Pagina 1 van 1
Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 02:31
door Kees
Wij hebben ons oog laten vallen op enkele Landrovers 109, bouwjaar 1973 en 1977, kennelijk in redelijke staat, op wat laswerk na. Deze auto zullen wij als enige auto gaan gebruiken, dus we gaan er alles mee doen: korte ritten, lange ritten, woon-werk en vakanties.
Heeft iemand tips, waar je bij auto's uit deze klasse extra moet letten? Wat zijn eventuele zwakke punten? Na goedkeuring door de RDW (wagen moet nog op kenteken worden gezet), welke dingen kan je dan nog tegenkomen?
Tips van eigenaren van soortgelijke wagens?
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 09:01
door Aad Koene
Beste Kees Bikker,
Welkom op dit Prikbord.
Met de "zoek"functie (button bovenaan de pagina) kun je veel eerdere postings over dit onderwerp terug vinden en lezen.
Wat voor jezelf belangrijk is is de vraag of je zelf kunt sleutelen of dat je "garageafhankelijk" bent.
Op de homepage van Jurjen Brouwer kun je veel informatie vinden over de diverse Land Rover bedrijven in Nederland.
De LRCH heeft een boekje uitgebracht met tips over de aanschaf van een Land Rover.
Als het van origine Engelse LR`s betreft wil daar nog wel eens ongebreideld laswerk aan het chassis bijzitten waar ze bij de RDW niet vrolijk van worden.
Veel succes met het leeswerk en de keuze.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 10:39
door Steven
Kees,
Ik ben zelf bezig een stationwagon op te knappen. Waar je op moet letten is eigenlijk hetzelfde als de 3 deurs uitvoeringen. Extra is wel de deurstijlen van de achterdeuren. deze zijn bijna niet meer te krijgen en behoorlijk prijzig. Ze rotten vaak onderaan helemaal weg, aan de buitenkant ziet het er dan nog wel redelijk uit, dus goed controleren.
Steven
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 11:47
door johan - LaRo graveyard
Hoewel ik een ontzettende LaRo freak en fan ben ben ik meestal de eerste die zich de vraag stelt of een 109 betrouwbaar genoeg is om er elke dag op te kunnen bouwen. Ik rijd nu ook standaard met mijn Doli (109'', StaWag, 6 cil. series IIa) omdat de k#d#tt wat laswerk behoeft en dus uit elkaar ligt. Maar ik blijf het elk morgen weer een wonder vinden dat het starten lopen is... en er is bijna geen avond dat ik niet iets (hoe klein ook) aan het doen ben met dat ding. Tuurlijk... als ik rijk was en niet zo knap had ik hem helemaal van top tot teen kunnen restaureren (alhoewel, een nieuw gegalv. chassis, 2x nieuwe motor, bak revisie, salisbury achteras, vooras revisie, brownchurch heavy duty roofrack... klinkt toch ook wel naar een redelijk restauratie...).
Er zijn duizend en een dingen waar je op moet letten en minstens 100 keer zoveel zaken die je toch nog over het hoofd ziet...
Waar woon je ergens, dan kun je een freak in de buurt opzoeken die absoluut bereid is je te helpen...
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: nog naamloos
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 12:20
door Steven
nog rijker????
Johan het is ook nooit genoeg met jou.
Steven
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 12:38
door the_dude
Waar staan ze?
Misschien dat iemand mee kan.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 13:04
door johan - LaRo graveyard
mwah... zo rijk ben'k nou niet bepaald hoor... mijn vrouw (is nog wel ff wennen hoor) draagt een boel bij om mijn hobby te kunnen bekostigen... en met wat handel probeer ik de last wat te verlichten
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 13:04
door Serious IIa
Haha, maar je woont wel het mooist!!!!!! (tenminste wel errrrrrruuugg mooi!!!!)
Groetjes Bowy
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 13:38
door Steven
Ja zeg dat wel
een onverhard pad om bij je huis te komen en dan hopen dat het 4 weken achter elkaar gaat regenen zodat je een super modderbak door moet om thuis te komen
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 13:47
door johan - LaRo graveyard
hihi... ok ok, dat moet ik toegeven... op de vraag gisteravond of wij wel eens terrein rijden kon ik dan ook met recht zeggen: in de herfst en winter als ik naar werk ga en weer thuiskom...
Maar helaas komt ook aan dit prachtige stekkie een end, we moeten er eind december uit. Zijn nu bezig met een ander stekkie, helaas niet zo mooi in het bos maar wel aan de rand van de veluwe, geen boerderij maar een monumentaal woninkje met gelukkig wel de nodige grond (waar moet ik anders mijn zooi laten). Hopelijk kunnen we het eens worden met de verkopers dan kunnen we er in de herfst in...
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 14:48
door Steven
aan derand van de veluwe? dus meer in de buurt, hoef ik niet meer zo ver te rijden voor de onderdelen.
Steven
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 15:37
door johan - LaRo graveyard
eehh.... bovenkant Veluwe...
Re: Aanschaftips Landrover 109 stationwagon
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 15:53
door Kees
Ze staan bij Rene van Vugt (Revutex) in Naarden. Zie ook zijn website. Ik heb belangstelling voor de Santana en voor de witte 109 stationwagon.
betreft de witte 6 cil...
Geplaatst: wo 11 jun 2003, 17:10
door johan - LaRo graveyard
Ok. de witte 109 is een 6 cil. Nu heb ik zelf een 6 cil. dus vind ik dat ik alle recht heb om mijn zegje erover te doen. Mensen die er zo een hebben zijn er weg van (waaronder ik), mensen die hem neit hebben verafschuwen hem. In het kort gezegd kun je er donder op zeggen dat 6 cil., voor zover dit nog niet gebeurd is bk/ gereviseerd moeten worden. Wat is namelijk het geval, het zijn perfecte blokken mits ze goed onderhouden worden. En daar ontbrak het in het verleden bij LaRo rijdens nog wel eens aan. Mensen die nu een 109 kopen zijn liefhebbers, mensen die het toen deden hadden er een bedoeling mee, zeker de 6 cil. rijders. Mijn auto heeft 18 jaar lang dienst gedaan om een 6 tons (!!) aanhanger door nederland te transporteren... je kunt je indenken hoe de motor eruit zag en het was dan ook niet gek dat hij olie zoop (5 liter per 1000 km).
Veel 6 cil. zuipen olie (een overbekende kwaal). Sommige LaRo garagehouders willen zelfs geen garantie meer afgeven op 6 cil. omdat ze toch altijd kuren hebben of bk/ krijgen. Nu vind ik dat een beetje overdreven, maar weet wel waar je aan begint. Reviseren is namelijk, i.t.t. LaRo 4 cil., een zeer prijzige aangelegenheid (denk hierbij aan ca. 3000 euro) omdat de onderdelen als lagers, keringen, zuigers, e.d. erg moeilijk verkrijgbaar zijn en het lang zoeken kost.
Ze lopen bijna altijd zalig en prachtig, daar kun je niet op af gaan. De mijne liep ook fantastisch... als je deze auto als dagelijke auto wilt gaan gebruiken en zelf 1) weinig tijd/zin hebt in zeer groot onderhoud, 2) geen verstand van hebt, moet je je goed achter je oor krabben of je het risico van een 6 cil wilt nemen. Ter controle kunt je bij Revutex vragemn of je de cil. compressie mage meten (koud kunstje). Deze moet tussen de 9.5 en 11 bar liggen (en niet zoals bij mij rond de 7). Dit is een eerste aanwijzing voor de staat van de cilinders en cilinderwanden. Haal bij het compressiemeten wel altijd ALLE bougies eruit om ook eventuele lekkages tussen cilinders te kunnen detecteren.
in het kort: 6 cil. rijden het lekkerst maar 4 cil zijn een stuk betrouwbaarder als je er (nog) niet zoveel verstand van hebt. Het risico van een kat in de zak is bij een 6 cil (helaas maar war) veel groter.
Mocht je nog vragen over 6 cil. hebben, na twee motoren weet ik er wel het nodige vanaf, je mag me altijd mailen (schoffie@dds.nl) of bellen (06-25064614, na 18:00).
succes met je overwegingen en de aankoop.
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: nog naamloos
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
Re: betreft de witte 6 cil...
Geplaatst: do 12 jun 2003, 02:00
door Kees
Hoi Johan, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad (nog) niet al te veel technisch verstand van dit soort auto's. Ik weet alleen dat ik ze heel erg mooi vind en dat ik wel het een en ander over heb voor een (voorlopig) goed werkend exemplaar. Zolang ik in de eerste periode maar niet overdonderd word door allerlei (verborgen) kwaaltjes en ellende, want dat geeft me in ieder geval de kans de auto wat beter te leren kennen.
Ik heb vrij weinig verstand van autotechniek, maar ben wel bereid hierin flink te investeren omdat Landrovers zo'n beetje de enige auto's zijn die me van kinds af aan al mateloos boeien. Alle andere auto's zullen me een biet wezen. Om die reden rijd ik dan ook al sinds ik mijn rijbewijs heb in een diverse oude Kadetts: lekker betrouwbaar en ik heb geen behoefte aan een spiksplinternieuwe leasebak.
In mijn diensttijd (1983 alweer) heb ik in 2 maanden tijd leren rijden op een Triumph motorfiets TR3 uit 1967. Niet alleen leren ze je zo'n ding besturen, maar je leert ook hoe zo´n gevaarte er van van binnen en buiten uitziet, en hoe je allerlei mankementen verhelpt. Wat ik me ervan kan herinneren is, dat ik toen toch al wel zeer geboeid was over dat brok eenvoudige engelse mechaniek. Alles zat voor mijn gevoel logisch in elkaar, i.t.t. al dat moderne spul dat je om je heen zag.
Om die reden verwacht ik dat de techniek van een Landrover mij voldoende zal blijven boeien om hier het een en ander verder over op te steken.
Dat compressie meten is een goede tip, al weet ik echt niet hoe dat dus in zijn werk gaat.
Ik zal in ieder geval moeten vragen naar de historie van de wagen. Ben jij verder nog bekend met de firma Revutex qua reputatie en zo?
Autobedrijven
Geplaatst: do 12 jun 2003, 10:02
door Jurjen
Op mijn website [www.blubber.iwebland.com] heb ik de meningen van Laro bezitters over autobedrijven verzameld. Jammer genoeg is RevuteX daar nog niet bij, ik weet wel dat ze samenwerken met Autorega, en daar zijn de meningen postief over.
Misschien wil jij je mening over Revutex kwijt, graag. Die krijgt die ook een plekje op mijn site.
Jurjen
Re: betreft de witte 6 cil...
Geplaatst: do 12 jun 2003, 11:20
door johan - LaRo graveyard
you're welcome... ervaringen moet je delen en het is meer dan zonde om je in een eventuele valkuil te laten lopen (waar ik trot over mijn oren destijds in ben gedonderd). Ik zeg natuurlijk niets over deze auto, alleen over de algemene indruk van 6 cil.
Compressiemeten: haal alle bougies eruit en schroef een compressiemeter (zullen ze daar wel hebben) een voor een in de bougiegaten. Dan op de startmotor starten tot de meter van de compressiemeter niet meer omhoog gaat. Je kunt dan de compressie per cilinder meten. Als deze tussen de 9.5 en 11 ligt is het goed.
succes en bij vragen hoor ik het wel.
Johan
Re: Autobedrijven
Geplaatst: vr 13 jun 2003, 19:24
door janzzen
hoi Kees
ik ben ook in het gelukkige bezit van een 109 6 cilinder, ding loopt als een naaimachientje, zuipt wel een ietsiepietsie meer dan de gemiddelde bernina.... om Johans verhaal even kompleet te maken zal ik je mijn mazzel verhaal vertellen! mijn laro stamt uit 1967 maar heeft weinig gelopen. het olie verbruik is......1liter op 7500 km!!! TATAAAAA!!!! het kan dus wel!! ik gebruik vol synthetische MERK olie, zo'n beetje het duurste wat er is maar als je een goed 6 cilinder blok hebt of een ouwe laat reviseren is het absoluut de moeite waard. behoud van je spullen zal ik maar zeggen. als je een gebruikt blok hebt zou ik overigens wel voorzichtig zijn met zonder meer overstappen naar volsynth, door dat de reinigende werking zodanig hoog is van dat spul bestaat de kans dat ie veel olie gaat gebruiken omdat oude kool en gomlagen ook verdwijnen!! direkt terug naar mineraal is dan het beste wat je kan doen!
succes met de overweging en eventuele aanschaf van je larotje!!
janzzen