Pagina 1 van 1
Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 20:14
door Jeroen
Gisteren heb ik mijn rubbers uit de bussen geperst omdat ik mijn chassis laat galvaniseren. Alleen bij de achterste bussen lijkt het of er nog een heel dun busje inzit (met twee bobbeltjes erin). Moeten die blijven zitten of vervang je die normaal ook bij het vervangen van je rubbers? Ik ga nu voor polybush.
Alvast bedankt....
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 21:05
door fred101
De rubber bus is een stalen bus welke een binnenbus bevat waar de bout doorgaat. De ruimte daartussen zit vol rubber. Als de uitgeperste bus aan de buitenkant van staal is dan heb je hem er helemaal uit (wat ook eigenlijk niet anders kan of het rubber moet helemaal aan gort zijn geweest)
Fred101
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 21:11
door Jeroen
Dan moet ik toch echt nog eens goed kijken, want ik heb de binnenbus (daar waar de bout doorheen gaat) eruit en de rubber is eruit, maar de 2e (buitenste bus volgens jou) metalen bus (zeer dun??) zit er waarschijnlijk dus nog in zeg jij? Klopt het dat daar binnenin per bus 2 bobbeltjes zitten?
Jeroen
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 21:43
door fred101
Dat is heel knap dan heb je waarschijnlijk geboort of gebrand. Omdat je schreeft"uitgeperst" ging ik er van uit dat je de hele bus had. Dat bussen vervangen is het lastigste klusje. Ze zitten geperst en geroest. Ik ben bij mijn 88 een avond bezig geweest met 1 bus demonteren en een avond met monteren. Compleet met heetstoken en invriezen en met hulp van een bustrekker.
Nu heb je ook niks meer om te persen dus dat wordt lastig. Voorzichtig doorzagen is de makkelijkste weg nu denk ik. Hoe die bus er uit ziet zonder rubber. Geen idee. De buis in het chassis is in iedergeval aalglad (hoort hij te zijn)
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 22:54
door Erwin de Knegt
Inderdaad Fred !
Toen ik mijn 2A een jaar of 6 geleden restaureerde had ik hetzelfde feest... Binnenbussen er rubber krijg je er nog wel een keer uit, maar dan die buitenbussen. Heb het ook met de ijzerzaag gedaan totdat ik bijna door was. Daarna met een oude schroevedraaier de bus naar binnen geduwd. Scheurt hij moi open en pel je hem er vrij makkelijk uit. Kost wel vele geduld en een paar biertjes...
Succes Jeroen !
Grt,
Erwin
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 22:58
door LimaWhiskey
andere mogelijkheid is: twee stevige schroevendraaiers aan beide zijden tussen de bladveer slaan. Dit geeft zoveel ruimte dat de buitenbus er veel gemakkelijker uit komt.
Andries
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 23:19
door fred101
Volgens mij bedoelt hij de bussen in zijn chassis
Fred101
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: ma 11 sep 2006, 23:54
door henk
Met een staalblad in een reciprozaag gaat het heel snel en makkelijk. Twee keer inzagen de bus en je tikt hem er zo uit.
Groet Henk
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: di 12 sep 2006, 11:14
door wilberthje
vind ik nog altijd de snelste manier en als je er wat routine in krijgt (wil je niet, geloof me) kun je er zo 4 in een uur verwijderen, inclusief uitboren van het rubberen deel. (biertje achteraf blijft toegestaan natuurlijk)
Groet, Wilberth
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: di 12 sep 2006, 11:39
door Huub Pennings
Binnebussen laten zitten en pas na het galvaniseren verwijderen, anders kan je ook de galvanisering er nog uit gaan prutsen.....
Just my two cents worth,
Huub
Re: Veerbussen SIII 88
Geplaatst: di 12 sep 2006, 17:24
door misha
Een methode die een collega van me altijd gebruikte toen hij nog bij Scania werkte was in de bus een kleine las leggen. (wel voorzichtig zodat je de bus niet aan het chasis vast last natuurlijk) af laten koelen en dan kon je ze er volgens hem bijna uitblazen... Nou weet ik niet of deze methode ook werk bij een landrover aangezien het formaat van de bussen nogal verschilt.
gr misha