Koppakking weggeblazen?
Geplaatst: di 26 sep 2006, 13:05
De temperatuur van mijn koelwater (300 TDI) liep te hoog op na een rit in heuvelachtig terrein (weekendje weg in België). Dit merkte ik door een sissend geluid. Ik dacht in eerste instantie aan een lek uitlaatspruitstuk maar na een snelle controle van de meters bleek de watertemperatuur volledig tegen zijn maximumstuitje te liggen. Gestopt langs de snelweg, bleek water volledig verdampt te zijn. Na een uur wachten en zo'n 5 liter water bijgevuld te hebben weer gestart en naar een veilige plek gereden (zo'n 500 meter verderop). Starten ging overigens moeilijk, iets wat daarvoor nooit een probleem was.
Volgende dag ter plekke nieuwe thermostaat gemonteerd (had ik toevallig bij me voor een andere auto maar de dag ervoor geen geschikt gereedschap bij me) en weer gestart, wat wederom moeilijk ging. Blijkt er een volldig waterballet te ontstaan. De radiateur lijkt onder druk een gieter te zijn en het overloopreservoir is zonder vuldop een fontijn en met vuldop bruist het water eruit.
De Land Rover dealer (eindelijk eens een normaal persoon en geen commerciële jongen) ging met een monteur kijken en constateerde dat de koppakking het heeft begeven. Hij schat de reparatie (demonteren, controleren op kromtrekken en weer nieuwe pakking monteren op zo'n 600 euro. De auto is vooralsnog weggesleept naar hun garage (gelukkig maar 6 kilometer verderop).
Heren deskundigen: delen jullie zijn conclusie en is de kostenraming reëel?
Groeten van een een met een Opel Vectra teruggereden LaRo rijder (rijdt wel luxe met zijn 3,2 liter motor, navigatie en leren bekleding maar geef mij toch mijn eigen krakkemikkige LaRo maar)
Volgende dag ter plekke nieuwe thermostaat gemonteerd (had ik toevallig bij me voor een andere auto maar de dag ervoor geen geschikt gereedschap bij me) en weer gestart, wat wederom moeilijk ging. Blijkt er een volldig waterballet te ontstaan. De radiateur lijkt onder druk een gieter te zijn en het overloopreservoir is zonder vuldop een fontijn en met vuldop bruist het water eruit.
De Land Rover dealer (eindelijk eens een normaal persoon en geen commerciële jongen) ging met een monteur kijken en constateerde dat de koppakking het heeft begeven. Hij schat de reparatie (demonteren, controleren op kromtrekken en weer nieuwe pakking monteren op zo'n 600 euro. De auto is vooralsnog weggesleept naar hun garage (gelukkig maar 6 kilometer verderop).
Heren deskundigen: delen jullie zijn conclusie en is de kostenraming reëel?
Groeten van een een met een Opel Vectra teruggereden LaRo rijder (rijdt wel luxe met zijn 3,2 liter motor, navigatie en leren bekleding maar geef mij toch mijn eigen krakkemikkige LaRo maar)