Pagina 1 van 1

Eindelijk, en helaas !

Geplaatst: zo 08 jun 2003, 19:09
door RonaldS
Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover, na enkele maanden sleutelen kon ik een proefrit gaan maken met de Range Rover, 3.5 V8 (nog met carburateurs) uit 1985.

Met enige spanning achter het stuur, handchoke uit en starten maar. De motor komt tot leven, maar helaas loopt deze niet mooi stationair en klinkt het niet zoals je van een V8 mag verwachten. Op dat moment geef ik de schuld aan het feit dat de motor nog te koud is en dat door de choke de motor een te rijk mengsel krijgt. Dan maar even een stukje rijden om de motor op temperatuur te laten komen. De motor komt lekker op bedrijfstemperatuur en dus schakel ik de choke uit.
Potv$@#%$ nog steeds komt de V8 niet vlot op toeren en klinkt als een oude VW transporter. Op de eerste de beste parkeerplaats even gestopt en alles nog eens nagelopen. De pas vervangen bougies en -kabels, rotor en verdelerkap etc.
De motor weer gestart en al hortend en stotend weer terug naar de garage. Onderweg zie ik in mijn zijspiegel dat wanneer ik het gas los laat, er pluimpjes blauwe rook uit de uitlaat komen.

Kan iemand mij vertellen waar ik dit euvel moet zoeken.

RonaldS

Re: Eindelijk, en helaas !

Geplaatst: ma 09 jun 2003, 01:01
door Dennis101
Je zou enkele eenvoudige zaken kunnen bekijken, mogelijke oorzaken van het horten, en stoten kunnen zijn:
Lekke membranen en/of zuiger blijft hangen in de stromberg carburateurs.
Geen, te weinig of verkeerde olie in de dempers van de carbs (6mm onder de rand SEA 20).
Vacuum lek (slang tussen verdeler, en spruitstuk of slangen van de differentieelsper).
Ontsteking staat niet op tijd.
Uiteraard kan er wat anders aan de hand zijn, maar dit zijn de meest voorkomende oorzaken.
Als voorgaande allemaal in orde is kunnen wij verder zoeken.

Dennis B.

probleem opgelost

Geplaatst: di 10 jun 2003, 17:58
door RonaldS
Beste Dennis,

Hartelijk dank voor je tips. Na het één en ander gecontroleerd te hebben ben ik met vrouw en hond een stukje gaan toeren. De Range reed eerst goed maar hoe verder we kwamen hoe slechter deze weer begon te lopen. Na een stukje file rijden kwam de motor niet meer op toeren en bedroeg de topsnelheid 50 km/h. Net van de snelweg, stopt de Range (midden op een kruispunt) er definitief mee. Wat een klus om 2 ton, vrouw en hond te moeten duwen.
Gelukkig lid van de ANWB en deze maar ingeschakeld. Na 3 uur en 15 minuten (het was blijkbaar nogal druk) kwam er een monteur van de Wegen Wacht. Na enig speur werk vinden we een stuk rubber in één van de inlaatpoorten van de carburateurs waardoor 4 cylinders zijn verzopen. Na dit te hebben verwijderd en de motor even op toeren laten draaien (om schoon te branden) loopt deze nu weer redelijk.
Waarschijnlijk is de zuiger en/of naald van de betreffende carburateur beschadigd en glijdt deze niet soepel in zijn behuizing.

Heb ik zaterdag weer wat te doen.

Groet,

Ronald