Raar geluid bij de voorwielen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Herman

Raar geluid bij de voorwielen

Bericht door Herman »

Kort geleden heb ik de mooie lichtmetalen velgen van mijn Defender 110 (bouwjaar 1998) vervangen door ouderwetse stalen velgen. Dit vanwege plannen om de auto in te zetten voor een tochtje door de grote zandbak die Sahara heet. Sinds de nieuwe wielen erop liggen hoor ik een vaag geluid dat sterker klinkt als je aan het stuur trekt. Mijn eerste idee is een wiellager dat het heeft begeven. Volgens 'mijn mannetje' zien de lagers er op het eerste gezicht goed uit. Het is natuulijk ook raar dat het geluid zich pas openbaarde na het vervangen van de velgen. Het lijkt mij wel heel toevallig dat net op dat moment een van de lagers het begeeft.
Volgens mijn mannetje zijn het ook geen aanlopende remmen o.i.d. Heeft iemand enig idee?
RonaldS

Re: Raar geluid bij de voorwielen

Bericht door RonaldS »

Handig zo'n mannetje.

Ronald "White Range"
Rodge

Bericht door Rodge »

Heb je al gekeken naar je remblokken..kan zijn dat deze bij belasting enigzins aanlopen...dat kan een verklaring zijn als je aan het stuur trekt.
Herman

Bericht door Herman »

Als het de remblokken zijn, zou je dat dan niet moeten voelen bij het ( licht) remmen? Ik kan me voorstellen dat, als de belasting niet gelijkmatig is, dit ook voelbaar is in het rempedaal als je remt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken :-)
Herman

Bericht door Herman »

Ach, als je niet alleen de trotse bezitter bent van een Land Rover, maar ook van twee linkerhanden, dan weet je dat je of heel veel geld moet hebben, of iemand die handiger is dan je zelf.
Ik heb liever een 'mannetje' die aangeeft dat hij niet weet, dan iemand die gaat zitten prutsen als hij het niet weet. Ene Johan C. heeft daar al eens iets over gezegd. Had iets te maken met voordeel en nadeel geloof ik. Toch bedankt.
Danny van Leeuwen

Bericht door Danny van Leeuwen »

Zoiets voel je niet in je rempedaal, maar zou je eventueel in je stuur kunnen voelen. De auto zou dan met remmen naar links of rechts moeten trekken.
Maar zeg eens, heb je er echt van die ouderwetse geklonken velgen onder gezet ? Als dat zo is, kijk die dan maar eens na of ze nog in orde zijn. Ik kan me voorstellen dat daarvan de klinknagels slecht worden. En anders, zet je originele velgen er eens terug op. Als je het geluid dan nog hoort, zit het in elk geval niet in de velgen, maar ergens anders. Toch een wiellager bijvoorbeeld. Als die slecht zijn, kun je dat niet zien, maar alleen maar voelen --> speling !!

Succes ermee,
Danny.
Herman

Bericht door Herman »

Daany, Bedankt voor de tip.
Ik heb de originele velgen weer terug gezet, maar helaas. Ook nu blijft het geluid aanwezig. Ik denk toch dat het de wiellagers zijn. Die moeten volgende week maar eens gecontroleerd worden. Overigens is er geen sprake van speling. Daarom is het ook zo lastig. Maar goed. allen bedankt voor het meedenken. Ik heb in ieder geval weer wat te doen de komende dagen.
Plaats reactie