Pagina 1 van 1

Koolzaad vs Diesel

Geplaatst: di 26 dec 2006, 10:13
door Nick
Goede morgen,
ik hoop dat iedereen de kerst wel goed heeft overleefd?? : )

Ik heb op Ebay.de een koolzaad olie converter gevonden; nou ja geen converter eigenlijk maar een voorverwarmer. Ik ben al lang van plan om over te stappen naar koolzaad en heb er wel interesse, maar het lijkt dat koolzaad niet geschikt is voor een Lucas pomp...?? Ik heb zelfs een 2.5 N/A Diesel en heb hier en daar vernomen, dat dit wel kan?

(Prinzipiell fast alle Dieselfahrzeuge sind zum Umbau geeignet, auch TDI - nur wenige nicht.
Fahrzeuge mit Lucas- u. CAV- Einspritzpumpen sowie CommonRail-Motoren sind nicht geeignet.)

Hier meer details

(http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&sspagename=STRK%3AMESE%3AIT&viewitem=&item=280054560274&rd=1&rd=1)

groetjes en dank voor meer info
Nick

Re: Koolzaad vs Diesel

Geplaatst: di 26 dec 2006, 10:59
door ron 109LPG
Het gehele verhaal klopt!
Als je een Bosch pomp hebt, dan heb je geen probleem!
Als je en Lucas pomp hebt, dan krijg je eenprobleem , namelijk de pakkingen van de pomp kunnen niet tegen de zuurgraad van de ppo gecombineerd met de hogere druk, gevolg ze gaan er uit.
Dus of een Bosch pomp er in of eens in de zoveel tijd pakkingen vervangen (lijkt mij geen leuke klus)
Groetjes,
Ron & Laura

Re: Koolzaad vs Diesel

Geplaatst: di 26 dec 2006, 15:13
door Apke
Hoi Nick,

Aan het aangeboden systeem kleven nogal wat nadelen:

Het is een 1-tank systeem wat betekend dat je maar 1 soort brandstof aan boord hebt. Je start je motor op hetzelfde mengsel. Bij de start zit er koude brandstof in de brandstofpomp, pas vlak na de start zal er verwarmde brandstof naar de pomp worden gevoerd (dit zal ook niet direct de ideale temp hebben en ook de pomp zal op temp moeten komen).
Dit betekend dat je start met stroperige dikke brandstof waardoor de druk in de pomp zal oplopen tot waarden die niet goed zijn voor je pomp.

Vlak na de start wordt het brandstofmengsel elektrisch verwarmt totdat de koelwater temp deze verwarming over neemt.
Bij het starten van een Diesel wordt er nogal wat stroom gebruikt door het voorgloeien en het draaien van de startmotor.
Direct na het starten zal het elektrische PPO systeem veel stroom gaan vragen om de brandstof te verwarmen. Het zal dus langer duren voordat je dynamo je accu weer op pijl krijgt.

Het is in Nederland tot op heden niet toegestaan om op koolzaad olie te rijden. Als je koolzaadolie als brandstof wil gebruiken voor voertuigen welke op de weg rijden (muv landbouwvoertuigen) moet er accijns afgedragen worden. Als PPO in het buitenland bij een tankstation getankt wordt, is de accijnskwestie geregeld. Als je op een andere wijze aan ppo komt zal je zelf accijnsaangifte moeten doen. Mocht je dit niet doen, dan gelden dezelfde regels als voor het rijden op rode diesel ..... en dat gaat aan de hand van de tankinhoud :-(

Dan heb je nog het probleem van de brandstofpompen. Zowel de opvoerpomp als de verdelerpomp zunnen te leiden hebben. Zuivere plantaardige olie tasten het rubber aan van het memebraam en de keringen, pakkingen, enz.
De kans op schade aan de pomp neemt toe en het rubber zal versnelt verouderen.

Verder heb ik van een diesel-specialist gehoord dat ppo niet de constante kwaliteit heeft die diesel wel heeft. Met name het vocht gehalte in PPO wisseld. Vocht / water is iets wat je niet echt in je brandstofpomp wil hebben. Behalve dat vocht metaal aantast is de smerende werking van vocht nihil.
Volgens de diesel specialist geldt dit ook voor de PPO welke (legaal) in het buitenland verkocht wordt.
Het feit dat dieselpompen hierdoor sneller verouderen is iets wat dieselrijder pas later zal merken en het zal er wel op neerkomen dat de consument niets van deze schade kan verhalen (verschillende leveranciers, slijtage is moeilijk aantoonbaar waar het van komt, enz).
Met 1 blik op mijn verstuivers kon hij zien dat ik niet op zuivere diesel reed, dit nog voordat de verstuivers op de testbank getest werden.

Een ander systeem voor PPO is het 2-tank systeem. Het voordeel is dat je start op normale diesel en vervolgens kunt overstappen op PPO.

Meer informatie over PPO kan je vinden op:
www.ppo.nu


Al met al zaken om je eerst in te verdiepen voordat je aan PPO begint.

Mail maar als je meer info wil,



Apke
(die een paar maanden aangemengd gereden heeft)