Raadselachtig verloop tot vermoedelijke motorschade
Geplaatst: di 24 okt 2006, 19:07
hallo Prikkers,
Mijn auto heeft denk ik schade aan de motor opgelopen, allleen de oorzaak daarvan is me compleet een raadsel.
Het volgende is er gebeurd.
Na de auto enkele weken niet gebruikt te hebben heb ik hem afgelopen weekend weer eens gestart. Erg weinig accuspanning maar zoals altijd sloeg hij na 1,5 ronde van het vliegwiel in één keer aan, op gas!
Gelukkig. Ik ben toen maar een rondje gaan rijden om de motor te warmen en de accu wat bij te laden. Terwijl ik reed en merkte dat de auto bij het remmen wat naar links trok en besloot even naar het dichtsbijzijnde tankstation te rijden en mijn linker voorband op spanning te controleren. Inderdaad, er zat veel te weing lucht in. Ondertussen liep de V8 prachtig en werd langzaam warm.
Ik ging weer verder met mijn rondje en controleerde of de auto nog steeds naar links trok met een volle linker voorband, even testen, nee, hij remde keurig recht. Alles werd langzaam warm en ik nam een lichte brandlucht waar, nou eigenlijk meer een schroeilucht. Ik dacht dat het neergedwarreld stof op de uitlaat was dat verbrandde en besteedde er niet teveel aandacht aan.
Ondertussen was ik wat forser aan het remmen om de schijven wat op te schonen toen bij de laatste krachtige rempoging alles plots stilviel. Geen motor, niets. de motor wilde niet meer straten, niet op LPG maar ook niet op benzine.
De accu was nog niet zover bijgeladen dat ik veel startpogingen kon doen. Dus accu plat na een paar startpogingen. Enfin naar huis gelopen en een sleepje geregeld, ik stond stil op ongeveer 200 meter van huis.
Korte sleep gehad en na de accu aan de kabels gelegd te hebben probeerde ik opnioeuw te starten. Dat lukte niet.
Ik op zoek naar de oorzaak. Uitlaat rook niet naar brandstof, naar beide brandstoffen niet. Ik hoorde ook geen benzinepomp lopen, geen vonk. Zekeringen gecheckt, alles goed. Dan maar verder op zoek, uiteindelijk zag ik wat aangefikte bekabeling voor een relais zitten. Dat moest het zijn.
Relais vervangen en de bekabeling weer in orde gemaakt..... starten..... Ja! Hij loopt in één keer... maar..... hoor ik dat nu goed, het lijkt wel een DIESEL.... wat een kabaal. Meteen uit gezet. Olie gecontroleerd, bleek goed.
Nog maar eens starten, weer een enorm kabaal, alsof alle lagers eruit liggen. Hoe kan dat nou. Voordat hij uitviel, door na later bleek een louter electrisch probleem, was er geen vuiltje aan de lucht en liep de motor prachtig. Nu is het een oude trekker. Vreselijk! ik snap er niets van. Dit heeft toch niets met elkaar te maken. Een kapot relais en daarna de lagers eruit??????
Het gebeurde afgelopen weekend, pas dit weekend heb ik weer tijd om er naar te kijken. Alleen heb ik geen idee waar te beginnen. Er zit geen oliedrukmeter op de auto. Ik durf hem niet meer te starten.
Is dit een raar toeval? Heeft het slepen er iets mee te maken? Zou de oliepomp in één keer ermee opgehouden kunnen zijn?
Is het heel wat anders?
Heel graag jullie hulp!
Groeten Boelo
Mijn auto heeft denk ik schade aan de motor opgelopen, allleen de oorzaak daarvan is me compleet een raadsel.
Het volgende is er gebeurd.
Na de auto enkele weken niet gebruikt te hebben heb ik hem afgelopen weekend weer eens gestart. Erg weinig accuspanning maar zoals altijd sloeg hij na 1,5 ronde van het vliegwiel in één keer aan, op gas!
Gelukkig. Ik ben toen maar een rondje gaan rijden om de motor te warmen en de accu wat bij te laden. Terwijl ik reed en merkte dat de auto bij het remmen wat naar links trok en besloot even naar het dichtsbijzijnde tankstation te rijden en mijn linker voorband op spanning te controleren. Inderdaad, er zat veel te weing lucht in. Ondertussen liep de V8 prachtig en werd langzaam warm.
Ik ging weer verder met mijn rondje en controleerde of de auto nog steeds naar links trok met een volle linker voorband, even testen, nee, hij remde keurig recht. Alles werd langzaam warm en ik nam een lichte brandlucht waar, nou eigenlijk meer een schroeilucht. Ik dacht dat het neergedwarreld stof op de uitlaat was dat verbrandde en besteedde er niet teveel aandacht aan.
Ondertussen was ik wat forser aan het remmen om de schijven wat op te schonen toen bij de laatste krachtige rempoging alles plots stilviel. Geen motor, niets. de motor wilde niet meer straten, niet op LPG maar ook niet op benzine.
De accu was nog niet zover bijgeladen dat ik veel startpogingen kon doen. Dus accu plat na een paar startpogingen. Enfin naar huis gelopen en een sleepje geregeld, ik stond stil op ongeveer 200 meter van huis.
Korte sleep gehad en na de accu aan de kabels gelegd te hebben probeerde ik opnioeuw te starten. Dat lukte niet.
Ik op zoek naar de oorzaak. Uitlaat rook niet naar brandstof, naar beide brandstoffen niet. Ik hoorde ook geen benzinepomp lopen, geen vonk. Zekeringen gecheckt, alles goed. Dan maar verder op zoek, uiteindelijk zag ik wat aangefikte bekabeling voor een relais zitten. Dat moest het zijn.
Relais vervangen en de bekabeling weer in orde gemaakt..... starten..... Ja! Hij loopt in één keer... maar..... hoor ik dat nu goed, het lijkt wel een DIESEL.... wat een kabaal. Meteen uit gezet. Olie gecontroleerd, bleek goed.
Nog maar eens starten, weer een enorm kabaal, alsof alle lagers eruit liggen. Hoe kan dat nou. Voordat hij uitviel, door na later bleek een louter electrisch probleem, was er geen vuiltje aan de lucht en liep de motor prachtig. Nu is het een oude trekker. Vreselijk! ik snap er niets van. Dit heeft toch niets met elkaar te maken. Een kapot relais en daarna de lagers eruit??????
Het gebeurde afgelopen weekend, pas dit weekend heb ik weer tijd om er naar te kijken. Alleen heb ik geen idee waar te beginnen. Er zit geen oliedrukmeter op de auto. Ik durf hem niet meer te starten.
Is dit een raar toeval? Heeft het slepen er iets mee te maken? Zou de oliepomp in één keer ermee opgehouden kunnen zijn?
Is het heel wat anders?
Heel graag jullie hulp!
Groeten Boelo