Pagina 1 van 1
hoe kan ik testen of de gelijkrichter / spanningsregelaar van ee
Geplaatst: zo 27 apr 2003, 19:48
door KnutselBart
Ik heb eeb SIIA, nog met dynamo en dus nog een ouderwetse gelijkrichter / spanningsregelaar (LUCAS). Van t weekend ging mijn "charge" lampje aan. Ik heb alle draden gecontroleerd, dynamo open gesloopt, andere regelaar erin, lampje blijft aan. Als ik handmatig het spoeltje "dicht" druk gaat ie wel werken, lampje uit en accu laadt bij (14,nogwat volt) dus het systeem werkt wel. Hij kan alleen kennelijk zelf niet bedenken dat ie dicht moet gaan. Nu kan het dus nog zijn dat die reserve-gelijkrichter ook al kapot was. Kortom: kan ik door ergens stroom op te zetten zien of die gelijkrichter / spanningsregelaar het doet? Andere suggesties voor dit probleem, behalve alles eruit slopen en een echter alternator installeren?
Re: hoe kan ik testen of de gelijkrichter / spanningsregelaar va
Geplaatst: ma 28 apr 2003, 01:30
door Wouter
Je kan de spanningsregelaar afregelen, de procedure is nogal ingewikkeld maar staat wel in het handboek. In de regelaar zitten DRIE spoelen, 1 om de spanning te regelen, 1 om de maximale stroom te regelen, en 1 om de dynamo te ontkoppelen als de motor uit staat.
Zijn de dynamo (koolborstels, wikkelingen) en de bedrading (incl massa) echt goed?
Succes,
Wouter
Re: hoe kan ik testen of de gelijkrichter / spanningsregelaar va
Geplaatst: ma 28 apr 2003, 12:36
door johan - LaRo graveyard
ik heb destijds hetzelfde probleem gehad (elke keer motor starten, motorkap open, tikje tegen de spoel zodat hij dicht ging en rijden) maar dat bleek uiteindelijk toch echt aan de dynamo te liggen. Deze gaf weliswaar 14 volt maar qua amperes was ht niets. Ik heb sindsdien nog 4 gelijkstroom dynamo's versleten (de meest heftige was het doorbranden van de laatste trijdens een lange rit... veel rook en stank en totale oververhitting). Ik heb nu toch maar een wisselstroom erin gezet, veel stabieler en deze geeft 65 A ipv 12 A van de gelijkstroom, zeker met extra lampen kan zo'n gelijkstroom het niet aan ... Eigenlijk was dit het enige echte punt wat ik heb gedaan waardoor hij niet meer org is, maar het is wel veel lekkerder..
Re: hoe kan ik testen of de gelijkrichter / spanningsregelaar va
Geplaatst: ma 28 apr 2003, 19:29
door Knutselbart
Tja, maar er is me verteld dat ik om over te stappen naar gelijkstroom toch wel een en ander moet verbouwen ook? ik zal eens toch een andere dynamo erin hangen, kijken of dat werkt.
Bedankt voor de tip(s)!
Bart
Re: hoe kan ik testen of de gelijkrichter / spanningsregelaar va
Geplaatst: di 29 apr 2003, 11:15
door johan - LaRo graveyard
Valt wel mee, eigenlijk is het allen het verbinden van een paar van de aansluitingen van de spanningsregelaar aan elkaar en that's it. Meer ff uitzoeken welke precies. Werk van 5 minuten
Re: hoe kan ik testen of de gelijkrichter / spanningsregelaar va
Geplaatst: di 29 apr 2003, 18:58
door KnutselBart
Ah, dat valt te overwegen dan. Enig idee waar ik iets gedetailleerdere informatie kan vinden over wat dan aan wat door te verbinden? In de haynes staat een heel mechanisch verhaal maar als het op het aansluiten aankomt verwijzen ze lekker naar het bedradingsschema van de auto.... En de kosten, gelijkstroomdynamo en spanningsregelaar aanschaffen? Ik maak er ook wel even een nieuwe vraag van op t prikbord.
BEDANKT alvast!!!