Pagina 1 van 1
stationair toerental
Geplaatst: do 12 jun 2003, 01:38
door Ad
als ik het gas los laat van mijn 3.5 V8 dan duurt het heel erg lang voordat het toerental weer terug bij stationair is. Ik heb al eens rondgekeken hier en gelezen dat de membranen is je carb. dempers kapot kunnen zijn. Maar mijn motor is uitgerust met SU carburatteurs.
Iemand enig idee waar het aan kan liggen? (hij doet het overigens op benzine én op gas)
gr Ad.
Re: stationair toerental
Geplaatst: do 12 jun 2003, 01:58
door Aad Koene
Ad,
een van de remedies om dit euvel te verhelpen is het gat in de gasklep dichtsolderen.
Het effect dat hiermee bereikt wodt is dat er geen brandstof meer uit de carb getrokken kan worden waardoor de motor eerder afremd.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: stationair toerental
Geplaatst: do 12 jun 2003, 10:55
door Ad
maar hij doet ook als ie op benzine loopt...
Re: stationair toerental
Geplaatst: do 12 jun 2003, 11:01
door Aad Koene
Ad,
De gasklep is niet een klep in de verdamper of gasleidingen van de ronde of ovale meestal messing schijf die op de inlaat van jou carburateur zit.
Hiermee wordt de hoeveelheid lucht geregeld die die inlaat inkan.
Hier zit een zogenaamd stationairgat in, echter zorgt dit gat er ook voor dat de motor langzaam terugloppt naar stationair.
Dichtsolderen zorgt ervoor dat als je je gas loslaat de luchtinlaat afgesloten wordt en daardoor het stationair toerental zeer snel bereikt wordt.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: stationair toerental
Geplaatst: do 12 jun 2003, 15:25
door Ad
oke, maar eerst liep ie altijd wel gewoon sneller terug, dus ik vroeg me af of er niet iets anders aan de hand was..Dat gat heeft er altijd ingezeten namelijk. (het zijn overigens SU carb's, geen strombergs, ik weet niet of dat uitmaakt?)
Maar heeft het dichtsolderen dan niet tot gevolg dat ie slechter stationair loopt, en een hogere CO uitstoot heeft bij stationair toerental?
Re: stationair toerental
Geplaatst: do 12 jun 2003, 19:41
door janko
hoi ad
ik had het zelfde probleem met mijn ex army 110 v8.
en heb dus dat klepje in de grotegasklep dicht gesoldeerd en nu komt het gas direct terug en kon ik ook de onsteking optijd zetten.hij loopt nu als een trein hi
groetjes janko
Re: stationair toerental
Geplaatst: vr 13 jun 2003, 03:07
door Dennis101
De SU, en de Strombergs werken allebei volgens het constant vacuum principe, en hebben dus beiden dempers,zuigers, en membranen.
Echter, de SU heeft, evenals de vroegere Stromberg CD2s niet het "stationair gat".
Ik denk dat het goed mogelijk is dat het probleem in het bedieningsmechanisme van de gaskleppen gezocht moet worden.
Kijk of de stangen tussen beide carbs geen zwaar punt hebben, en of het stangenstelsel goed terugkomt als het gas wordt loggelaten (tot de aanslagen).
Ook kan het zijn dat slechts 1 carb niet helemaal goed terugkomt (connectie stang los op de synchroniseer verstelling).
Mocht hier niets te vinden zijn, probeer dan het type carb te achterhalen (bv HF, of HIF), dat maakt het zoeken wat gemakkelijker.
Dennis B.
Re: stationair toerental
Geplaatst: vr 13 jun 2003, 18:32
door Ad
Er zitten in mijn carb's inderdaad geen stationairgaten.
Ik heb al gekeken of de bediening gangbaar is, en daar mankeert niets aan. Kan het misschien in de vacuum vervroeging zitten?
Hij doet het overigens alleen bij warme motor..
Re: stationair toerental
Geplaatst: za 14 jun 2003, 03:18
door Dennis101
Ik denk niet dat het probleem hierin zit.
De mogelijkheden die ik nu nog zie zijn eventueel lekke membranen (hoewel hij dan ook onregelmatig zou lopen), of dat zuiger(s) in de carbs in de onderste stand wat zwaarder lopen.
Dennis B.
Re: stationair toerental
Geplaatst: wo 18 jun 2003, 11:22
door Ad
welke membranen bedoel je dennis?