LRCH weekend in de krant

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
menno van woerkom

LRCH weekend in de krant

Bericht door menno van woerkom »

dit staat in de gelderlander regio nijmegen.

'Eigenlijk zijn het gewoon grote meccanodozen'
Door LIEKE MULDER

MOLENHOEK - 420 Landrovers waren van de partij op het weekeinde van de Landrover Club Holland op landgoed Bergzicht in Molenhoek. Drie dagen lang werd er off road gereden, gekampeerd en gebarbecued. "Wij zijn een grote familie."

"Ja, ik stond gisteren wel even te trillen op mijn benen." Menno van Woerkom staat bij zijn Landrover. Er zitten heel wat verse deuken in de auto. Het zijraam ligt eruit.

Drie keer over de kop ging hij. En, een groot geluk voor hem, vanwege de regen had hij het dak er maar weer op gedaan. Vrijdag reed hij nog zonder dak over het parcours. Was hij dan over de kop gegaan, dan "had ik mijn hoofd nu tussen mijn schouders staan."

Menno: "Waarschijnlijk sprong mijn overdrive in zijn vrij en dan kun je in de afdaling niet meer afremmen op de motor."

Menno is 18 jaar maar de Landrover heeft hij al sinds zijn zestiende. Een Landrover uit 1977, een stuk ouder dan Menno zelf.

1100 deelnemers zijn er dit weekeinde van Landrover Club Holland. Zij hebben samen 420 auto's bij zich.

De Landrover Club Holland bestaat 15 jaar en het weekeinde is dit keer dan ook groots opgezet. Drie dagen lang wordt er gekampeerd, bewonderen de deelnemers elkaars Landrover, feesten, barbecuen ze en, voor velen het belangrijkste, wordt er op twee off road terreinen met de Landrovers gereden. Die terreinen liggen in Gennep en Schaik. In Gennep een bouwterrein, in Schaik een zandafgravingsgebied.

Rob Vogelzang is bestuurslid van de club. Trots loopt hij rond tussen al die Landrovers: "De Landrover is een terreinauto, de eerste rolde in 1948 in Engeland van de band. En binnen het merk Landrover heb je verschillende types, zoals, de Defender, de Discovery, de Freelander, en de Range Rover. Maar als je die laatste wilt, ben je wel minstens 95.000 euro kwijt."

Op het kampeerterrein bij landgoed Bergzicht in Molenhoek overnachten de deelnemers. Hier hebben zij hun caravans en tenten opgesteld. Iedereen praat met elkaar, kinderen spelen, honden liggen lui voor caravans. Hier hangt de sfeer van een grote familie. Menno, die hier alleen naartoe kwam, voelde zich dan ook meteen thuis. Hij staat bij zijn auto met een paar anderen te praten. En het is alsof hij ze al jaren kent. Bij navraag: "O, nee hoor, die heb ik gisteren ontmoet."

Menno: "Hier voel je je echt niet alleen. Iedereen helpt elkaar. Zo heeft een man me al een nieuw dak voor op mijn auto beloofd. Ik had nog een mooie sleepkabel liggen en in ruil daarvoor krijg ik dat dak, mooi toch?"

De man waar hij mee praat, vult aan: "Kijk, wat zo mooi is van een Landrover, is dat er geen een hetzelfde is. Dat komt omdat het eigenlijk gewoon grote meccanodozen zijn. Je monteert erop wat jij wilt. Zie je die twee wagens daar naast elkaar staan? Hetzelfde type, maar verder totaal anders."

Maar om echt het gevoel mee te krijgen hoe het is met zo'n Landrover te rijden, moet je toch echt zelf in zo'n ding gereden hebben. In Gennep, twaalf kilometer verderop, ligt een van de twee off road terreinen waar dit weekeinde gereden wordt.

Projectontwikkelaar Van Wijnen stelde een groot stuk bouwgrond ter beschikking. Het terrein van de voormalige papierfabriek Page wordt bouwrijp gemaakt en nu kan er nog gereden worden. Volgend jaar staan hier huizen.

Op het terrein zijn met geel/wit gestreept lint de routes uitgezet. Met bordjes is aangegeven welke route je moet nemen. Wil je de standaardroute, dan volg je de blauwe bordjes, ga je voor meer behendigheid, techniek en spanning, dan volg je de rode route. En de zwarte, die is er voor de echt geoefende bestuurder.

Maarten Noordergraaf staat al klaar bij zijn 'rover'. Straks gaat hij het parcours rijden. Stralend van trots: "Met deze Landrover ga ik door de week gewoon naar mijn werk. Maar in het weekeinde doe ik er heel andere dingen mee. En het is natuurlijk mooi als ik maandag weer op mijn werk kom en de modder staat op het dak!"

Het parcours legt Noordergraaf, een zeer geoefende rijder, met ogenschijnlijk gemak af.
Plaats reactie