En toen.....niks

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Aad Koene

En toen.....niks

Bericht door Aad Koene »

Vanavond Tinkerbell ingeladen voor een heerlijk kampeer- en terreinrij weekend.
Tink begon al een beetje o[p een pakezel te lijken, maar goed daar is het een Land Rover voor.
Toch nog maar even kijken of alles op pijl en alles het doet.

Sleutel in het contact, omdraaien..............................................

Niks, Niets, Nada, Njente, Zip, Zero, NulkommaNul, Niemand thuis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geen stroompje, geen lampje, kortom geen contact.
Wat voor de !$%!$#%!^^^#&^*&^(()*%^^%!$%!%! heb ik nu weer aan mijn fiets (sorry, Land Rover) hangen???????

Inmiddels donker, dat zul je altijd zien, Starthulp erbij.
Misschien de accu die het begeven heeft?
Niks, hmm, de accu is het dus niet.
Zekeringen nagezien, vonken niet bij het terug zetten, vreemd, helemaal geen stroom dus.
Accu en massa-aansluitingen nagekeken, allemaal goed (dank je meneer Lucas).
Dashbord open, alle stekkers zitten nog op hun plaats, vreemd.
Toch maar weer terug onder de motorkap.
Solinoid nagekeken, wordt nu gebruikt als relais voor de gloeispiralen, alles vast.

Wat nu???????

Op zo`n moment is goede raad duur en ver te zoeken dus nemen we de meest beproefde methode maar bij de hand: de eliminatie.
Dat wordt dus draad voor draad nakijken.
Gelijk maar beginnen op de plaats waar de meeste draden op het kleinste stukje zitten, de bulkhead.
Allemaal nagekeken, alles vast, geen draadbreuken, geen beschadigingen, maar ook nog steeds géén stroom.

Plots valt mijn oog, nee niet eruit, maar op een zwarte draadstomp met wat groene kopercorrosie erop.
Dat zou dus wel eens een stroomdraad kunnen zijn, maar ja al ik hier een eindje van een kabel heb moet er ook nog een ander stuk zijn, verder zoeken dus.
Uiteindelijk vind ik een andere zwarte draad die eindigt in een halve rol isolatietape.
Tape eraf,

EUREKA,

hier zit dus een stekkertje waar de draad oorspronkelijk aan vast gezeten heeft.

Repareren dus, sneller gezegd dan gedaan, want tussen het motorblok en de bulkhead heb je niet zoveel ruimte om te werken, zeker niet als je reservewiel nog op de motorkap ligt.

Na veel gemor en geploeter zitten de draadjes weer aan elkaar en je raad het nooit; ik heb weer stroom!!!!!!!!!

Nu nog even gauw de honden uitlaten, de boel afsluiten, koffie klaar zetten, douchen, slapen en morgen om 6:00 uur weer op.

Tink doet het weer, we gaan een heerlijk weekend tegemoed.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
the_dude

Re: En toen.....niks

Bericht door the_dude »

Hoi Aad,

Zul je altijd zien het gaat normaal gesproken altijd goed, en dan heb je em een keer echt nodig en geeft die problemen.

Dit valt in het kader : Snoeren zijn altijd net te kort, snoeren blijven altijd ergens achter haken, je hebt 1000 moeren en bouten maar die je nodig hebt heb je nooit, je denkt dat het onderdeel nooit stuk gaat en dan gaat het bij jou juist stuk.

Gelukkig heb je het nog gevonden.
Heel veel plezie.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
sirmartin

Bericht door sirmartin »

De Supermonteur has done it again....Ik nomineer je voor de sleutelprijs van 2003 :-)
En dan ook nog met handicaps zoals dat het donker was.

Kan ik je niet mee nemen in een van mijn voorraadkisten naar frankrijk en spanje?
Er is koffie en ook gevulde koeken.

Groet,
Martin

Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977
people.zeelandnet.nl/mpspuij
Steven

Bericht door Steven »

Ik denk dat hij dan wel meegaat. voor koffie en gevulde koeken doet hij alles
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »