Pagina 1 van 1

snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 17:43
door waalring
Snelheid kwam niet boven de 77 kmh. Nu heb ik het stangetje bij de pomp wat langer gesteld omdat hij niet helemaal tot de aanslag kwam. Nu loopt de snelheid alweer ri 90 (hoera) maar blijft hij stationair te hard lopen. Hoe stel ik dat nu bij? Als ik het stangetje inkort is de snelheid weer minder. Ik zie geen mogelijkheid om dit bij te stellen maar vermoedt dat het wel mogelijk is,maar waar? Alle standen van ook het pedaal geprobeerd maar het stelstangetje is bepalend. Wie geeft me de oplossing?

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 18:10
door Dennis101
Als je het pedaal iets hoger afstelt door de klembout los te draaien en het pedaal iets hoger weer vast te zetten dan verleng je de slag van het pedaal en ook bij de pomp.
Of wordt de slag dan ergens anders beperkt?
Let er ook op dat de bediening van het handgas in ruststand ook vrij staat op de hevel bij de dwarsstang.

Dennis B.

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 18:21
door waalring
He, had nooit aan het handgas gedacht. Ga ik morgen bij daglicht gelijk mee aan de slag.
Pedaal al geprobeerd maar dit geeft geen lucht op het stangeltje. (komt niet verder terug dan nu) Ik hoopte dat er mischien ergens onderweg nog iets te stellen viel wat ik niet kon vinden. Maar van dat handgas zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 18:43
door Dennis101
Als het pedaal hoger zet terwijl je het stangetje bij de pomp zodanig instelt dat hij wel helemaal terug komt in ruststand, dan verleng je de slag van de hele gasbediening terwijl het nulpunt (ruststand) behouden blijft.
Ik denk dat je er dan eigelijk al bent, zonder dat je met het handgas aan de gang hoeft.
Vergeet niet om de aanslagbout onder het pedaal af te stellen, daarmee voorkom je dat het stangenstelsel te zwaar belast wordt bij volgas.

Dennis B.

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 18:55
door waalring
Als ik de slag van het pedaal langer maak heeft dit geen invloed op de gasstand. (al geprobeerd)Daarom dacht ik nog ergens een afstelmogelijkheid te hebben.
Dus de uitslag van het pedaal is bij mij niet bepalend maar de lengte van het stangetje. Kennelijk is dus de uitslag van het pedaal groter dan de marge die het stangetje biedt? Als ik dit zelf zo teruglees denk ik dat ik het gehele stangenstelsel maar eens moet nalopen en stellen waar mogelijk. Uiteraard begin ik met het handgas want hier heb ik helemaal geen rekening meegehouden.

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 21:26
door Sjoerd
Om het stationaire toerental af te stellen zit een schroefje met een borgmoertje op de zijkant van de brandstofpomp. Dit is niet de schroef die vertikaal aan de bovenzijde van de drukpomp staat deze is voor het max toerental en afgesteld door de specialist, daarom is hij ook verzegeld.

De topsnelheid van de een dieseltje kan zeker boven de 100 km/u, bij grobbe ben ik ook lang aan het stoeien geweest. bij aankoop net 80km/u en nu 110km/u. Maar vergis je niet in het vermogens tekort van een diesel, just enough power to pull the skinn off a rice pudding. Alle draaiende delen goed smeren, bandenspanning ok, auto in de was zetten en ramen lappen, alles draagt bij aan je eindsnelheid.

Suc6, Sjoerd

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 21:55
door waalring
Kijk, alweer wat geleerd. Ik ga dit morgen ook proberen. Bedankt

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 22:50
door Dennis101
Sjoerd, het probleem hier is dat het stangenstelsel niet helemaal goed zit.
Daardoor haal hij de volledige slag niet meer, het gevolg is nu dat hij of de maximaal schoef haalt en de stationair stand niet meer of precies andersom.
Draaien aan de stationairschroef help in dit geval dus niet, dan komt de schoef alleen nog verder weg van de aanslag te liggen.

Dennis B.

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 22:51
door leo peters
hogere snelheid /meer lawaai/ hoger verbruik/meer slijtage/ langere remweg enz enz enz.
de wagen uit de jaren 70 zijn geen snelheidsduivels!
je moet ermee over landwegen tokkelen rond de 80 km/uur en dan gezellig naar de koeien in de weide zwaaien, de herten op afstand, de fazanten over de kap laten vliegen en de hazen ontwijken en af en toe uitstappen en in de sloot plassen
zo kun je ook genieten.
Maar als je in het verkeeeeeeeeeeeeeeeer op de snelweg terecht komt, moet je gewoon alles voorbij laten razen.
suk6 en tot morgen

Re: snelheid 2.25 d

Geplaatst: za 23 dec 2006, 23:30
door waalring
Leo,Het probleem is ook niet dat ik echt harder wil dan 85, maar 77 is toch echt wat te gevaarlijk (vind ik proefondervindelijk) indien ik een keer op de snelweg kom wat helaas af en toe nodig is gezien de afstanden die ik er soms mee rijdt.