(ont)luchtprobleem
Geplaatst: za 23 dec 2006, 20:11
Series 3 109 STAWAG
2.25 l. diesel (1980)
Beste Prikkers,
Donderdag heb ik mijn brandstofpomp teruggekregen van revisie. Vandaag alles weer gemonteerd zoals het zat. De precieze afstelling zal ooit nog moeten geschieden, maar daarover is in het archief al veel over geschreven (en door mij gelezen) en komt later. In ieder geval is weghalen en op zelfde manier terugplaatsen hoogstwaarschijnlijk wel voldoende voor een lopend blok blijkt uit het archief. Even afgezien van de manier waarop die loopt.
Maargoed: De pomp staat dus weer op z'n plek en brandstoffilter is vervangen
Druk bezig geweest met ontluchten: uit de leiding vanaf het filter naar injectiepomp komt er (pure) diesel. Uit de ontluchtingsschoef op het pomphuis komt ook alleen diesel, de luchtbelletjes zijn geweest. Echter: Uit de ontluchtingsschoef op het dekseltje van de pomp komt niks. Ik heb vele malen gepompt (>30) Ook laten draaien op de startmotor: niks. Geen geluid, geen lucht, geen diesel.
Ook de verstuiverleidingen (los van de verstuivers) laten geen vloeistof zien. Wel een enkel klein druppeltje heel soms, maar niks serieus waarop ik als ik een cilinder was zou willen lopen.
Ik weet het niet meer. Ik heb gezocht in het archief maar kan er niks over vinden. Nogmaals: de twee schroefjes zijn mij bekend. de ene werkt perfect, de ander helemaal niks.... Volgens het archief moet dit achter elkaar gewoon ontluchten..
Het resultaat is niks. Geen brandstof uit de verstuiverleidingen.
Ik wil niet de discussie opwekken over de wijze van op tijd zetten van de pomp enz. Dat is een veelbesproken onderwerp. Mijn probleem is (in ieder geval op dit moment) het niet ontlucht krijgen van de pomp. Of is er een ander 'probleem' wat ik over het hoofd zie ?
Wat me wel is opgevallen is dat de retourleiding van de pomp (die onderaan) teruggaat naar de opvoerpomp. Ik meende ergen gelezen te hebben dat die leiding terug naar de tank zou gaan, maargoed. Dat is bij mij niet zo. Maar voor het verwijderen van de pomp heeft de motor ook gelopen, dus dit is even niet mijn eerste 'verdachte'. Of misschien hoort het wel zo...
hopelijk weet iemand raad.
groet,
Laurens
2.25 l. diesel (1980)
Beste Prikkers,
Donderdag heb ik mijn brandstofpomp teruggekregen van revisie. Vandaag alles weer gemonteerd zoals het zat. De precieze afstelling zal ooit nog moeten geschieden, maar daarover is in het archief al veel over geschreven (en door mij gelezen) en komt later. In ieder geval is weghalen en op zelfde manier terugplaatsen hoogstwaarschijnlijk wel voldoende voor een lopend blok blijkt uit het archief. Even afgezien van de manier waarop die loopt.
Maargoed: De pomp staat dus weer op z'n plek en brandstoffilter is vervangen
Druk bezig geweest met ontluchten: uit de leiding vanaf het filter naar injectiepomp komt er (pure) diesel. Uit de ontluchtingsschoef op het pomphuis komt ook alleen diesel, de luchtbelletjes zijn geweest. Echter: Uit de ontluchtingsschoef op het dekseltje van de pomp komt niks. Ik heb vele malen gepompt (>30) Ook laten draaien op de startmotor: niks. Geen geluid, geen lucht, geen diesel.
Ook de verstuiverleidingen (los van de verstuivers) laten geen vloeistof zien. Wel een enkel klein druppeltje heel soms, maar niks serieus waarop ik als ik een cilinder was zou willen lopen.
Ik weet het niet meer. Ik heb gezocht in het archief maar kan er niks over vinden. Nogmaals: de twee schroefjes zijn mij bekend. de ene werkt perfect, de ander helemaal niks.... Volgens het archief moet dit achter elkaar gewoon ontluchten..
Het resultaat is niks. Geen brandstof uit de verstuiverleidingen.
Ik wil niet de discussie opwekken over de wijze van op tijd zetten van de pomp enz. Dat is een veelbesproken onderwerp. Mijn probleem is (in ieder geval op dit moment) het niet ontlucht krijgen van de pomp. Of is er een ander 'probleem' wat ik over het hoofd zie ?
Wat me wel is opgevallen is dat de retourleiding van de pomp (die onderaan) teruggaat naar de opvoerpomp. Ik meende ergen gelezen te hebben dat die leiding terug naar de tank zou gaan, maargoed. Dat is bij mij niet zo. Maar voor het verwijderen van de pomp heeft de motor ook gelopen, dus dit is even niet mijn eerste 'verdachte'. Of misschien hoort het wel zo...
hopelijk weet iemand raad.
groet,
Laurens