compressie gemeten en wat nu???
Geplaatst: zo 15 okt 2006, 01:06
Hallo,
aangezien mijn 2.25 benzine blok uit mijn series2a uit '65 aardig wat carter overdruk lijkt te hebben en ook wat olie damp via de carterventilatie naar buiten gooit heb ik zelf maar eens een compressie meting gedaan.
Aangezien ik hier geen ervaring mee heb wil ik graag julie mening of het goed gedaan is en wat ik nu kan concluderen.
1) een half uur na een rit heb ik de alle bougies verwijderd
Het viel me op dat de bougies van cilinder 1 en 2 droog waren 3 en 4 'dropen' van de olie!
2) gas pedaal op max vast gezet
3) met de startmotor de compressie gemeten per cilinder.
resultaat:
cil 1=> ongeveer 9.5 kg/cm2
cil 2=> ongeveer 9.0 kg/cm2 met wat olie op de zuiger werd deze iets hoger richting 9.5
cil 3=> ongeveer 9.5 kg/cm2
cil 4=> ongeveer 9.5 kg/cm2
Ik heb de rest niet met olie gedaan omdat ik ook niet goed wist hoeveel olie ik met gebruiken?
Motor loopt mooi start goed en rookt vrijwel niet (alleen vlak na de start), olie is goed van kleur en ook zie ik geen afwijking in de koelvloeistof.
Al met al lijkt me dit helemaal niet zo slecht. Manual geeft voor de druk iets van 10.2 kg/cm2.
Doe ik iets verkeerd of is mijn blok gewoon goed en is er een andere reden waarom ik toch redelijk wat olie verlies?
Wat zijn nu de volgende stappen om hier achter te komen; ik zie toch vrij veel olie onderaan de motor en op het kleppen deksel na een ritje.
Groet
Roeland
aangezien mijn 2.25 benzine blok uit mijn series2a uit '65 aardig wat carter overdruk lijkt te hebben en ook wat olie damp via de carterventilatie naar buiten gooit heb ik zelf maar eens een compressie meting gedaan.
Aangezien ik hier geen ervaring mee heb wil ik graag julie mening of het goed gedaan is en wat ik nu kan concluderen.
1) een half uur na een rit heb ik de alle bougies verwijderd
Het viel me op dat de bougies van cilinder 1 en 2 droog waren 3 en 4 'dropen' van de olie!
2) gas pedaal op max vast gezet
3) met de startmotor de compressie gemeten per cilinder.
resultaat:
cil 1=> ongeveer 9.5 kg/cm2
cil 2=> ongeveer 9.0 kg/cm2 met wat olie op de zuiger werd deze iets hoger richting 9.5
cil 3=> ongeveer 9.5 kg/cm2
cil 4=> ongeveer 9.5 kg/cm2
Ik heb de rest niet met olie gedaan omdat ik ook niet goed wist hoeveel olie ik met gebruiken?
Motor loopt mooi start goed en rookt vrijwel niet (alleen vlak na de start), olie is goed van kleur en ook zie ik geen afwijking in de koelvloeistof.
Al met al lijkt me dit helemaal niet zo slecht. Manual geeft voor de druk iets van 10.2 kg/cm2.
Doe ik iets verkeerd of is mijn blok gewoon goed en is er een andere reden waarom ik toch redelijk wat olie verlies?
Wat zijn nu de volgende stappen om hier achter te komen; ik zie toch vrij veel olie onderaan de motor en op het kleppen deksel na een ritje.
Groet
Roeland