Pagina 1 van 1

Vorruit kitten: RUIT GEBARSTEN

Geplaatst: di 10 jun 2003, 12:09
door Yuri
Hallo prikkers,

afgelopen weekend heb de voorruiten van mijn SIII 109D opnieuw ingekit.
ik stond voor de keus van:

-ruiten kit voor ruiten in rubbers = op teerbasis

-ruitenkit voor ingelijmde ruiten = Polyurethaan kit

de eerste blijft 2 jaar plakkerig en vies en begint daarna uit te drogen.
de 2e blijft mooi soepel, dicht, en heeft enorme hechtkracht.

nu heb ik van te voren een beetje rondgevraagd; de een zegt PU kit, nooit gebruiken.
de ander heeft z'n ruiten er al tijden mee vastgekit zonder problemen.

zoals de titel al verklapt zijn bij mij de ruiten na gebruik van PU kit gebarsten.
zelf heb ik het vermoeden dat het komt doordat ik de gelaagde ruiten eerst goed heb
schoongemaakt met diverse oplosmidellen (benzine & spiritus) die in de kunstoflaag
tussen het glas is getrokken.
je kon nl ook al een witte waas zien ontstaan aan de randen. verder heb ik de oplsuit strips misschien wat te hard aangedraaid waardoor de ruit in contact kwam
met oneffenheden in het raam ipv alleen maar in kit te hangen.
m'n grootste fout is volgens mij het raam monteren nadat de kit uitgehard was.
er komt nl redelijk wat spanning op het raam te staan met monteren van de hardtop.

wie heeft ervaring met deze klus.

grtz,

Yuri
SIII 109D

Re: Vorruit kitten: RUIT GEBARSTEN

Geplaatst: di 10 jun 2003, 14:03
door Jurjen
Kan je dat ook niet doen met de kitstrips , die je ook gebruikt voor de (vaste) zijruiten. Dat blijft flexibel.
Jurjen

Re: Vorruit kitten: RUIT GEBARSTEN

Geplaatst: di 10 jun 2003, 14:30
door Yuri
ja, maar zijn die kitstrips tijdens montage wel soepel genoeg?
anders barst het dan al meteen.
kit is ,wanneer het uit de spuit komt, lekker soepel.

in ieder geval bedankt voor deze sugestie

Yuri
SIII 109D

Re: Vorruit kitten: RUIT GEBARSTEN

Geplaatst: di 10 jun 2003, 14:33
door Bouke
Hoi Yuri,

Ik heb het ook een gebroken ruitje gehad met mijn SIIA (gekit met sikaflex 221). Komt volgens mijn niet door de kit. Bij mij is het ruitje gescheurd doordat in de hoek van het frame een lasnaad zit. Door het monteren van de alu stripjes wordt het ruitje op de lasnaad gedrukt, dit gebeurt mogelijk op alle vier de hoeken. Met als resultaat dat het ruitje geen kant op kant bij temperatuur verschillen. Het ruitje brak pas toen het een keer warmer werd.

Ik heb het opgelost door vier blokjes / stripjes rubber (ca. 3mm dik) uit te snijden en die eerst op de frame te plakken, net uit de vier hoeken. Dan het ruitje erop, dan alu strips erop. Er ontstaat dan dus rondom een kier van 3 mm aan de buiten zijde. Die heb ik vervolgens met sika flex afgekit. Het ruitje is dan mooi spanningsvrij opgehangen en als je het frame en het ruitje ff afplakt voor het kitten ziet het er strak uit. Het ruitje is sinds dien heel gebleven.

Sikaflex is een lijmkit die droog wordt en flexibel blijft.

Doeg Bouke


110 TD HT

Re: Vorruit kitten: RUIT GEBARSTEN

Geplaatst: di 10 jun 2003, 17:12
door Yuri
Hoi Bouke,

die afstandhouders had ik ook als eens aan zitten denken zodat de ruit altijd
in een mooie dikke laag kit hangt en niet op oneffenheden
in het raam (lassen ed)
verder leek het mij verstandig om het raam direct na het kitten weer te monteren
zodat de kit + ruit in de juiste positie uitharden.
bij het dichtklappen van het voorraam en monteren van hardtop moest ik er behoorlijk
aan trekken om de boel sluitend te krijgen. ik moet er wel bij zeggen dat ik net nieuwe
rubbers onder en boven m'n raam heb dus die waren nog lekker veerkrachtig...
(...en wat gaat er dan gebeuren als ik ooit cabrio of softtop ga rijden en die spanning
dus weer veel minder wordt???)

ook kon ik nergens vinden hoe hard je die bouten moet aantrekken die je raam
vast houden, je weet wel helemaal op de hoeken L+R naast je dash.
waarschijnlijk net zo iets als in Haynes proberen op te zoeken hoe hard je een
deur moet dicht gooien

nu nieuwe ruiten kopen en opnieuw proberen.

badankt voor de tips,

Yuri
SIII 109D

Altijd rubbers gebruiken

Geplaatst: di 10 jun 2003, 22:50
door Aad Koene
De gedeelde voorruit van een Series Land Rover werd af fabriek geleverd met aan beide zijden van het glas een rubberstrip en een gekitte buitenrand.

Uiteraard is dit niet voor niets.

Een Land Rover is gebouwd als een terreinvoertuig waarbij hele grote spanningen op carrosserie en dus ook ruiten kan komen te staan.

Om dit op te vangen zijn de ruiten van een LR "zwevend" opgehangen.
De kit zorgt dat de ruit niet tegen het metaal aan kan komen en op zijn plaats blijft zitten.
De rubberstrips aan beide zijden van de ruit zorgen dat de ruit flexibel kan bewegen in de sponning zonder te breken en zonder dat er vuil in kan komen.

Het aandraaien van de schroefjes dient met beleid te gebeuren, vast is vast (ze zijn er namelijk alleen maar voor om de strips op zijn plaats te houden)

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: Altijd rubbers gebruiken

Geplaatst: wo 11 jun 2003, 01:09
door Yuri
hmmmm... ok
klinkt logisch. zaten geen rubbers in toen ik de boel uit elkaar haalde. wel vond ik 3 verschillende kleuren kit. waren dus al 3 pogingen gadaan om de boel waterdicht te maken. Hi
ik hoop dat het mij eindelijk gaat lukken en liefst ook zonder al te veel barstende ruiten.

groeten,

Yuri

SIII 109D