Series III 1979: 24/12 Volt ?
Geplaatst: zo 01 jun 2003, 04:18
1/Wie weet hoe dat zit: De dynamo is een grote 24 Volt, Ik zie overal 24 Volt aangegeven en de accu's zijn natuurlijk ook zo geschakeld...
de zekeringen zijn echter de 'normale' 12 Volt zekeringetjes, de meeste 8 Ampere en een paar 15.. Ik weet hier ook geen schema van..
2/Als ik naar de motor van de aanjager/verwarming kijk (uit noodzaak, want hij doet niets), zie ik een heel ingewikkeld geval: een (stroom-) draad gaat eerst een klein kastje in (hier zitten 2 langwerpige weerstanden in), dan gaat de draad hier weer uit om naar een langwerpig 'pijpje' te gaan, dan gaat de draad pas de electromotor in om vervolgens hier weer eerst door 2 weerstanden te gaan en dan pas naar de wikkeling....Poehhh, is dat niet makkelijker te realiseren.... (ik denk aan een simpel 12 V motortje, met een simpele min en plus..)
3/Kan ik een gewone 12 Volts oplader op mijn met elkaar verbonden accu's zetten, of vliegt een en ander gelijk de lucht in (de oplader)?
4/Hetzelfde voor startkabels via mijn Ford (Scorpio) : is dit te doen of krijgt mijn Ford-circuit een opdonder?
4/Zijn alle verlichtingslampjes 12 of 24 Volt en als ze 24 zijn, waar moet ik die halen (ik bedoel, misschien in een vrachtwagenzaak of zoiets)
5/Als ik een aanhanger of caravan zou moeten trekken, wat dan? Krijgt deze dan heel kortstondig een mooi vuurwerk-effect.?
Kort en goed: Wat zijn de voordelen/nadelen van dat 24 Volt en hoe kan ik hier het beste mee omgaan, gezien bovenstaande vragen.
Groetjes en alvast dank
de zekeringen zijn echter de 'normale' 12 Volt zekeringetjes, de meeste 8 Ampere en een paar 15.. Ik weet hier ook geen schema van..
2/Als ik naar de motor van de aanjager/verwarming kijk (uit noodzaak, want hij doet niets), zie ik een heel ingewikkeld geval: een (stroom-) draad gaat eerst een klein kastje in (hier zitten 2 langwerpige weerstanden in), dan gaat de draad hier weer uit om naar een langwerpig 'pijpje' te gaan, dan gaat de draad pas de electromotor in om vervolgens hier weer eerst door 2 weerstanden te gaan en dan pas naar de wikkeling....Poehhh, is dat niet makkelijker te realiseren.... (ik denk aan een simpel 12 V motortje, met een simpele min en plus..)
3/Kan ik een gewone 12 Volts oplader op mijn met elkaar verbonden accu's zetten, of vliegt een en ander gelijk de lucht in (de oplader)?
4/Hetzelfde voor startkabels via mijn Ford (Scorpio) : is dit te doen of krijgt mijn Ford-circuit een opdonder?
4/Zijn alle verlichtingslampjes 12 of 24 Volt en als ze 24 zijn, waar moet ik die halen (ik bedoel, misschien in een vrachtwagenzaak of zoiets)
5/Als ik een aanhanger of caravan zou moeten trekken, wat dan? Krijgt deze dan heel kortstondig een mooi vuurwerk-effect.?
Kort en goed: Wat zijn de voordelen/nadelen van dat 24 Volt en hoe kan ik hier het beste mee omgaan, gezien bovenstaande vragen.
Groetjes en alvast dank