Pagina 1 van 1

paraboolvering

Geplaatst: zo 01 jun 2003, 00:57
door patrick blonk
hoe kan je zien dat ze echt slecht zijn of worden

bedankt p.blonk

Re: paraboolvering

Geplaatst: zo 01 jun 2003, 01:16
door Aad Koene
Patrick,

Als veren slecht worden gaan ze meestal doorzakken omdat ze te slap worden.
De eerste tijd zal dit nog door je schokdempers opgevangen worden maar die slijten dan des te harder.
Een andere vorm van slijtage is te zien aan scheurtjes in de bladen van het verenpakket.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: paraboolvering

Geplaatst: zo 01 jun 2003, 02:46
door the_dude
Hoorde vandaag van iemand dat parabool veren sneller slijten dan gewone veren.
Kan iemand dit bevestigen?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Geen paraboolveren maar wel mooie standaard zwarte bladveren

Re: paraboolvering

Geplaatst: zo 01 jun 2003, 10:00
door Aad Koene
Martijn,

Volgens de natuurwetten zal iets wat meer kan bewegen sneller aan moeheid leiden dan iets wat niet of nauwelijks kan bewegen.
Met andere woorden: Parabools die een grote vrijheid van buigen hebben zullen eerder verslijten dan bladveren die stijf op elkaar gekoppeld zijn.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: paraboolvering

Geplaatst: zo 01 jun 2003, 10:26
door Hans de Ruiter
Wat is eigenlijk het verschil tussen de 'originele' bladveren en de paraboolveren? Dat zijn toch eigenlijk ook bladveren? Of zie ik dat verkeerd?

M.v.g. Hans (110 Stawag met schroefvering én automatische niveauregelaar)

Re: paraboolvering

Geplaatst: zo 01 jun 2003, 11:09
door Aad G
Bij paraboolveren zijn de onderlinge bladen van elkaar gescheiden door bijvb een blokje neopreen.
Hierdoor gaan ze niet aan elkaar vastzitten, zoals bij normale bladveen wel gebeurt.
Dan heb je na een aantal jaren een eikenhouten bint ipv vering.

Ik heb ook paraboolveren van TI onder mijn 109 gehad en ik moet zeggen het scheelt behoorlijk.