Ambu update, its as tough as it gets
Geplaatst: di 29 aug 2006, 23:43
Het werd me hier en daar gevraagd, dus hier even een kleine update van de ambu.
De auto is van mijn baas verplaatst naar mijn oom, die wat meer rust rondom huis heeft.
De lijst van wat ik nu allemaal gedaan heb ziet er ongeveer zo uit;
-Nieuwe olie
-Nieuwe diesel
-Nieuwe/schone filters
-Nieuwe nozzles
-Verstuivers afgesteld en gecontroleerd op functioneren
*Daar bij horende nieuwe pakkingringen en branderplaatjes
-Vacuumpomp en daardoor geen vlinderklep meer
-Nieuwe handremschoenen
-Kleppen gesteld
-Schoon carterventilatieding
En vast nog wel meer dingen.
Affijn,
Het begon allemaal met een afwijzing bij de RDW op roet.
De rook was ook ondragelijk, dus heb ik bovenstaande dingen uitgevoerd.
De "vernieuwede" verstuivers brachten geen oplossing, het leek juist dat de motor veel meer grijs/blauwe rook ophoeste dan voorheen.
Sinds een paar weken heb ik ook af en toe tijdens het lopen van de motor een toch wel ernstig indringende tik in de motor zitten. Het is niet elke keer zo, maar vanavond leek hij na een minuut of tien weer op te spelen. Ik heb de motor maar zo snel mogelijk uit gezet, want het klonk erg ongezond.
De meneer van het motorenrevisiebedrijf in Purmerend (die onder andere voor AutoRega in N-H opdrachten doet), stelde voor dat als de motor na het afstellen van de verstuivers en het stellen van de kleppen nog steeds zo zou roken, ik maar moest bellen.
Hij zou me maandag bellen, maar aangezien hij de motorblokken in een lange rij heeft liggen is hij dat vergeten. Morgen ga ik naar hem toe, om hem uit te nodigen om langs te komen (dat bood hij ook aan).
Wat ik nu nog kan bedenken dat de oorzaak van het roken kan zijn;
-Slechte klepzetels of iets anders dat met de kleppen te maken heeft
-Slechte timing van de dieselpomp
-Vastzittende zuigerveren.
Dat getik maakt me toch wel enigzins bezorgd, wat zeg ik, meer dan enigzins. Ik zou ook niet weten waar het vandaan komt.
Een compressietest zal misschien al veel onthullen, dus dat laat ik ook uitvoeren.
De symptomen van het roken zijn als volgt;
-Stationair bij koude start, ondragelijk.
-Meer dan half gas met koude motor, je ziet bijna niets.
-Handgas op standje 5, alleen met ploffen, onregelmatig
-Bij een warme motor stationair nog steeds, maar minder. Bij iets meer gas is het dan ook over.
In alle gevallen praten we over dikke grijs/blauwe rookwolken, en geen zwarte rook !
Het tikken kwam/komt op als je een paar minuten met het gas gespeelt hebt, het komt uit het niets. Overduidelijk het geluid van iets dat stuk gaat/is.
Ik vraag me nu af of ik af moet wachten tot het stuk gaat ( dan weet je wat er mis is) of dat ik preventief moet gaan vervangen.
Voor een euro of 400 heb je een redelijk diesel motorblok heb ik begrepen, ook dat spookt door mn hoofd.
Ik hoopte naar de sortout te gaan, gaat niet door
Ik hoopte naar het ambulancetreffen te gaan, gaat niet door...
Een afspraak maken bij de RDW als de motor gewoon niet gezond is lijkt me geen goed idee. Met een tentje naar het ambulancetreffen is misschien het enige dat er op zit, en dan neem ik rustig de tijd voor verdere stappen.
Geld is overigens niet iets waar ik me zorgen om maak, ik wist waar ik aan begon en dus is het budget er nog niet doorheen.
Tot zover mijn hardop denken...
Groeten,
Gert
PS: vinden jullie dit leuk om te lezen, of zal ik maar een dagboek aanschaffen ?
De auto is van mijn baas verplaatst naar mijn oom, die wat meer rust rondom huis heeft.
De lijst van wat ik nu allemaal gedaan heb ziet er ongeveer zo uit;
-Nieuwe olie
-Nieuwe diesel
-Nieuwe/schone filters
-Nieuwe nozzles
-Verstuivers afgesteld en gecontroleerd op functioneren
*Daar bij horende nieuwe pakkingringen en branderplaatjes
-Vacuumpomp en daardoor geen vlinderklep meer
-Nieuwe handremschoenen
-Kleppen gesteld
-Schoon carterventilatieding
En vast nog wel meer dingen.
Affijn,
Het begon allemaal met een afwijzing bij de RDW op roet.
De rook was ook ondragelijk, dus heb ik bovenstaande dingen uitgevoerd.
De "vernieuwede" verstuivers brachten geen oplossing, het leek juist dat de motor veel meer grijs/blauwe rook ophoeste dan voorheen.
Sinds een paar weken heb ik ook af en toe tijdens het lopen van de motor een toch wel ernstig indringende tik in de motor zitten. Het is niet elke keer zo, maar vanavond leek hij na een minuut of tien weer op te spelen. Ik heb de motor maar zo snel mogelijk uit gezet, want het klonk erg ongezond.
De meneer van het motorenrevisiebedrijf in Purmerend (die onder andere voor AutoRega in N-H opdrachten doet), stelde voor dat als de motor na het afstellen van de verstuivers en het stellen van de kleppen nog steeds zo zou roken, ik maar moest bellen.
Hij zou me maandag bellen, maar aangezien hij de motorblokken in een lange rij heeft liggen is hij dat vergeten. Morgen ga ik naar hem toe, om hem uit te nodigen om langs te komen (dat bood hij ook aan).
Wat ik nu nog kan bedenken dat de oorzaak van het roken kan zijn;
-Slechte klepzetels of iets anders dat met de kleppen te maken heeft
-Slechte timing van de dieselpomp
-Vastzittende zuigerveren.
Dat getik maakt me toch wel enigzins bezorgd, wat zeg ik, meer dan enigzins. Ik zou ook niet weten waar het vandaan komt.
Een compressietest zal misschien al veel onthullen, dus dat laat ik ook uitvoeren.
De symptomen van het roken zijn als volgt;
-Stationair bij koude start, ondragelijk.
-Meer dan half gas met koude motor, je ziet bijna niets.
-Handgas op standje 5, alleen met ploffen, onregelmatig
-Bij een warme motor stationair nog steeds, maar minder. Bij iets meer gas is het dan ook over.
In alle gevallen praten we over dikke grijs/blauwe rookwolken, en geen zwarte rook !
Het tikken kwam/komt op als je een paar minuten met het gas gespeelt hebt, het komt uit het niets. Overduidelijk het geluid van iets dat stuk gaat/is.
Ik vraag me nu af of ik af moet wachten tot het stuk gaat ( dan weet je wat er mis is) of dat ik preventief moet gaan vervangen.
Voor een euro of 400 heb je een redelijk diesel motorblok heb ik begrepen, ook dat spookt door mn hoofd.
Ik hoopte naar de sortout te gaan, gaat niet door
Ik hoopte naar het ambulancetreffen te gaan, gaat niet door...
Een afspraak maken bij de RDW als de motor gewoon niet gezond is lijkt me geen goed idee. Met een tentje naar het ambulancetreffen is misschien het enige dat er op zit, en dan neem ik rustig de tijd voor verdere stappen.
Geld is overigens niet iets waar ik me zorgen om maak, ik wist waar ik aan begon en dus is het budget er nog niet doorheen.
Tot zover mijn hardop denken...
Groeten,
Gert
PS: vinden jullie dit leuk om te lezen, of zal ik maar een dagboek aanschaffen ?