Pagina 1 van 1

Elektrokenners gevraagd

Geplaatst: vr 01 dec 2006, 01:01
door Apke
Ik wil binnenkort overstappen op 12 volt gloeipluggen in plaats van de standaard pluggen die nu in mijn Serie III zitten.
Minder storing gevoelig en als er 1 kapot is kan je de auto nog starten.

Nu komt het probleem..... meten is weten. Ik wil graag een controle op de gloeipluggen bouwen zodat ik kan zien of ze werken of niet.
Een ledje wat aangeeft dat er spanning op de plug staat is geen probleem, maar ik wil weten of er stroom doorheen loopt.
Heeft iemand een eenvoudige schakeling die ik (maal 4) kan toepassen zodat ik controle kan houden over de werking?
Zelf heb ik al gedacht over een in serie geschakelde weerstand, maar het vermogen wat deze weerstand moet hebben houd me een beetje tegen (ik verwacht de de gloeipluggen een amp of 15 per stuk vragen).

Apke

Re: Elektrokenners gevraagd

Geplaatst: vr 01 dec 2006, 01:16
door Dennis101
Als je de draad naar een gloeiplug een aantal malen om een reedcontact wikkelt is het veld waarschijnlijk groot genoeg om het reedcontact te kunnen schakelen. Met deze potentiaalvrije contacten kun je verder doen wat je wil.
Ik vraag mij alleen af of je het wel nodig hebt, die gloeipluggen hebben zowat het eeuwige leven. Op het moment dat je aan de gloeipluggen twijfelt kun je nog altijd met een amperetang even de stroom meten, dat scheelt weer een hoop bedrading op niks af.

Dennis B.

Re: Elektrokenners gevraagd

Geplaatst: vr 01 dec 2006, 15:05
door arthur verhalle
hmmmm, 15A, dat is dus 2.5 mm2 Soepel draad 2.5mm2 gewonden om een reedcontact (doorsnede 3 mm)?? hoe stel je je dat soringsvrij voor in een LandRover ?

Ik zou niet meer registreren dan het feit of er spanning naar toe gaat, zoals al gezegd, die dingen gaan niet zo snel stuk.

Arthur

Re: Elektrokenners gevraagd

Geplaatst: vr 01 dec 2006, 15:40
door peter
gewoon 1 ampèremeter van 60 amp
als 1 gloeiplug stuk is wijst hij nog maar 45 amp aan
simpeler kan het niet en je kan de shunt bij de gloeipluggen plaatsen
peter

Re: Elektrokenners gevraagd

Geplaatst: vr 01 dec 2006, 17:38
door Dennis101
Geen probleem hoor, gewoon wikkelen en draden aan de reedcontacten maken. De plus kun je van de draad naar de gloeiplug halen dus je houdt dan alleen nog maar een geschakelde draad over. Het reedcontact en de wikkelingen giet je in in giethars.

Dezelfde methode heb ik in het verleden gebruikt als indicatie voor koplampen en dat werkte perfect.
Voor gloeipluggen is het wat overdreven want die gaan eigelijk nooit kapot als je er vanaf blijft.

Dennis B.

Re: Elektrokenners gevraagd

Geplaatst: vr 01 dec 2006, 20:51
door andre k
Als het met een reedcontactje wil en je wil het beslist per plug weten dan is dit de simpelste methode.
Je kunt ook met wat stevige dioden werken. Als deze doorlaten staat hier ongeveer 0,7 volt over. Hier kun je electronisch iets mee doen. Je kunt ook 2 dioden in serie zetten en hier parallel een ledje met een kleine weerstand over zetten.
De stoom kun je ook detecteren met een hall effect electronica component.
Persoonlijk (en ik vind het heel leuk om met dit ssort spul om te prutsen) zou ik dit allemaal niet uitvoeren. Hooguit wat al voorgesteld is een metertje in de totaal stroom. Kun je ook nog weer een alarm aan prutsen. Het is namelijk weer een klein spanninkje. Iets van 60 m Volt of zo iets.
Maar nogmaals ik zie er het nut niet van in en alles wat je er in prutst wil ook stuk en kan de rest verstoren (derde wet van Murphy of zoiets)