Pagina 1 van 1

koppakking

Geplaatst: wo 20 dec 2006, 23:49
door marco
Beste prikkers

Laat ik me eerst even voorstellen want dit is mijn eerste post hier. Mijn naam is Marco, ik kom uit zeeland (ijzendijke) en ik heb een 109 serie III 2.5 diesel. Ik heb de auto al een half jaar in bezit en heb net nadat ik hem gekocht had de koppakking en de cilinderkop van mijn 2.5 diesel vervangen. De koppakking was kapot gegaan door een lek in de radiateur en zonder koelwater rijden. Toen de kop eraf was kwam ik erachter dat de kop ook redelijk beschadigd was en heb ik deze ook maar meteen vervangen. kop laten vlakken want het was geen nieuwe en toen alles weer met de juiste momenten in elkaar gezet. Daarnaa heb ik de radiateur vervangen door een van een ander merk en type (2 beugeltjes opgelast zodat hij passend was. Nu na ongeveer weer 2000 km te hebben gereden liep de motor weer steeds warm. temp kwam telkens in het rode na een 500 tal kilometers rijden. verder gewoon direct starten, geen witte rook en verder niets aan de hand. Ik moest wel telkens een liter of 2 water bijvullen nadat de meter in het rood was gelopen. Nu vanavond liep de motor temp weer op dus ik stoppen om er wat water bij te gooien. alleen na het vullen van het water wilde hij niet meer starten. Een tijdeje laten afkoelen en na een half uur weer proberen te starten en mijn vrees werd werkelijkheid, namelijk weer de koppakking naar de gallemiesen. Wat mij opviel telkens bij het water bijvullen is dat er enorm veel druk op het expansievaatje stond. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de radiator die geplaatst is de druk in het koelsysteem te hoog laat oplopen omdat er geen dop op aanwezig is? Zijn er mischien nog andere dingen waar ik op moet letten, ik heb namelijk geen idee en ik heb geen zin om over 2000 km weer een koppakking te steken. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat jullie me mischien kunnen helpen. alvast bedankt. Marco

Re: koppakking

Geplaatst: do 21 dec 2006, 00:29
door plaetje
werkt de termostaat wel
is de grote van de radiator wel voldoende
zit de koppaking wel goed (niet verkeert om)
heb je de koppaking wel nagetroken of zit er een koperren op
werkt de ventilator wel goed

jo

Re: koppakking

Geplaatst: do 21 dec 2006, 00:31
door Apke
Beste Marco,

Welkom op bij de Prikkers !!! Een bron van oneindige kennis, kunde en ongein.

Hoe heb je de koppakking gemonteerd?
Heb je de schroeven in 1 keer aangedraaid of staps gewijs.
Ik doe het aantrekken van de koppakking in 3 fasen. Steeds 1/3 strakker totdat ik op het uiteindelijke moment gekomen ben.
Verder moet je de juiste volgorde aanhouden bij het aantrekken van de kopbouten. Van binnen naar buiten (en dat dus 3 keer).

Na een kilometertje of wat (ongeveer 500) is het verstandig om het moment van de kopbouten nogmaals te controleren. Het kan zijn dat je sommige bouten nog wat kunt na trekken.

Heb je alle vlakken goed schoon gemaakt voordat je de pakking geplaatst heb (alle restjes weg) en was de pakking niet ondersteboven geplaatst?

Het kan natuurlijk ook gewoon pech geweest zijn dat de pakking alweer kapot gegaan was.


Apke

Re: koppakking

Geplaatst: do 21 dec 2006, 21:34
door Frans Bonnes
Druk kan te hoog worden, als het een totaal gesloten koelsysteem geworden is.
Dus zonder expansietankje of radiatuerdop met overstort.

Maar de druk kan denk ik niet zo hoog worden dat daar de koppakking weer van gaat lekken.

Zal wel iets bij de montage verkeerd gegaan zijn.

Frans Bonnes

Re: koppakking

Geplaatst: vr 22 dec 2006, 01:31
door marco
In eerste de eerste plaats dank allemaal voor het plaatsen van de berichten. Thermostaat lijkt goed te werken want de radiateur wordt goed warm. Ook de capaciteit van de radiateur moet goed zijn omdat deze bijna anderhalf keer zo groot is als de originele. Overstort lijkt goed omdat hie na het rijden wel eens water uitkwam. Kopbouten Zijn op de juiste volgorde aangetrokken maar wel in 1 keer en na 200 km nog eens nagetrokken en kleppen nogmaals gesteld. Verder denk ik dat het blokje nog wel gezond is omdat ik een topsnelheid van net iets over de 100 kon halen. Ga morgen (eigenlijk vandaag) het blok een uit elkaar halen en eens kijken of ik dan iets wijzer word.

Marco