Zelf een tank lassen
Zelf een tank lassen
Hoi,
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het zelf lassen van een tank. Ik wil de vrije ruimte in de wielkassen gebruiken om extra brandstof mee te nemen voor een reis. Ik kan hier geen tank voor vinden, dus ik was eraan aant denken om ze geoon zelf uit 2mm plaatstaal te maken. Is dit een verstandig idee of zijn er landroveraars met betere ideën
Groetjes Vincent
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het zelf lassen van een tank. Ik wil de vrije ruimte in de wielkassen gebruiken om extra brandstof mee te nemen voor een reis. Ik kan hier geen tank voor vinden, dus ik was eraan aant denken om ze geoon zelf uit 2mm plaatstaal te maken. Is dit een verstandig idee of zijn er landroveraars met betere ideën
Groetjes Vincent
Re: Zelf een tank lassen
Ervaring heb ik er niet mee.
Maar wat je wel kan doen is ff op de sloop kijken of een ander merk iets heeft wat passend te maken is.
Lijkt me persoonlijk een beter idee, tenzij je echt een hele goede lasser bent :+
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Maar wat je wel kan doen is ff op de sloop kijken of een ander merk iets heeft wat passend te maken is.
Lijkt me persoonlijk een beter idee, tenzij je echt een hele goede lasser bent :+
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Gaat het om een diesel of een benzine auto ?
Dat is van belang vanwege de coating van de binnenkant van de tank.
Ik zou zelf trouwens een tank maken van RVS-plaat, je kan er voor kiezen dat even te laten zetten (bijvoorbeeld in een U-vorn) zodat je minder lassen (=kans op lekkage) krijgt en het verschil in prijs is niet zo groot.
Vergeet niet te denken aan slingeschotten, opening voor een gever en een inspectie deksel.
Succes
Dat is van belang vanwege de coating van de binnenkant van de tank.
Ik zou zelf trouwens een tank maken van RVS-plaat, je kan er voor kiezen dat even te laten zetten (bijvoorbeeld in een U-vorn) zodat je minder lassen (=kans op lekkage) krijgt en het verschil in prijs is niet zo groot.
Vergeet niet te denken aan slingeschotten, opening voor een gever en een inspectie deksel.
Succes
tank lassen: speciale eisen?
Ik heb een millitaire Series IIa 88" met twee brandstoftanks onder de stoelen. De tank onder de bestuurdersstoel is niet goed meer, die lekt. De tank zelf is wel goed, geen roest of zo. Dan moet 't toch mogelijk zijn om em te lassen? Zijn hier nog speciale eisen aan verbonden? Of kan ik em gewoon dicht laten bakken door m'n lassende zwager?
Re: tank lassen: speciale eisen?
Kan wel maar meestal niet echt een succes......... Hij is namelijk daar doorgerot maar vlak ernaast nog net niet dus ... over een half jaar zelfde probleem Dus als ik jou was of een nieuwe tank nemen of een goede gebruikte.
Groetjes Bowy
Groetjes Bowy
He Bowy,
Zowel een nieuwe als een goede gebruikte tank zijn volgens mij redelijk fors aan de prijs toch?
Is een nieuwe tank niet richting de 200 Euro of zo?
Zowel een nieuwe als een goede gebruikte tank zijn volgens mij redelijk fors aan de prijs toch?
Is een nieuwe tank niet richting de 200 Euro of zo?
idd maar die ellende van demonteren lassen, lekken, demonteren, lassen, lekken etc is ook niet echt een feest.....
Groetjes Bowy
Groetjes Bowy
Volgens mij zijn slingerschotten niet echt noodzakelijk. Originele Land Rover tanks hebben ze nl. ook niet. Alleen een 109 achtertank heeft, door de uitsparing van de chassisbalk, een 'slingerschot' voor het bovenste deel van de tank.
Een tank kun je (laten) maken van 2 of 3 mm staal. Ik heb dit al twee keer met succes gedaan. Zoals al gezegd door anderen kun je, om het aantal lassen te bepreken, een groot gedeelte van de tank laten buigen uit één plaat.
Een tank kun je (laten) maken van 2 of 3 mm staal. Ik heb dit al twee keer met succes gedaan. Zoals al gezegd door anderen kun je, om het aantal lassen te bepreken, een groot gedeelte van de tank laten buigen uit één plaat.
Hoi,
Een tip:
Mijn RR tank heb ik ooit een keer gelast (CO2) maar bleef lekken. Op een gegeven moment kreeg ik een tip van mijn oom om de las dicht te smeren met twee componentenlijm (weet de naam niet meer) welke benzinebestendig is. Ik heb dat goedje bij de Brezan gehaald en dat bleek inderdaad vaker gebruikt te worden bij lekke brandstoftanken. Sinds die tijd nooit meer lekken.
Groet,
Sandy.
Een tip:
Mijn RR tank heb ik ooit een keer gelast (CO2) maar bleef lekken. Op een gegeven moment kreeg ik een tip van mijn oom om de las dicht te smeren met twee componentenlijm (weet de naam niet meer) welke benzinebestendig is. Ik heb dat goedje bij de Brezan gehaald en dat bleek inderdaad vaker gebruikt te worden bij lekke brandstoftanken. Sinds die tijd nooit meer lekken.
Groet,
Sandy.
Voor een militaire tank anders een kijken in leopoldsburg (België) is spotgoedkoop.
Ik wil de vrije ruimte in de wielkassen gebruiken;
dan moet je wel uitkijken dat de wielen er niet tegenaan aan komen met alle gevolgen van dien!!!! slijtage, wamte, brand
dan moet je wel uitkijken dat de wielen er niet tegenaan aan komen met alle gevolgen van dien!!!! slijtage, wamte, brand
Las nooit zelf aan een bezine tank, deze heeft namelijk de neiging uitelkaar te vliege als je er aan last, ook al is deze helemaal leeg. Lassen aan brandstoftanks doe je altijd door de tank onder een inert gas te zetten zoals stikstof i.v.m. explosie gevaar.
Er zijn in de handel ook materialen te koop om een tank dicht plakken, heb ik al eens met een diesel brandstoftank gedaan, gaat prima.
Edgar
109V8
Er zijn in de handel ook materialen te koop om een tank dicht plakken, heb ik al eens met een diesel brandstoftank gedaan, gaat prima.
Edgar
109V8
Er bestaan voor verschillende types Landrover extratanks er bestaat er een in ieder geval voor Range en Disco waarbij een stuk vulpijp wordt verwijderd er wordt dan in de wielkast een tank geplaatst.
Deze tank wordt dan eigen lijk een verdikking in de vulpijp(ontluchtingspijp wordt gewoon aangesloten) dit alles levert een netto winst van tussen de 35 en 40 liter op
Het is uiteraard wel extreem duur.
Bedenk wanneer je je extra voorraad nodig heb, weeg dit af tegen de kosten,zou een roofrack met jerrycan houder niet veel goedkoper zijn.
Ps zonder reclame te willen maken SMB uit Genderen maakt deze dingen(misschien zijn er nog andere ook)
Groeten Theo Kaufmann?Disco
Deze tank wordt dan eigen lijk een verdikking in de vulpijp(ontluchtingspijp wordt gewoon aangesloten) dit alles levert een netto winst van tussen de 35 en 40 liter op
Het is uiteraard wel extreem duur.
Bedenk wanneer je je extra voorraad nodig heb, weeg dit af tegen de kosten,zou een roofrack met jerrycan houder niet veel goedkoper zijn.
Ps zonder reclame te willen maken SMB uit Genderen maakt deze dingen(misschien zijn er nog andere ook)
Groeten Theo Kaufmann?Disco
wat is er mis met jerrycannen op reis. die zijn makkelijker mee te sjouwen als je uiteindelijk toch ergens zonder brandstof komt te staan ze zijn echt een heel stuk goedkoper als er een gaat lekken zijn de anderen nog gewoon dicht en mocht je zonder geld komen ook nog eens veel gemakkelijker te verkopen, maar ik heb ook al wel eens gezien dat er jerrycans oder tegen de auto waren gemaakt in een speciale beugel(achter de tank) maar dat was wel een ambulance dus wat meer ruimte op die plek.
de groeten
aart
de groeten
aart
Inderdaad SMB uit Genderen zijn daar ook actief mee met die extra tanks.
Is geen reclame alleen een tip. Zijn ook nog eerlijke mensen met normale prijzen.
Zou alicht eens bellen
Groetjes,
Lara C. & Lara 2
[groups.msn.com]
Is geen reclame alleen een tip. Zijn ook nog eerlijke mensen met normale prijzen.
Zou alicht eens bellen
Groetjes,
Lara C. & Lara 2
[groups.msn.com]
Hallo allemaal,
Dank voor jullie reacties. De reden waarom ik geen jerrycans wil is dat ik van het tanken in de auto af wil. Ik heb namelijk de intentie om de bestaande tanks (militair) te laten zitten en via de nieuwe tank(s) de onder de stoelen tanks te laten vollopen. Mijn inziens moet dit mogelijk zijn, al moet ik bekennen dat ik nog niet precies weet hoe dat te doen, maar daar komen we wel uit. Ik was zelf aant denken door gewoon een dikke slang en een ontluchtingsslang aan beide tanks te hangen, en aangezien de tanks onder de wielkassen hoger zitten lijkt het mij dat de andere vanzelf vol zouden moeten lopen. Als iemand hier ervaringen mee heeft laat gerust wat weten. Ik ben zowiezo van plan om eerst een proefoptelling te maken om dit te testen.
Groetjes Vincent
Dank voor jullie reacties. De reden waarom ik geen jerrycans wil is dat ik van het tanken in de auto af wil. Ik heb namelijk de intentie om de bestaande tanks (militair) te laten zitten en via de nieuwe tank(s) de onder de stoelen tanks te laten vollopen. Mijn inziens moet dit mogelijk zijn, al moet ik bekennen dat ik nog niet precies weet hoe dat te doen, maar daar komen we wel uit. Ik was zelf aant denken door gewoon een dikke slang en een ontluchtingsslang aan beide tanks te hangen, en aangezien de tanks onder de wielkassen hoger zitten lijkt het mij dat de andere vanzelf vol zouden moeten lopen. Als iemand hier ervaringen mee heeft laat gerust wat weten. Ik ben zowiezo van plan om eerst een proefoptelling te maken om dit te testen.
Groetjes Vincent
De tank onder mijn serie III 109 was al eens gelast geweest, en lekte nog steeds.
Ik heb zelf een tank gemaakt uit rvs van 1.5 mm. en dat gaf geen probleem.Wel lassen met een TIG in verband met vervorming.Die van mij was direct dicht.
Bij het lassen aan een reeds gebruikte dieseltank steeds spoelen ofwel lassen op een volle tank,het is gevaarlijker lassen aan een lege dan een volle.
Het maken van mijn tank heeft ongeveer 50€ gekost.
m.v.g.
Jurgen
Ik heb zelf een tank gemaakt uit rvs van 1.5 mm. en dat gaf geen probleem.Wel lassen met een TIG in verband met vervorming.Die van mij was direct dicht.
Bij het lassen aan een reeds gebruikte dieseltank steeds spoelen ofwel lassen op een volle tank,het is gevaarlijker lassen aan een lege dan een volle.
Het maken van mijn tank heeft ongeveer 50€ gekost.
m.v.g.
Jurgen