Jacaranda
AA ?
Sorry, vrijdagmiddag....en voor de rest heb ik geen flauw idee.
Martin 88 en 110" v.d. Velde met Boefje (eneenvandievierisookeenzwaredrinker...)
Re: Zware drinker
Geplaatst: vr 02 feb 2007, 19:55
door Apke
Dus hoe vaker je het verbruik controleerd, hoe hoger het verbruik wordt ......... stop controleren voordat je op 1:1 uit komt.
Das toch wel een fors verbruik, heb je geen mooi pluimpje rook uit de uitlaat???
Wellicht zijn de filters vuil of moet het 1 en ander opnieuw worden afgesteld.
Loopt de motor verder goed (in vergelijking met dezelfde motoren)?
Apke
Re: Zware drinker
Geplaatst: vr 02 feb 2007, 20:52
door Maarten van Lenthe
Heb je de remklauwen al gecheckt? Draaien de wielen nog soepel op de krik?
Ik heb er net een setje remblokken doorgejaagd doordat alles niet helemaal schoon was......of was het nou andersom....helemaal niet
Lijkt me erg vreemd als je verbruik erop achteruit gaat als je van Simex naar andere banden gaat tenzij het hele zachte banden zijn.
Maarten
Re: Zware drinker
Geplaatst: vr 02 feb 2007, 21:26
door @ Wensveen
Da's wel een zeer forse toename, een dergelijk "rendementsverlies" moet toch niet al te moeilijk te achterhalen zijn.....wat al aangehaald wordt moet dit op zijn minst terug te zien zijn in de uitlaatgassen (CO, CxHy oftewel roetvorming) als de verbranding niet in orde is.
kloppen de km met het verbruik (GPS km...) daar het probleem wel verplaatst met het wijzigen van de bandenmaat, wat op zich niet zo'n inpact mag hebben mijn inziens.
Ik ben benieuwd wat er uit komt?
@ (ed)
Bikkkel 90 300TDi
Re: Zware drinker
Geplaatst: za 03 feb 2007, 10:23
door fred101
Mijn 90 td5 tombraider met roofrack en 4 lampen erin en rolkooi deed 1 op 9 dus dat stuk zal de oorzaak niet zijn. Banden is een anderverhaal, dat is natuurlijk een aardige rolweerstand maar ik zou het in de motor zoeken. Mijn 110 tombraider was gechiptuned, die was bere sterk en snel maar liep wel 1 op 5 als ik rustig reed.
Maar er kan nog wat zijn. Met een gewone 110 reed ik altijd 120-140. Toen ging ik het nieuwe rijden doen, lekker relaxed, vroeg opschakelen, en lekker met 80-90 achter de vrachtauto's, geen haast ontspannen en qua tijd maakte het bijna niets. Alleen steeg het verbruik na een jaar richting 1 op 7 en wilde de auto niet meer harder dan 120. Toen maar weer harder gaan rijden en het verbruik ging weer naar 1 op 1-10.
Mijn 90V8 automaat zuipt ook meer bij 100km/u als bij 120, de motor draait bij 100 op een te laag toerental (1900rpm) en is dan blijkbaar niet efficient.
Fred101
Re: Zware drinker
Geplaatst: za 03 feb 2007, 18:26
door Frasse
Toen ik ben gestopt met de stoplicht sprintjes ging het beter
Heb geen idee. Klinkt wel vreemd.