Pagina 1 van 1
vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: vr 02 mei 2003, 12:28
door aart
ik heb speling op het kogelgewricht op mijn stuurstang dat aan het stuurhuis(dat gedeelte wat in het chassis zit. zit dus daar moet een nieuwe op moet daarvoor de hele stuurstang er uit of maak ik hem alleen aan de kant van hetstuurhuis los. nou heb ik nog een paar van die dingen liggen maar die zijn met een smeernippel terwijl die er op zitten zonder zijn. zijn er buiten dat verschillen tussen de ene of de andere gewricht? heeft er misschien ook nog iemand een tip om de lengte precies goed te krijgen of moet ik gewoon heel goed meten en eventueel daarna bij een bedrijf uit laten lijnen?als er verder nog iemand tips heeft laat maar komen.
Re: vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: vr 02 mei 2003, 14:51
door Arjan
Beste aart,
Er is een speciaal gereedschap voor te koop, hiermee is het kogelgewricht er zo af te krijgen. Dit gereedschap is zinvol om aan te schaffen (Brezan) omdat het wel vaker voor zal komen !
De stuurstang hoef je niet te demonteren !
Een smeernippel maakt niet uit, is zelfs beter omdat je hem dan na kunt smeren, let vooral op linkse of rechtse draad en vergeet niet een klein likje kopervet op het conische deel te smeren (tbv eventuele demontage !).
Uitlijnen is alleen nodig indien je een van de kogelgewrichten van de koppelstang (tussen beide voorwielen) moet vervangen.
Succes !
Arjan.
Re: vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: vr 02 mei 2003, 15:16
door The_Dude
Als het om stuurkogels gaat kan je ze ook losslaan d.m.v een harde klap met een grote hamer aan de zijkant. Klinkt enger dat het is.
Stuurkogeltrekker kost dacht ik iets van 90 euro bij de brezan.
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Re: vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: vr 02 mei 2003, 16:43
door Dennis101
Ik raad toch aan zo'n trekker te kopen (zijn niet zo heel duur).
Met of zonder vetnippel maakt niet uit, wat wel uitmaakt bij een series is dat de draad van de stuurkogel of helemaal tot de kogel doorloopt, of dat het een stukje voor de kogel stopt.
Deze types mogen niet door elkaar gebruikt worden!
Als er een kogel met hele draad uit komt moet deze ook vervangen worden door een kogel met hele draad.
De twee soorten kogels hebben elk nl.hun eigen stuurstangen, de draad past wel maar kan gevaar opleveren.
Uiteraard heb je van elk type ook LH, en RH draad.
Dennis B.
Re: vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: vr 02 mei 2003, 17:36
door The_Dude
Voor 1 kogel zou ik echt niet zon ding kopen. Had toen een offerte bij brezan en was dacht ik 70 euro. Wat je ook kan doen is ergens zon ding tijdelijk lenen zoveel zal je em niet nodig hebben. Ik heb des tijds zon ding bij een garage geleend en een paar los gehaald ding terug gebracht en de rest losgeslagen.
En er valt toch weinig te mollen de kogel is immers al stuk anders vervang je em niet.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: za 03 mei 2003, 00:50
door olle van de ven
Je moet de schaal helft die binnen in het uiteinde van de arm zit er ook uit halen,
anders heeft het vervangen geen zin!Dit kan eigenlijk allen met een elektrode-lasapparaat.Tenminste zo doen wij het altijd.Succes.
Re: vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: za 03 mei 2003, 01:08
door Dennis101
Deze armen hebben geen inserts, het is een bewerkt gietstuk.
De gewrichten zitten met een conus, met op het uiteinde een draadstuk en kroonmoer aan de arm gemonteerd. De andere zijde is een draadeind die in de spoor/stuur of langsstang gedraaid wordt, en met een zadel wordt geborgd.
Met het vervangen van deze kogelgewrichten wissel je dus gelijk de boven, en onderschaal.
Ik denk dus dat wij het over iets anders hebben.
Dennis B.
Re: vervangen kogelgewrichten
Geplaatst: za 03 mei 2003, 01:37
door Aad Koene
Dennis,
ik begon mezelf ook al af te vragen of ik iets in de Land Rover history gemist had.
Ben nog nooit een insert bij een Land Rover tegengekomen.
Gelukkig heb ik niet gemist, ook de plank niet.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"