Pagina 1 van 1

troebel koelvloeistof

Geplaatst: do 15 mei 2003, 22:41
door Gert
Wat is er gebeurd als mijn koelvloeistof in zeer korte tijd van helder koelvloeistof naar troebel (stilstaand slootwater troebel) verandert?
Er doorheen roeren levert een soort van soep op. Het lijkt geen olie te zijn daar olie mijns insziens bovenop het water zou gaan "liggen" .
Iemand een idee?
Het betreft een 2,5Td diesel uit 89. Jaren geen problemen gehad. Eerlijkheids halve daarom ook geen koelvloeistof vervangen.

Re: troebel koelvloeistof

Geplaatst: do 15 mei 2003, 22:59
door Jan F.
Vermenging met rotzooi die in al die jaren in jouw koelsysteem is opgehoopt doordat koelvloeistof nooit vervangen is. Koelvloeistof hoor je elke 2 jaar te vervangen omdat de conserverende werking dan (hard) achteruitgaat. De conservering wordt gedaan door een klein corrosie laagje( koelvloeistof is nl. corrosief). Als je de koelvloeistof niet vervangt raakt deze als het ware verzadigd en verliest de werking. De corrosie die dan ontstaat bezinkt in het koelsysteem en laat los als je hier verse koelvoeistof op gooit.
Dus remedie is spoelen en spoelen en spoelen en..... het liefst tegen de normale stromingsrichting in, vooral door de radiator, tegen verstoppingen. (tuinslang)
Hierna weer nieuwe koelvloeistof erin, warm draaien tot thermostaat opent en weer aflaten lopen. Af laten koelen en weer opvullen, dan zal het een stuk beter blijven.

Suc6, Jan F.

Re: troebel koelvloeistof

Geplaatst: vr 16 mei 2003, 01:13
door 110
Om je blok goed te kunnen spoelen kan je de "aftapdop" aan de linkerkant van de motor eruit draaien, en daarna met de tuinslang water door het blok laten lopen, natuurlijk ook de slangen naar de radiator losnemen.

succes

Re: troebel koelvloeistof

Geplaatst: vr 16 mei 2003, 01:47
door Frank
Ruikt het naar uitlaatgassen? Als dit het geval is dan is je koppakking kapot en verklaart ook de soep(roet en uitlaatgassensoep!).
De pakking is dan doorgeslagen van de cilinder naar een waterkanaal.

greetz Frank

Re: troebel koelvloeistof

Geplaatst: vr 16 mei 2003, 11:09
door Edgar
Dit kun je zo controleren had ik ook met mijn disco. Draai de dop, wel voorzichtig van het expasievat af als de motor heet is. Spuit het water er uit, dan is de kop lek.
Het is ongeveer 12 uur werk en kost Euro 250,- als je nieuwe bouten besteld en de kop laat vlakken.

Edgar
Geen disco meer maar 109 V8

LEVENSGEVAARLIJK !!

Geplaatst: vr 16 mei 2003, 11:23
door Aad Koene
Edgar,

ik hoop dat je dit soort gevaarlijke handelingen die ook veilig op te lossen zijn niet meer meldt.
Je zou iemand voor zijn leven tekenen.

DE VEILIGE MANIER:

-Koude motor
-Radiatordop eraf
-Motor starten en stationair laten lopen
-Als de motor op bedrijfstemperatuur is open de thermostaat vanzelf en kun je de vloeistof zien lopen.
-Als er grotere en/of kleinere luchtbelletjes uit de koelvloeistof omhoogkomen en wel en geen schuim vormen is de koppakking lek of in een erger geval een cilinderwand gescheurd.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: LEVENSGEVAARLIJK !!

Geplaatst: vr 16 mei 2003, 15:44
door Edgar
Je hebt inderdaad gelijk, dit is niet de meest elegante methode, maar levensgevaarlijk valt wel mee. De 200/300 tdi is voorzien van een expansie vat, de slangen van de motor naar dit vat hebben een veel kleinere diameter als de vulopening, dus het water zal er nooit met al te hoge snelheid uit spuiten.De fontijn die je kunt verwachten is ongeveer 10 cm hoog, dus niet met je gezicht er bij.

Wat jij omschrijft is inderdaad een beter idee.

Note: Draai nooit een vuldop er af die direct op de radiator zit zoals bij de 2,25 liter benzine en diesel. En zeker niet als de motor overhit is, want dat is inderdaad goed voor opname in het brandwonden centrum.

Algemeen bij dit soort werkzaamheden moet je toch altijd je verstand er bij houden.

Groeten
Edgar
109 V8

Re: troebel koelvloeistof

Geplaatst: vr 16 mei 2003, 18:20
door Gert
Hartelijk dank Land Rover vrienden.

Ik ga het opwarmen proberen (hartelijk dank Aad!). Hopelijk blijft het bij het losgelaten sediment (na nieuwe k.vloeistof erbij gedaan te hebben).

MVG

Gert