raadsel met laadstroomlampje contra scheidingsdiode en 2e accu
Geplaatst: ma 30 okt 2006, 17:47
Ivm het plaatsen van een lier heb ik in onze Defender 110 Td5 een 2e accu met diodescheidingsblok in laten bouwen. Dit systeem geeft nu een raadselachtig probleem.
Na een kleine 2500 km zonder problemen ging tijdens een afdaling het laadstroomlampje branden. Die ging na enkele minuten weer uit maar na verloop van tijd (al dan niet kort) ging deze steeds weer aan en uit. De spanning gemeten op de dynamo en die lag rond de 5,2 Amp, in casu veel te weinig. De dynamo schoongeblazen om eventueel stof te verwijderen maar ook dat was niet de oplossing. Uiteindelijk bleef het laadstroomlampje zo lang branden dat ik de accu leeg gestart had. Kon ik op wachten uiteraard. De diode losgekoppeld en het probleem was volledig over.
Eerste gedachte was dat de scheidingsdiode (Sure Power Ind. Model 702R) met een max van 75 Amp te licht was voor de dynamo van max 120 Amp en daardoor overleden was. De dealer heeft een 120 Amp opgestuurd en deze heb ik weer aangesloten
Maar wat schetst mijn verbazing?.. na een kleine 30 kilometer ging verdorie (understatement) weer het laadstroomlampje branden.
Weer tijdens een inspanningsverrichting en nu het vreemde?. telkenmale bij het maken van een scherpe bocht naar links gaat het laadstroom lampje weer branden. Na een tijdje gaat het laadstroomlampje weer gewoon uit wanneer er niet al te snel weer een bocht naar links komt. Dat was bij de vorige diode ook het geval maar toen hield ik het op stom toeval.
Waar zou het probleem kunnen zitten want het aangesloten systeem is heel eenvoudig. Op de diode 4 aansluitmogelijkheden:
1: naar de plus van de startaccu
A: de plus vanaf de dynamo
R: niet in gebruik
2: een veel dunnere draad naar de plus van de 2e accu.
Scheidingsdiode is vlak bij de dynamo gemonteerd.
Startaccu: Delphi 12 v 110 Ah, R.C. 195 min; CCA (-18 gr.C) BCI800
2e accu: Berga, natte cel, 12v, 95Ah
Diode: Sure Power Ind., type 1202R
Dynamo: Nippon Denso
Na een kleine 2500 km zonder problemen ging tijdens een afdaling het laadstroomlampje branden. Die ging na enkele minuten weer uit maar na verloop van tijd (al dan niet kort) ging deze steeds weer aan en uit. De spanning gemeten op de dynamo en die lag rond de 5,2 Amp, in casu veel te weinig. De dynamo schoongeblazen om eventueel stof te verwijderen maar ook dat was niet de oplossing. Uiteindelijk bleef het laadstroomlampje zo lang branden dat ik de accu leeg gestart had. Kon ik op wachten uiteraard. De diode losgekoppeld en het probleem was volledig over.
Eerste gedachte was dat de scheidingsdiode (Sure Power Ind. Model 702R) met een max van 75 Amp te licht was voor de dynamo van max 120 Amp en daardoor overleden was. De dealer heeft een 120 Amp opgestuurd en deze heb ik weer aangesloten
Maar wat schetst mijn verbazing?.. na een kleine 30 kilometer ging verdorie (understatement) weer het laadstroomlampje branden.
Weer tijdens een inspanningsverrichting en nu het vreemde?. telkenmale bij het maken van een scherpe bocht naar links gaat het laadstroom lampje weer branden. Na een tijdje gaat het laadstroomlampje weer gewoon uit wanneer er niet al te snel weer een bocht naar links komt. Dat was bij de vorige diode ook het geval maar toen hield ik het op stom toeval.
Waar zou het probleem kunnen zitten want het aangesloten systeem is heel eenvoudig. Op de diode 4 aansluitmogelijkheden:
1: naar de plus van de startaccu
A: de plus vanaf de dynamo
R: niet in gebruik
2: een veel dunnere draad naar de plus van de 2e accu.
Scheidingsdiode is vlak bij de dynamo gemonteerd.
Startaccu: Delphi 12 v 110 Ah, R.C. 195 min; CCA (-18 gr.C) BCI800
2e accu: Berga, natte cel, 12v, 95Ah
Diode: Sure Power Ind., type 1202R
Dynamo: Nippon Denso