koppakking
Geplaatst: wo 20 dec 2006, 23:49
Beste prikkers
Laat ik me eerst even voorstellen want dit is mijn eerste post hier. Mijn naam is Marco, ik kom uit zeeland (ijzendijke) en ik heb een 109 serie III 2.5 diesel. Ik heb de auto al een half jaar in bezit en heb net nadat ik hem gekocht had de koppakking en de cilinderkop van mijn 2.5 diesel vervangen. De koppakking was kapot gegaan door een lek in de radiateur en zonder koelwater rijden. Toen de kop eraf was kwam ik erachter dat de kop ook redelijk beschadigd was en heb ik deze ook maar meteen vervangen. kop laten vlakken want het was geen nieuwe en toen alles weer met de juiste momenten in elkaar gezet. Daarnaa heb ik de radiateur vervangen door een van een ander merk en type (2 beugeltjes opgelast zodat hij passend was. Nu na ongeveer weer 2000 km te hebben gereden liep de motor weer steeds warm. temp kwam telkens in het rode na een 500 tal kilometers rijden. verder gewoon direct starten, geen witte rook en verder niets aan de hand. Ik moest wel telkens een liter of 2 water bijvullen nadat de meter in het rood was gelopen. Nu vanavond liep de motor temp weer op dus ik stoppen om er wat water bij te gooien. alleen na het vullen van het water wilde hij niet meer starten. Een tijdeje laten afkoelen en na een half uur weer proberen te starten en mijn vrees werd werkelijkheid, namelijk weer de koppakking naar de gallemiesen. Wat mij opviel telkens bij het water bijvullen is dat er enorm veel druk op het expansievaatje stond. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de radiator die geplaatst is de druk in het koelsysteem te hoog laat oplopen omdat er geen dop op aanwezig is? Zijn er mischien nog andere dingen waar ik op moet letten, ik heb namelijk geen idee en ik heb geen zin om over 2000 km weer een koppakking te steken. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat jullie me mischien kunnen helpen. alvast bedankt. Marco
Laat ik me eerst even voorstellen want dit is mijn eerste post hier. Mijn naam is Marco, ik kom uit zeeland (ijzendijke) en ik heb een 109 serie III 2.5 diesel. Ik heb de auto al een half jaar in bezit en heb net nadat ik hem gekocht had de koppakking en de cilinderkop van mijn 2.5 diesel vervangen. De koppakking was kapot gegaan door een lek in de radiateur en zonder koelwater rijden. Toen de kop eraf was kwam ik erachter dat de kop ook redelijk beschadigd was en heb ik deze ook maar meteen vervangen. kop laten vlakken want het was geen nieuwe en toen alles weer met de juiste momenten in elkaar gezet. Daarnaa heb ik de radiateur vervangen door een van een ander merk en type (2 beugeltjes opgelast zodat hij passend was. Nu na ongeveer weer 2000 km te hebben gereden liep de motor weer steeds warm. temp kwam telkens in het rode na een 500 tal kilometers rijden. verder gewoon direct starten, geen witte rook en verder niets aan de hand. Ik moest wel telkens een liter of 2 water bijvullen nadat de meter in het rood was gelopen. Nu vanavond liep de motor temp weer op dus ik stoppen om er wat water bij te gooien. alleen na het vullen van het water wilde hij niet meer starten. Een tijdeje laten afkoelen en na een half uur weer proberen te starten en mijn vrees werd werkelijkheid, namelijk weer de koppakking naar de gallemiesen. Wat mij opviel telkens bij het water bijvullen is dat er enorm veel druk op het expansievaatje stond. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de radiator die geplaatst is de druk in het koelsysteem te hoog laat oplopen omdat er geen dop op aanwezig is? Zijn er mischien nog andere dingen waar ik op moet letten, ik heb namelijk geen idee en ik heb geen zin om over 2000 km weer een koppakking te steken. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat jullie me mischien kunnen helpen. alvast bedankt. Marco