accu laadt niet op
accu laadt niet op
Hallo sleutelaars,
Ik heb een LR 109 uit 1973, blok is een Nissan 6 cyl diesel. Loopt geweldig, alleen mijn accu laadt niet meer op. De dynamo is pas gereviseerd en vandaag nog op een meetbank gehad. Gaf daar gewoon aan dat-ie wel oplaadt, echter nadat ik hem had teruggeplaatst in de LR bleef hij 12.53 V aangeven. Zekeringen zijn o.k. Ook de accu zelf gaf 12.53 V aan. Een directe (nieuwe) kabel tussen de dynamo en accu bracht geen verandering in de zaak. Enig idee wat de fout kan zijn?
Andre
Ik heb een LR 109 uit 1973, blok is een Nissan 6 cyl diesel. Loopt geweldig, alleen mijn accu laadt niet meer op. De dynamo is pas gereviseerd en vandaag nog op een meetbank gehad. Gaf daar gewoon aan dat-ie wel oplaadt, echter nadat ik hem had teruggeplaatst in de LR bleef hij 12.53 V aangeven. Zekeringen zijn o.k. Ook de accu zelf gaf 12.53 V aan. Een directe (nieuwe) kabel tussen de dynamo en accu bracht geen verandering in de zaak. Enig idee wat de fout kan zijn?
Andre
Re: accu laadt niet op
Werkt het laadstroomlampje en/of is de bedrading hiervan in orde, zonder dit lampje laadt de dynamo niet.
Het lampje maakt nl deel uit van de veldbekrachtinging.
Dennis B.
Het lampje maakt nl deel uit van de veldbekrachtinging.
Dennis B.
Hallo Dennis,
Ai, het laadstroomlampje brand inderdaad niet.
Dat zal dus wel het probleem zijn. Hoe dit te overbruggen?
Andre
Ai, het laadstroomlampje brand inderdaad niet.
Dat zal dus wel het probleem zijn. Hoe dit te overbruggen?
Andre
Het lampje zit aan de ene kant op de IND aansluiting van de dynamo aangesloten, en aan de andere kant op de (via het contactslot geschakelde) plus van de accu.
Een standaard Series dynamo (Lucas 16 ACR) heeft een controlelampje van 12v/2,2watt.
Dus als je een draad vanaf de IND aansluiting van de dynamo verbindt met een lampje van 2,2 watt (voor het testen mag hij ook iets afwijken) en de andere pool van het lampje met de + 12 volt verbindt zou het lampje bij stilstaande dynamo moeten branden, en weer uitgaan zodra de motor draait.
Soms moet er heel even gas gegeven worden om de dynamo te ontsteken.
Maar beter is om het circuit van het lampje, en vooral het lampje zelf na te lopen, en waar nodig te herstellen.
Dennis B.
Een standaard Series dynamo (Lucas 16 ACR) heeft een controlelampje van 12v/2,2watt.
Dus als je een draad vanaf de IND aansluiting van de dynamo verbindt met een lampje van 2,2 watt (voor het testen mag hij ook iets afwijken) en de andere pool van het lampje met de + 12 volt verbindt zou het lampje bij stilstaande dynamo moeten branden, en weer uitgaan zodra de motor draait.
Soms moet er heel even gas gegeven worden om de dynamo te ontsteken.
Maar beter is om het circuit van het lampje, en vooral het lampje zelf na te lopen, en waar nodig te herstellen.
Dennis B.
Wat soms ook gewoon een probleem is, is de massa van de dynamo. Is deze niet ok dat laad hij ook niet. Het dynamolampje werkt dan trouwens wel naar behoren. Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld een afneembare dynamo bevestiging hebt die je eventjes netjes in de verf gespoten hebt, en daardoor dus keurig geïsoleerd.
Groetjes Sjoerd.
Groetjes Sjoerd.
als het de originele dynamo van de nissan is staat er achter op de dynamo "Df" (d field) bij,daar moet een draad op die via dat lampje waar dennis het over heeft naar het contactslot loopt en als ie op kontakt gezet wordt branden en als de motori loopt dan mot het lampie uut goan.
soms zit er ook een combistekker achter op de dynamo,dan zijn er twee dikke aansluitingen en een kleintje.dat kleintje is dan de Df stuurstroom en die dikke gaan naar de plus van de accu.
succes!
ps; ik zou wel eens willen zien hoe die 6 pitter erin zit,ben ik erg benieuwd naar.lijkt me een hele verbetering t.o.v. de orginele motor (sorry landrover freaks maar origineel/niet orgineel zegt me niets) Is het trouwens een 6 cil patrol 3.3 motor of een laurel 2.8
soms zit er ook een combistekker achter op de dynamo,dan zijn er twee dikke aansluitingen en een kleintje.dat kleintje is dan de Df stuurstroom en die dikke gaan naar de plus van de accu.
succes!
ps; ik zou wel eens willen zien hoe die 6 pitter erin zit,ben ik erg benieuwd naar.lijkt me een hele verbetering t.o.v. de orginele motor (sorry landrover freaks maar origineel/niet orgineel zegt me niets) Is het trouwens een 6 cil patrol 3.3 motor of een laurel 2.8
Hallo Tom,
Bedankt voor je reactie.
In mijn 109 zit een 2.8 cyl diesel. Vermoedelijk uit een Laurel, maar volgens wat techneuten bij de plaatselijke Nissan-garage moeten ze ook in (vroege) Patrols hebben gezeten. Achter het blok zit een vier-bak van Mercedes. Daaraan gekoppeld een tussenbak van Land Rover. Achterdiff is een Salisbury.
Kom gerust een kijken.
Groet,
Andre
Bedankt voor je reactie.
In mijn 109 zit een 2.8 cyl diesel. Vermoedelijk uit een Laurel, maar volgens wat techneuten bij de plaatselijke Nissan-garage moeten ze ook in (vroege) Patrols hebben gezeten. Achter het blok zit een vier-bak van Mercedes. Daaraan gekoppeld een tussenbak van Land Rover. Achterdiff is een Salisbury.
Kom gerust een kijken.
Groet,
Andre
Hallo Dennis,
Bedankt voor je reactie.
Kan nu met een gerust hart gaan sleutelen,
groeten,
Andre
Bedankt voor je reactie.
Kan nu met een gerust hart gaan sleutelen,
groeten,
Andre
zo zie je maar weer dat er veel omgebouwd kan worden. heb zelf nog een mitsubishi 2.3 turbodiesel met weinig kilometers uit een galant in het hok liggen en elke keer als ik er langs loop denk ; man,die zou toch ook machtig mooi in die 88 serie 3 kunnen....is alleen ook weer veer ombouwwerk.past natuurlijk niets van.startmotor zit wel aan de juiste kant maar das een hele rare met een tandwieloverbrenging om hem verder van het blok af te brengen omdat die mitsubsidie motoren twee "puisten"aan de zijkanten hebben waar balansassen onder zitten. de originele landrover starter is veel te groot. aan het vliegwiel van die galantmotor zit weer een koppelomvormer die eraf moet en daar zou ik dan weer de aangrijpplaat en koppeling van een landrover aan moeten bouten. aan de motor zit geen vliegwielhuis dat moet dus weer van de laro komen...dan zit je nog met nieuwe steunen aan het chassis maken... kortom als ik dan langer naar het ding sta te kijken loop ik hard het hok weer uit! ha ha!
groetjes, tom
groetjes, tom