LPG ontsteking en klepspeling.
Geplaatst: vr 12 jan 2007, 14:21
Hoi allemaal,
Zat laatst wat stukjes te lezen in het archief over afstelling en LPG en daar werd gemeld door iemand dat als je op LPG rijdt dat je dan je klepspeling zou moeten vergroten van .25mm naar .30mm. Ik kan me voorstellen dat dit moet omdat je kleppen iets heter worden waardoor de klepstelen iets verder uitzetten. Ik kan er alleen niet bij want je klep zou alleen maar ietsje verder en eerder openen en vervolgens ietsje later weer sluiten als je de standaard klepspeling zou handhaven. Dit zou toch alleen maar de mogelijkheid tot het leegpersen van de cilinder en het vervolgens het weer vullen van de cilinder ten goede moeten komen. Of is er dan een risico dat de kleppen tijdens het tuimelen te lang samen openstaan waardoor de kans op een backfire vergroot wordt.
Verder heb ik bij Tools het grappige effect dat ik mijn voorontsteking eigenlijk beter op 6 graden kan laten staan dan loopt hij beter en mooier dan op de extra 2 graden die sommigen adviseren voor LPG. Kan dit er mee te maken hebben dat mijn blok opgeboord (2400cc) is en misschien al meerdere keren de kop gevlakt is waardoor de compressie verhouding veranderd is en dus ook het mengsel al een andere temperatuur heeft voor het ontstekingsmoment.
Aangezien er tussen ons mensen zijn die veel meer specialistische ervaring hebben op dit gebied ben ik erg benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes, Sjoerd
Zat laatst wat stukjes te lezen in het archief over afstelling en LPG en daar werd gemeld door iemand dat als je op LPG rijdt dat je dan je klepspeling zou moeten vergroten van .25mm naar .30mm. Ik kan me voorstellen dat dit moet omdat je kleppen iets heter worden waardoor de klepstelen iets verder uitzetten. Ik kan er alleen niet bij want je klep zou alleen maar ietsje verder en eerder openen en vervolgens ietsje later weer sluiten als je de standaard klepspeling zou handhaven. Dit zou toch alleen maar de mogelijkheid tot het leegpersen van de cilinder en het vervolgens het weer vullen van de cilinder ten goede moeten komen. Of is er dan een risico dat de kleppen tijdens het tuimelen te lang samen openstaan waardoor de kans op een backfire vergroot wordt.
Verder heb ik bij Tools het grappige effect dat ik mijn voorontsteking eigenlijk beter op 6 graden kan laten staan dan loopt hij beter en mooier dan op de extra 2 graden die sommigen adviseren voor LPG. Kan dit er mee te maken hebben dat mijn blok opgeboord (2400cc) is en misschien al meerdere keren de kop gevlakt is waardoor de compressie verhouding veranderd is en dus ook het mengsel al een andere temperatuur heeft voor het ontstekingsmoment.
Aangezien er tussen ons mensen zijn die veel meer specialistische ervaring hebben op dit gebied ben ik erg benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes, Sjoerd