Wat kan dat zijn????
Geplaatst: di 03 jun 2003, 20:41
Twee maanden geleden heb ik mijn discovery 200tdi uit 91 een beetje pech gehad. Moest een nieuwe krukas in en nog een hele beste lijst aan onderdelen. Al met al heeft me dat een flinke duit gekost. Niet erg als hij het daarna maar weer goed doet.
Nou niet dus, gister reed ik naar huis en eenmaal thuis zie ik witte rook onder de motorkap vandaan komen. Ik de auto snel uit en laten afkoelen. Oliepeil gemeten en dit stond ver onder de min. Vreemd dat stond hij 4 dagen geleden nog niet. Onder de auto gekeken blijkt alles onder de olie te zitten. Ik olie bijvullen en de auto opnieuw even starten. Witte rook uit de oliepeilstok en als de oliedop eraf werd gehaald net zoveel witte rook als een stoomboot. Niet goed dus. Ik een plaatselijke garage bellen en deze is langsgekomen (ik durfde er niet mee te rijden) deze vermoede dat er een zuiger stuk was maar was niet helemaal 100% zeker. Mede omdat hij niet in de motor kon kijken, logisch. Ik kon hem wel even naar de garage rijden die een zeker 6 kilometer verderop was. Dit leek mij niet zo verstandig omdat er weinig olie in zit (die witte rook is niet voor niks) en als er een zuiger stuk is moet je er niet mee gaan rijden lijkt mij!!!! Ook vertelde ik dat ik er nog maar net en nieuwe krukas in heb. De garagehouder raadde mij aan om maar eens met die garage contact op te nemen want dan hoorde de zuiger nog wel goed te wezen. Lijkt mij ook.
Vandaag hier en daar navraag gedaan (ook bij de garage) en nu weet ik het helemaal niet meer. De een zegt dat het ook de oliepomp kan zijn die lekt. De ander zegt dat de garage bij het vernieuwen van de krukas ook de zuigers had moeten vervangen. Ondertussen rekent de garage uit wat het mij gaat kosten op er nieuwe zuigers in te zetten.
Heeft iemand nog een optie wat het zou kunnen zijn? Aan de motor is niks te horen dus een gat in de zuiger zit had ik dat wel gehoord. De motor loopt op zich goed alleen rijd deze in zijn 1 stationar een beetje schokkerig. Verder is me niks vreemds opgevallen. Die witte rook (teken van weinig olie) snap ik ook niet want ik blijf er olie ingooien. Help mij!!!
En is het gebruikelijk dat als een garage er een nieuwe krukas inzet en niks aan de zuigers doet. Of kan het dat bij montage iets niet goed vast heeft gezeten en nu naar twee maanden los is geschoten.
Of moet ik mijn vakantiegeld echt gaan opofferen??
Rene
Nou niet dus, gister reed ik naar huis en eenmaal thuis zie ik witte rook onder de motorkap vandaan komen. Ik de auto snel uit en laten afkoelen. Oliepeil gemeten en dit stond ver onder de min. Vreemd dat stond hij 4 dagen geleden nog niet. Onder de auto gekeken blijkt alles onder de olie te zitten. Ik olie bijvullen en de auto opnieuw even starten. Witte rook uit de oliepeilstok en als de oliedop eraf werd gehaald net zoveel witte rook als een stoomboot. Niet goed dus. Ik een plaatselijke garage bellen en deze is langsgekomen (ik durfde er niet mee te rijden) deze vermoede dat er een zuiger stuk was maar was niet helemaal 100% zeker. Mede omdat hij niet in de motor kon kijken, logisch. Ik kon hem wel even naar de garage rijden die een zeker 6 kilometer verderop was. Dit leek mij niet zo verstandig omdat er weinig olie in zit (die witte rook is niet voor niks) en als er een zuiger stuk is moet je er niet mee gaan rijden lijkt mij!!!! Ook vertelde ik dat ik er nog maar net en nieuwe krukas in heb. De garagehouder raadde mij aan om maar eens met die garage contact op te nemen want dan hoorde de zuiger nog wel goed te wezen. Lijkt mij ook.
Vandaag hier en daar navraag gedaan (ook bij de garage) en nu weet ik het helemaal niet meer. De een zegt dat het ook de oliepomp kan zijn die lekt. De ander zegt dat de garage bij het vernieuwen van de krukas ook de zuigers had moeten vervangen. Ondertussen rekent de garage uit wat het mij gaat kosten op er nieuwe zuigers in te zetten.
Heeft iemand nog een optie wat het zou kunnen zijn? Aan de motor is niks te horen dus een gat in de zuiger zit had ik dat wel gehoord. De motor loopt op zich goed alleen rijd deze in zijn 1 stationar een beetje schokkerig. Verder is me niks vreemds opgevallen. Die witte rook (teken van weinig olie) snap ik ook niet want ik blijf er olie ingooien. Help mij!!!
En is het gebruikelijk dat als een garage er een nieuwe krukas inzet en niks aan de zuigers doet. Of kan het dat bij montage iets niet goed vast heeft gezeten en nu naar twee maanden los is geschoten.
Of moet ik mijn vakantiegeld echt gaan opofferen??
Rene