Vervolg: PTO met Fairey lier
Geplaatst: wo 04 okt 2006, 11:47
Voor degene die mijn posting over de PTO met Fairey lier hebben gelezen. Er werd getwijfeld tussen smering vanuit de bak of eigen smering al dan niet met vet. Het gevolg is dat ik het zeker wilde weten en gewoon de pto gesloopt heb en daarna weer schoon en fris in elkaar gezet.
De waarnemingen en daaraan geknoopt mijn conclusies zijn dat er achter het lager van de ingaande as een hele hoge flens staat waardoor er een nihile kans is dat er olie vanuit de transferbak in de PTO zal stromen, maar dit lager wordt dus wel gesmeerd met olie vanuit de transferbak. De PTO heeft op de uitgaande as twee hele mooie naaldlagers zitten met keerringen, de keerringen zijn gelukkig met wat moeite nog steeds te verkrijgen. Om deze lagers, de ketting en het bovenste lager aan de achterzijde van de PTO te smeren MOET de PTO dus zeker worden afgevuld met olie.
Achterop de flens waar de breekpen zit, zit ook een vetnippel, deze dien je uiteraard ook goed te smeren anders verzeept het vet in de as en zal de breekpen te laat breken als de PTO overbelast wordt omdat de binnen-as simpel weg aan de buiten-as plakt.
Verder ben ik alleen nog benieuwd of iemand het trekvermogen van de Lier weet. Ik ga er inmiddels zelf vanuit dat het trekvermogen aangezien er een max. kabeldiameter is opgegeven vanaf de fabriek ook wordt begrensd door de sterkte van de kabel, of de door breekpen achterop de PTO.
Groetjes Sjoerd.
De waarnemingen en daaraan geknoopt mijn conclusies zijn dat er achter het lager van de ingaande as een hele hoge flens staat waardoor er een nihile kans is dat er olie vanuit de transferbak in de PTO zal stromen, maar dit lager wordt dus wel gesmeerd met olie vanuit de transferbak. De PTO heeft op de uitgaande as twee hele mooie naaldlagers zitten met keerringen, de keerringen zijn gelukkig met wat moeite nog steeds te verkrijgen. Om deze lagers, de ketting en het bovenste lager aan de achterzijde van de PTO te smeren MOET de PTO dus zeker worden afgevuld met olie.
Achterop de flens waar de breekpen zit, zit ook een vetnippel, deze dien je uiteraard ook goed te smeren anders verzeept het vet in de as en zal de breekpen te laat breken als de PTO overbelast wordt omdat de binnen-as simpel weg aan de buiten-as plakt.
Verder ben ik alleen nog benieuwd of iemand het trekvermogen van de Lier weet. Ik ga er inmiddels zelf vanuit dat het trekvermogen aangezien er een max. kabeldiameter is opgegeven vanaf de fabriek ook wordt begrensd door de sterkte van de kabel, of de door breekpen achterop de PTO.
Groetjes Sjoerd.